Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vaag stationair probleem (-update)

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
timm 908
Berichten: 274
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:30
Locatie: Harlingen
Contacteer:

vaag stationair probleem (-update)

Bericht door timm 908 »

als ik mijn bus, 2.4 lwb bouwjaar 1995, start dan loopt hij eerst veel te langzaam. Na enige tijd wat gas erbij te houden of een stukje te rijden, loopt hij wel goed stationair.
Maarrrr...... als ik de motor uitzet en weer start(zelfs met warme motor!) dan loopt hij eerst weer een tijd te langzaam.
Wat we al hebben gedaan aan de bus:
- oliereiniger en daarna
- nieuwe olie en filter,
- nieuw brandstoffilter,
- nieuw luchtfilter,
- distributie vernieuwd,
- nieuwe waterpomp en nieuwe koelvloeistof erin,
- diesel reiniger er doorheen gegooid,
- nieuwe snaren/riemen
- nieuwe gloeibougies(bij de vorige eigenaar)

Wie heeft er een idee?
ik heb een aantal keer, nadat de motor een tijd te langzaam stationair gelopenheeft, een relais horen klikken en dan loopt ie gewoon, maar dit is niet altijd hoorbaar.

ik dacht zelf mischien iets met de temperatuur sensor(s) of thermostaat,want de motortemperatuur op de meter loopt ook erg langzaam op en geeft ook maar erg laag op de meter aan. Hoogste tot nu toe, na een lange rit en snel rijden was tegen de helft aan(2e streepje)

de fans draaien overigens wel (ook nadraaien als ik de motor uitzet)

Na de distributie vernieuwd te hebben zaterdag :werkaanT4 loopt de motor wel veel lekkerder en een wereld aan power :ikrij had em even op de 140 op de teller en nog over! maar dit is niet gezond voor de bus denk ik zef dus maar max 120 aangehouden verder.
Als ik het gas trouwens helemaal intrap dan rookt hij wel wat(zwarte rook) wel handig als je een bumperklever hebt :knipoog
Is dit altijd zo is mijn vraag?

P.s de stickers staan weer achterop , dus tot spot :zwaai

:T44EVER Timm 908 :T44EVER
Laatst gewijzigd door timm 908 op 15 apr 2009, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.PcTechsupport.nl



http://www.selfdefense-friesland.nl

1e : T4 1.8 Benzine (908 )
2e : T4 2.4 Diesel LWB '95
toen: gele POLO
Sinds 19-03-2010 : Witte T4 1.9 TD '96
Nu: groene Peugeot 306 break 1.9 grijskenteken, ptt groen! 2000
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: vaag stationair probleem

Bericht door Multivan Generation »

Timm,
heb je dit fenomeen ook als je de startvervroeger gebruikt?
Dat is de handel aan de linkerkant van het dashboard..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: vaag stationair probleem

Bericht door rick_k »

Die stationair vervroeger heb je met temperaturen boven nul in principe niet nodig. Zelfs als het vriest sprong onze bus nog aan, alleen begon ie dan te bokken.
Maar het is wel altijd beter hem te gebruiken, als de motor koud is.

Ik denk toch dat je inspuittijdstip even moet controleren.

Een 2.4 moet 150 halen op een vlakke weg met windje mee. Onze 2.4 ging ruim over de 160 op de teller in Duitsland van de heuvels af (aanloopje nemen...). Op de A7 tussen Zaandam en Hoorn haalde wij de 150 op de teller. Niet gek voor een 2.4 met ruim 4 ton erop.
Dat wereld aan power is gelogen want die 2.4 diesels zijn niet vooruit te branden... :gekte

Naja ik hoop dat je het probleem snel vind.

mvg Rick
Gebruikersavatar
timm 908
Berichten: 274
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:30
Locatie: Harlingen
Contacteer:

Re: vaag stationair probleem

Bericht door timm 908 »

Multivan Generation schreef:Timm,
heb je dit fenomeen ook als je de startvervroeger gebruikt?
Dat is de handel aan de linkerkant van het dashboard..
ja dat maakt geen enkel verschil en als ik eerlijk ben merk ik met rijden met of zonder de hendel aan te trekken ook weinig verschil :muur
:T44EVER groet

Timm 908 :driveT4
http://www.PcTechsupport.nl



http://www.selfdefense-friesland.nl

1e : T4 1.8 Benzine (908 )
2e : T4 2.4 Diesel LWB '95
toen: gele POLO
Sinds 19-03-2010 : Witte T4 1.9 TD '96
Nu: groene Peugeot 306 break 1.9 grijskenteken, ptt groen! 2000
Gebruikersavatar
timm 908
Berichten: 274
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:30
Locatie: Harlingen
Contacteer:

Re: vaag stationair probleem

Bericht door timm 908 »

rick_k schreef:Die stationair vervroeger heb je met temperaturen boven nul in principe niet nodig. Zelfs als het vriest sprong onze bus nog aan, alleen begon ie dan te bokken.
Maar het is wel altijd beter hem te gebruiken, als de motor koud is.

Ik denk toch dat je inspuittijdstip even moet controleren.

