Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
vaag stationair probleem (-update)
vaag stationair probleem (-update)
als ik mijn bus, 2.4 lwb bouwjaar 1995, start dan loopt hij eerst veel te langzaam. Na enige tijd wat gas erbij te houden of een stukje te rijden, loopt hij wel goed stationair.
Maarrrr...... als ik de motor uitzet en weer start(zelfs met warme motor!) dan loopt hij eerst weer een tijd te langzaam.
Wat we al hebben gedaan aan de bus:
- oliereiniger en daarna
- nieuwe olie en filter,
- nieuw brandstoffilter,
- nieuw luchtfilter,
- distributie vernieuwd,
- nieuwe waterpomp en nieuwe koelvloeistof erin,
- diesel reiniger er doorheen gegooid,
- nieuwe snaren/riemen
- nieuwe gloeibougies(bij de vorige eigenaar)
Wie heeft er een idee?
ik heb een aantal keer, nadat de motor een tijd te langzaam stationair gelopenheeft, een relais horen klikken en dan loopt ie gewoon, maar dit is niet altijd hoorbaar.
ik dacht zelf mischien iets met de temperatuur sensor(s) of thermostaat,want de motortemperatuur op de meter loopt ook erg langzaam op en geeft ook maar erg laag op de meter aan. Hoogste tot nu toe, na een lange rit en snel rijden was tegen de helft aan(2e streepje)
de fans draaien overigens wel (ook nadraaien als ik de motor uitzet)
Na de distributie vernieuwd te hebben zaterdag loopt de motor wel veel lekkerder en een wereld aan power had em even op de 140 op de teller en nog over! maar dit is niet gezond voor de bus denk ik zef dus maar max 120 aangehouden verder.
Als ik het gas trouwens helemaal intrap dan rookt hij wel wat(zwarte rook) wel handig als je een bumperklever hebt
Is dit altijd zo is mijn vraag?
P.s de stickers staan weer achterop , dus tot spot
Timm 908
Maarrrr...... als ik de motor uitzet en weer start(zelfs met warme motor!) dan loopt hij eerst weer een tijd te langzaam.
Wat we al hebben gedaan aan de bus:
- oliereiniger en daarna
- nieuwe olie en filter,
- nieuw brandstoffilter,
- nieuw luchtfilter,
- distributie vernieuwd,
- nieuwe waterpomp en nieuwe koelvloeistof erin,
- diesel reiniger er doorheen gegooid,
- nieuwe snaren/riemen
- nieuwe gloeibougies(bij de vorige eigenaar)
Wie heeft er een idee?
ik heb een aantal keer, nadat de motor een tijd te langzaam stationair gelopenheeft, een relais horen klikken en dan loopt ie gewoon, maar dit is niet altijd hoorbaar.
ik dacht zelf mischien iets met de temperatuur sensor(s) of thermostaat,want de motortemperatuur op de meter loopt ook erg langzaam op en geeft ook maar erg laag op de meter aan. Hoogste tot nu toe, na een lange rit en snel rijden was tegen de helft aan(2e streepje)
de fans draaien overigens wel (ook nadraaien als ik de motor uitzet)
Na de distributie vernieuwd te hebben zaterdag loopt de motor wel veel lekkerder en een wereld aan power had em even op de 140 op de teller en nog over! maar dit is niet gezond voor de bus denk ik zef dus maar max 120 aangehouden verder.
Als ik het gas trouwens helemaal intrap dan rookt hij wel wat(zwarte rook) wel handig als je een bumperklever hebt
Is dit altijd zo is mijn vraag?
P.s de stickers staan weer achterop , dus tot spot
Timm 908
Laatst gewijzigd door timm 908 op 15 apr 2009, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.PcTechsupport.nl
http://www.selfdefense-friesland.nl
1e : T4 1.8 Benzine (908 )
2e : T4 2.4 Diesel LWB '95
toen: gele POLO
Sinds 19-03-2010 : Witte T4 1.9 TD '96
Nu: groene Peugeot 306 break 1.9 grijskenteken, ptt groen! 2000
http://www.selfdefense-friesland.nl
1e : T4 1.8 Benzine (908 )
2e : T4 2.4 Diesel LWB '95
toen: gele POLO
Sinds 19-03-2010 : Witte T4 1.9 TD '96
Nu: groene Peugeot 306 break 1.9 grijskenteken, ptt groen! 2000
- Multivan Generation
- Berichten: 33892
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: vaag stationair probleem
Timm,
heb je dit fenomeen ook als je de startvervroeger gebruikt?
Dat is de handel aan de linkerkant van het dashboard..
heb je dit fenomeen ook als je de startvervroeger gebruikt?
Dat is de handel aan de linkerkant van het dashboard..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: vaag stationair probleem
Die stationair vervroeger heb je met temperaturen boven nul in principe niet nodig. Zelfs als het vriest sprong onze bus nog aan, alleen begon ie dan te bokken.
