Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Olieverbruik meer dan 1ltr op 100km!

vragen over de T4
Plaats reactie
Xtec
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 mei 2009, 19:40

Olieverbruik meer dan 1ltr op 100km!

Bericht door Xtec »

Hallo Weetjewellers,

Sinds een aantal weken blijf ik olie bijvullen en medeweggebruikers durven niet meer achter mijn leger T4 2.4d te rijden wegens de stank.
Een grondige motorflush heeft niet geholpen zodat ik ben gaan denken dat er een klepzitting uit moet liggen. Het luisteren met de sthetoscoop levert trouwens geen echt gekke dingen op, alle 5 cilinders klinken min of meer hetzelfde.

Kan iemand wat zeggen over reparatie van een klepzitting want ik kon er niet veel over vinden.
Wat gaat dit ongeveer kosten in een garage, hoeveel uurtjes, of is het eventueel zelf te doen? Wat moet er allemaal los?

Hoor graag wat tips,
Groetjes Rob :werkaanT4
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Olieverbruik meer dan 1ltr op 100km!

Bericht door René »

Kunnen ook je olie schraapveren van je zuigers zijn. Heb je ook last van veel overdruk in je carter ventilatie?

René
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Olieverbruik meer dan 1ltr op 100km!

Bericht door Roger B. (11)61 »

1:100 is absurd veel ja...

maar een klepzitting geeft andere problemen, dan heb je geen compressie meer op een zuiger, je bedoelt waarschijnlijk een klepsteelrubber.

men KAN het zonder demontage van de kop, en dan valt het nog wel mee (nokkenas eruit, stoter(s) eruit, Klepveer verwijderen, rubber vernieuwen en de boel weer terug bouwen. De klep wordt dan met luchtdruk of met een tool dicht gehouden zodat deze niet in de cilinder dondert als je de veer eraf haalt

Meestal wordt de kop gedemonteerd en gereviseerd, dat zal je bij een garage snel tegen de 1000-1200 euro gaan kosten denk ik

Je hebt een (ex-)Leger-T4?? hebben die mafkezen bij defensie daar niet (net als bij de larotjes) een gasklep op gezet? dat daar wat mis mee is en hij dus olie aanzuigt via je carterontluchting?

als je rijdt rookt ie fors begrijp ik? Haal de carterventilatie eens los bij je luchtinlaatslang en geef een dot gas, rookt ie dan minder ?(en komt er olie(damp) uit die losgetrokken slang?) zoja dan heb je niet zozeer een kleplekkage maar meer een carterdruk probleem
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Mastodont
Berichten: 601
Lid geworden op: 24 apr 2008, 15:58
Locatie: Kennemerland/Haarlem
Contacteer:

Re: Olieverbruik meer dan 1ltr op 100km!

Bericht door Mastodont »

Zou het niet een lekke kop-pakking kunnen zijn ?


Grt Mastodont
Chevrolet Suburban 454Cui (7,4 L) Silverado 1986
Mercedes-Benz 300E W124 1986
Transporter T5 TDI 2005 (verkocht 15-12-2010)
Transporter T3 Syncro Doka 1986 - (verkocht)
Kawasaki Z1300 1981
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Olieverbruik meer dan 1ltr op 100km!

Bericht door rick_k »

Meestal is het bij extreem olieverbruik een vastzittende schraapveer. Dus dan zit het bij de zuigers.

Als het een klepsteelrubber is, dan heb je meestal wel olieverbruik en dan rookt ie wat blauw bij het starten en bij volgas wegaccelereren, maar voor de rest niet zoveel. Tenzij er natuurlijk helemaal geen rubber meer tussenzit.

Dus je kan de truc van Roger even proberen, dan weet je of je overdruk hebt, zo ja, dan zijn de zuigerveren minder, zo nee dan meestal de klepseals.

mvg Rick
Xtec
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 mei 2009, 19:40

Re: Olieverbruik meer dan 1ltr op 100km!