Een 2.4 moet 150 halen op een vlakke weg met windje mee. Onze 2.4 ging ruim over de 160 op de teller in Duitsland van de heuvels af (aanloopje nemen...). Op de A7 tussen Zaandam en Hoorn haalde wij de 150 op de teller. Niet gek voor een 2.4 met ruim 4 ton erop.
Dat wereld aan power is gelogen want die 2.4 diesels zijn niet vooruit te branden... :gekte

Naja ik hoop dat je het probleem snel vind.

mvg Rick
Maar wat ik zo vreemd vind is dat de bus probleemloos start/aanslaat. gelijk bij het eerste tikje na het voorgloeien.
dus 150 :ikrij woeiiiiiii :ie nou ja ik ben bij de 140 op de teller maar gestopt hoor. plus als ik het gas vol open trap dan rookt ie wel wat. niet een mistgordijn of zo haha :knipoog maar toch. weet niet of dat wel zo gezond is voor me bussie. heeft ook al 365.000 op z'n teller staan he :klappen


Vind het alleen erg iritant met wegrijden dat ie zo langzaam stationair loopt. als ik namelijk een bocht moet maken of afremmen voor overig verkeer en voet van het gas moet doen loopt ie niet fijn zo langzaam :muur


Weet niet iemand of er toch eventueel iets aangesturd wordt door de temp sensors? hoor em best wel vaak klikken van een relais tijdens t warmrijden en daarna is het goed :muur HELP? :knipoog

:T44EVER :driveT4 :T44EVER

Timm 908
http://www.PcTechsupport.nl



http://www.selfdefense-friesland.nl

1e : T4 1.8 Benzine (908 )
2e : T4 2.4 Diesel LWB '95
toen: gele POLO
Sinds 19-03-2010 : Witte T4 1.9 TD '96
Nu: groene Peugeot 306 break 1.9 grijskenteken, ptt groen! 2000
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Re: vaag stationair probleem

Bericht door Tinus »

rick_k schreef: Een 2.4 moet 150 halen op een vlakke weg met windje mee.
:bifun da's een grapje zeker... :bifun
Ik mag blij zijn dat m'n T4tje 130 /uiterlijk 135 haalt :lach
T4 California Event 2.5TDI 2002
Gebruikersavatar
timm 908
Berichten: 274
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:30
Locatie: Harlingen
Contacteer:

Re: vaag stationair probleem (-update)

Bericht door timm 908 »

heb vandavond met een andere auto liefhebber/kenner gesproken en die gaf me een tip om eens na te kijken:
hij denkt dat misschien mijn gloeibougies blijven gloeien na het starten , waardoor ze natuurlijk ontzettend veel stroom trekken. hierdoor moet de dynamo als een gek werken en dit remt de motor dan natuurlijk enorm met als gevolg dat ie zo langzaam stationair loopt. :bonk

klinkt in mijn oren heel aannemelijk!want:
a) het probleem doet zich elke keer voor bij starten of herstarten,
b) ik meen toch echt heel vaak een "klik"van een relais te horen en dan loopt ie ineens wel normaal op stationair tempo.

Wat denken jullie hiervan? en hoe zou ik dit het beste kunnen testen?
denk zelf door de sensor(s) te vervangen die de temp doorgeven aan het gloeisysteem en de teller. maar om (nog) meer kosten te voorkomen, kan ik dit eerst ook testen? :wjw
:werkaanT4 en zo wordt de bus met de dag beter :ikrij :jumpklap

:T44EVER groet aan alle busjesmannen :bifun

:driveT4 Timm 908 :driveT4
http://www.PcTechsupport.nl



http://www.selfdefense-friesland.nl

1e : T4 1.8 Benzine (908 )
2e : T4 2.4 Diesel LWB '95
toen: gele POLO
Sinds 19-03-2010 : Witte T4 1.9 TD '96
Nu: groene Peugeot 306 break 1.9 grijskenteken, ptt groen! 2000
Gebruikersavatar
hein uut mooi drenthe
Berichten: 296
Lid geworden op: 13 jan 2007, 01:22
Locatie: mooi drenthe

Re: vaag stationair probleem (-update)

Bericht door hein uut mooi drenthe »

trek de zekering van het gloeien eruit dan weet je zeker dat er niet meer gegloeit word, simpel testen of het dan beter is.
De rooie is verkocht.
En inmiddels weer een andere rooie :driveT4
En nu weer een rooie :driveT5
En nu een blauwe :T5cruisin
Gebruikersavatar
timm 908
Berichten: 274
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:30
Locatie: Harlingen
Contacteer:

Re: vaag stationair probleem (-update)

Bericht door timm 908 »

hein uut mooi drenthe schreef:trek de zekering van het gloeien eruit dan weet je zeker dat er niet meer gegloeit word, simpel testen of het dan beter is.
:goodidea Heb vanmiddag na het starten eens de start relais (102) eruit gehaald en guess what :yes de motor loopt weer beter stationair dan :jumpklap

Dus maar snel de sensor(-en?) vervangen. is die ene alleen toch? andere is volgens mij voor de temp. meter in dashboard. maar even het grote boek raadplegen en anders de dealer.( niet dat mijn vertrouwen nou zo hoog is in hun!!) :werkaanT4

Vandaag ook de "bloemetjes stickers" rondom verwijderd :adhd , leuk klussie van toch nog 2 1/2 uur. maar lekker in t zonnetje :driveT4 daarna nog de mat in de laadruimte gecleand. :nuts niet normaal!! hoeveel zand en rommel daar in/op zat. hele straat was mistig toen ik hem paar keer uitschudde :ie

:love Bussie wordt met de dag mooier!! :love

:T44EVER groet!

Timm 908
http://www.PcTechsupport.nl



http://www.selfdefense-friesland.nl

1e : T4 1.8 Benzine (908 )
2e : T4 2.4 Diesel LWB '95
toen: gele POLO
Sinds 19-03-2010 : Witte T4 1.9 TD '96
Nu: groene Peugeot 306 break 1.9 grijskenteken, ptt groen! 2000
Plaats reactie