Maar het is wel altijd beter hem te gebruiken, als de motor koud is.
Ik denk toch dat je inspuittijdstip even moet controleren.
Een 2.4 moet 150 halen op een vlakke weg met windje mee. Onze 2.4 ging ruim over de 160 op de teller in Duitsland van de heuvels af (aanloopje nemen...). Op de A7 tussen Zaandam en Hoorn haalde wij de 150 op de teller. Niet gek voor een 2.4 met ruim 4 ton erop.
Dat wereld aan power is gelogen want die 2.4 diesels zijn niet vooruit te branden...
Naja ik hoop dat je het probleem snel vind.
mvg Rick
Maar het is wel altijd beter hem te gebruiken, als de motor koud is.
Ik denk toch dat je inspuittijdstip even moet controleren.
Een 2.4 moet 150 halen op een vlakke weg met windje mee. Onze 2.4 ging ruim over de 160 op de teller in Duitsland van de heuvels af (aanloopje nemen...). Op de A7 tussen Zaandam en Hoorn haalde wij de 150 op de teller. Niet gek voor een 2.4 met ruim 4 ton erop.
Dat wereld aan power is gelogen want die 2.4 diesels zijn niet vooruit te branden...
Naja ik hoop dat je het probleem snel vind.
mvg Rick
Re: vaag stationair probleem
ja dat maakt geen enkel verschil en als ik eerlijk ben merk ik met rijden met of zonder de hendel aan te trekken ook weinig verschilMultivan Generation schreef:Timm,
heb je dit fenomeen ook als je de startvervroeger gebruikt?
Dat is de handel aan de linkerkant van het dashboard..
groet
Timm 908
http://www.PcTechsupport.nl
http://www.selfdefense-friesland.nl
1e : T4 1.8 Benzine (908 )
2e : T4 2.4 Diesel LWB '95
toen: gele POLO
Sinds 19-03-2010 : Witte T4 1.9 TD '96
Nu: groene Peugeot 306 break 1.9 grijskenteken, ptt groen! 2000
http://www.selfdefense-friesland.nl
1e : T4 1.8 Benzine (908 )
2e : T4 2.4 Diesel LWB '95
toen: gele POLO
Sinds 19-03-2010 : Witte T4 1.9 TD '96
Nu: groene Peugeot 306 break 1.9 grijskenteken, ptt groen! 2000
Re: vaag stationair probleem
Maar wat ik zo vreemd vind is dat de bus probleemloos start/aanslaat. gelijk bij het eerste tikje na het voorgloeien.rick_k schreef:Die stationair vervroeger heb je met temperaturen boven nul in principe niet nodig. Zelfs als het vriest sprong onze bus nog aan, alleen begon ie dan te bokken.
Maar het is wel altijd beter hem te gebruiken, als de motor koud is.
Ik denk toch dat je inspuittijdstip even moet controleren.
Een 2.4 moet 150 halen op een vlakke weg met windje mee. Onze 2.4 ging ruim over de 160 op de teller in Duitsland van de heuvels af (aanloopje nemen...). Op de A7 tussen Zaandam en Hoorn haalde wij de 150 op de teller. Niet gek voor een 2.4 met ruim 4 ton erop.
Dat wereld aan power is gelogen want die 2.4 diesels zijn niet vooruit te branden...
Naja ik hoop dat je het probleem snel vind.
mvg Rick
dus 150 woeiiiiiii nou ja ik ben bij de 140 op de teller maar gestopt hoor. plus als ik het gas vol open trap dan rookt ie wel wat. niet een mistgordijn of zo haha maar toch. weet niet of dat wel zo gezond is voor me bussie. heeft ook al 365.000 op z'n teller staan he :klappen
Vind het alleen erg iritant met wegrijden dat ie zo langzaam stationair loopt. als ik namelijk een bocht moet maken of afremmen voor overig verkeer en voet van het gas moet doen loopt ie niet fijn zo langzaam
Weet niet iemand of er toch eventueel iets aangesturd wordt door de temp sensors? hoor em best wel vaak klikken van een relais tijdens t warmrijden en daarna is het goed HELP?
Timm 908
http://www.PcTechsupport.nl
http://www.selfdefense-friesland.nl
1e : T4 1.8 Benzine (908 )
2e : T4 2.4 Diesel LWB '95
toen: gele POLO
Sinds 19-03-2010 : Witte T4 1.9 TD '96
Nu: groene Peugeot 306 break 1.9 grijskenteken, ptt groen! 2000
http://www.selfdefense-friesland.nl
1e : T4 1.8 Benzine (908 )
2e : T4 2.4 Diesel LWB '95
toen: gele POLO
Sinds 19-03-2010 : Witte T4 1.9 TD '96
Nu: groene Peugeot 306 break 1.9 grijskenteken, ptt groen! 2000
Re: vaag stationair probleem
da's een grapje zeker...rick_k schreef: Een 2.4 moet 150 halen op een vlakke weg met windje mee.