Bericht door Xtec »

Bedankt voor de snelle reacties,

Mastodont: Nee het is geen lekke koppakking. Water is schoon en in de olie of onder de dop zit ook geen sludge of dergelijke.

René/Roger/Rick:
Als ik de motor stationair laat draaien en de oliedop eraf haal zie ik daar in ieder geval daar flinke druk uitkomen. Dat geeft zo'n beeld als een oude kolenlocomotief met van die wolkjes die er met elke motorslag uitkomen...

Het lijkt er dan inderdaad op dat het een olieschraapveer kan zijn, dat is wat we met die motorflush probeerden op te lossen.
Ik zal deze week de tip van Roger uitproberen, ik laat wel weten hoe dat afloopt. Gelukkig is mijn werk maar 10 minuten fietsen;-)
Xtec
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 mei 2009, 19:40

Re: Olieverbruik meer dan 1ltr op 100km!

Bericht door Xtec »

Roger B. schreef:1:100 is absurd veel ja...
Je hebt een (ex-)Leger-T4?? hebben die mafkezen bij defensie daar niet (net als bij de larotjes) een gasklep op gezet? dat daar wat mis mee is en hij dus olie aanzuigt via je carterontluchting?
Nee de motor is verder origineel gebleven.
Op de motorkap is nog vaag een embleem te zien van de centrale mechanische werkplaats, het was dus één van hun eigen busjes. Hoop maar dat ze die een voorkeurbehandeling hebben gegeven! Het was trouwens gewoon een leasebak, alle onderhoudspapieren heb ik in de auto teruggevonden nadat ik hem bij de dienst Domeinen Soesterberg ophaalde.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Olieverbruik meer dan 1ltr op 100km!

Bericht door Roger B. (11)61 »

Xtec schreef:Bedankt voor de snelle reacties,

Mastodont: Nee het is geen lekke koppakking. Water is schoon en in de olie of onder de dop zit ook geen sludge of dergelijke.
Een koppakking kan ook doorslaan tussen cilinder en oliekanaal, dan zet ie dus druk op je carter via de lekkage in de koppakking (dat gebeurde ook vaker bij landrover motoren (vaker dan tussen olie ne koel kanaal een lekkage in de koppakking)
Xtec schreef:René/Roger/Rick:
Als ik de motor stationair laat draaien en de oliedop eraf haal zie ik daar in ieder geval daar flinke druk uitkomen. Dat geeft zo'n beeld als een oude kolenlocomotief met van die wolkjes die er met elke motorslag uitkomen...

Het lijkt er dan inderdaad op dat het een olieschraapveer kan zijn, dat is wat we met die motorflush probeerden op te lossen.
Ik zal deze week de tip van Roger uitproberen, ik laat wel weten hoe dat afloopt. Gelukkig is mijn werk maar 10 minuten fietsen;-)
Zoals je al aangeeft heeft ie DUS carterdruk die beduidend hoger dan normaal ligt, denk dat je niet naar je kleppen hoeft te kijken in eerste instantie. De test die ik omschreef is dus niet echt nodig toch?

Voor reparatie zal de kop er toch af moeten neem ik aan, dan zou ik de kop meteen even laten afpersen en reviseren (kleppen en -zittingen slijpen, klepgeleiders controlleren/vervangen indien nodig, klepsteelrubbers vervangen) kost een paar honderd euro extra, maar dan is ie wel weer 100%, anders moet ie er misschien over een tig duizend alsnog een keer af met alle demontage kosten van dien
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Xtec
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 mei 2009, 19:40

Re: Olieverbruik meer dan 1ltr op 100km!

Bericht door Xtec »

Over die koppakking heb je gelijk, dat zou ook kunnen.