Ik mag blij zijn dat m'n T4tje 130 /uiterlijk 135 haalt
T4 California Event 2.5TDI 2002
Re: vaag stationair probleem (-update)
heb vandavond met een andere auto liefhebber/kenner gesproken en die gaf me een tip om eens na te kijken:
hij denkt dat misschien mijn gloeibougies blijven gloeien na het starten , waardoor ze natuurlijk ontzettend veel stroom trekken. hierdoor moet de dynamo als een gek werken en dit remt de motor dan natuurlijk enorm met als gevolg dat ie zo langzaam stationair loopt.
klinkt in mijn oren heel aannemelijk!want:
a) het probleem doet zich elke keer voor bij starten of herstarten,
b) ik meen toch echt heel vaak een "klik"van een relais te horen en dan loopt ie ineens wel normaal op stationair tempo.
Wat denken jullie hiervan? en hoe zou ik dit het beste kunnen testen?
denk zelf door de sensor(s) te vervangen die de temp doorgeven aan het gloeisysteem en de teller. maar om (nog) meer kosten te voorkomen, kan ik dit eerst ook testen?
en zo wordt de bus met de dag beter
groet aan alle busjesmannen
Timm 908
hij denkt dat misschien mijn gloeibougies blijven gloeien na het starten , waardoor ze natuurlijk ontzettend veel stroom trekken. hierdoor moet de dynamo als een gek werken en dit remt de motor dan natuurlijk enorm met als gevolg dat ie zo langzaam stationair loopt.
klinkt in mijn oren heel aannemelijk!want:
a) het probleem doet zich elke keer voor bij starten of herstarten,
b) ik meen toch echt heel vaak een "klik"van een relais te horen en dan loopt ie ineens wel normaal op stationair tempo.
Wat denken jullie hiervan? en hoe zou ik dit het beste kunnen testen?
denk zelf door de sensor(s) te vervangen die de temp doorgeven aan het gloeisysteem en de teller. maar om (nog) meer kosten te voorkomen, kan ik dit eerst ook testen?
en zo wordt de bus met de dag beter
groet aan alle busjesmannen
Timm 908
http://www.PcTechsupport.nl
http://www.selfdefense-friesland.nl
1e : T4 1.8 Benzine (908 )
2e : T4 2.4 Diesel LWB '95
toen: gele POLO
Sinds 19-03-2010 : Witte T4 1.9 TD '96
Nu: groene Peugeot 306 break 1.9 grijskenteken, ptt groen! 2000
http://www.selfdefense-friesland.nl
1e : T4 1.8 Benzine (908 )
2e : T4 2.4 Diesel LWB '95
toen: gele POLO
Sinds 19-03-2010 : Witte T4 1.9 TD '96
Nu: groene Peugeot 306 break 1.9 grijskenteken, ptt groen! 2000
- hein uut mooi drenthe
- Berichten: 296
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 01:22
- Locatie: mooi drenthe
Re: vaag stationair probleem (-update)
trek de zekering van het gloeien eruit dan weet je zeker dat er niet meer gegloeit word, simpel testen of het dan beter is.
De rooie is verkocht.
En inmiddels weer een andere rooie
En nu weer een rooie
En nu een blauwe
En inmiddels weer een andere rooie
En nu weer een rooie
En nu een blauwe
Re: vaag stationair probleem (-update)
Heb vanmiddag na het starten eens de start relais (102) eruit gehaald en guess what de motor loopt weer beter stationair danhein uut mooi drenthe schreef:trek de zekering van het gloeien eruit dan weet je zeker dat er niet meer gegloeit word, simpel testen of het dan beter is.
Dus maar snel de sensor(-en?) vervangen. is die ene alleen toch? andere is volgens mij voor de temp. meter in dashboard. maar even het grote boek raadplegen en anders de dealer.( niet dat mijn vertrouwen nou zo hoog is in hun!!)
Vandaag ook de "bloemetjes stickers" rondom verwijderd , leuk klussie van toch nog 2 1/2 uur. maar lekker in t zonnetje daarna nog de mat in de laadruimte gecleand. niet normaal!! hoeveel zand en rommel daar in/op zat. hele straat was mistig toen ik hem paar keer uitschudde
:love Bussie wordt met de dag mooier!! :love
groet!
Timm 908
http://www.PcTechsupport.nl
http://www.selfdefense-friesland.nl
1e : T4 1.8 Benzine (908 )
2e : T4 2.4 Diesel LWB '95
toen: gele POLO
Sinds 19-03-2010 : Witte T4 1.9 TD '96
Nu: groene Peugeot 306 break 1.9 grijskenteken, ptt groen! 2000
http://www.selfdefense-friesland.nl
1e : T4 1.8 Benzine (908 )
2e : T4 2.4 Diesel LWB '95
toen: gele POLO
Sinds 19-03-2010 : Witte T4 1.9 TD '96
Nu: groene Peugeot 306 break 1.9 grijskenteken, ptt groen! 2000