Ik moet even financieel afwegen wat interessant is. Aan de ene kant heb ik de laatste tijd geld uitgegeven, accu, gloeibougies, complete distributie inclusief waterpomp en dergelijke maar aan de andere kant is er nog meer aan vervanging toe. Achterste 2 uitlaatdelen, veer linksachter en een keuring die er weer aankomt..

Wat is wijsheid dus, ik zit er aan te denken om hem zoals ie nu is op marktplaats te zetten.
Roger, bedankt in ieder geval voor de tips!!
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Olieverbruik meer dan 1ltr op 100km!

Bericht door rick_k »

Zit er niet gewoon te veel olie in? Klinkt heel lullig maar het is wel mogelijk.

Laatst kreeg ik een motorfiets binnen met 11 liter olie :ie (hoe het erin past...) in het carter...

Maar iig dan krijg je ook vaak carterdruk en dan perst ie olie langs de zuigerveren. Ik dacht er ineens aan, ik neem aan dat het niet zo is natuurlijk maar toch.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Olieverbruik meer dan 1ltr op 100km!

Bericht door Roger B. (11)61 »

Grappig... :lach dit laat me denken aan een leraar op de MTS die tijdens de praktijkles motorentechniek een klasgenoot (uitgerekend een van de etters van de klas) zijn oude mercedes 200D een olieverversing liet geven....

Aan het eind van de les start die man zijn auto en een heleboel rare geluiden en een plas olie tot gevolg......

Bleek dat het ettertje van de klas de olie gevuld had tot bovenaan het kleppendeksel (en dat uiteraard express)

op de vraag hoeveel olie hij er in gedaan had antwoordde het knulletje "nou, gewoon totdat ie vol was" :bifun :bifun :bifun :bifun
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: Olieverbruik meer dan 1ltr op 100km!

Bericht door arjantdi »

Xtec schreef:
Roger B. schreef:1:100 is absurd veel ja...
Je hebt een (ex-)Leger-T4?? hebben die mafkezen bij defensie daar niet (net als bij de larotjes) een gasklep op gezet? dat daar wat mis mee is en hij dus olie aanzuigt via je carterontluchting?
Nee de motor is verder origineel gebleven.
Op de motorkap is nog vaag een embleem te zien van de centrale mechanische werkplaats, het was dus één van hun eigen busjes. Hoop maar dat ze die een voorkeurbehandeling hebben gegeven! Het was trouwens gewoon een leasebak, alle onderhoudspapieren heb ik in de auto teruggevonden nadat ik hem bij de dienst Domeinen Soesterberg ophaalde.
mmhh allereerst hebben ze bij die laro's er niet zomaar een gasklep omgezet.. het was een benzine waar een diesel van gemaakt is.. gasklep was voor het uitzetten van de motor. en is door landrover zelf gebeurt btw.. en dat een ex werkplaats wagen is geweest zegt helemaal niets.. bij defensie is zo'n wagen vaak een *** geweest waar meerdere chaufeurs mee geragt hebben als gekken.. (ik kan het weten.. ex millitair en nog steeds werkzaam als onderhoudsmonteur maar dan burger nu) en alle onderhoud moet extern gebeurd zijn via dealer of wat dan ook.. ze hebben er iig zelf geen sleutel opgehad, dus van voorkeurs behandeling kun je niet spreken.. je weet er gewoon niets van. maar ex defensie of niet, met een gebruikte wagen moet je gewoon een beetje geluk hebben.. wees overgens blij dat je een 2.4 hebt, en niet een 88pk tdi.. die dingen werdt mee gescheurd weet ik uit ervaring.. ze liepen 165 toendertijd :knipoog
ik zou de kop demonteren.. als je het zelf kunt dan maak je hem mooi even strak en seals en evt nieuwe gelijders erin.. en weer klaar voor de komende 2 a 3 ton.. meteen riempjes enzo even doen.. is het allemaal weer prima! is het een glanzend legergroene, of zo'n camo patroon ding btw?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Olieverbruik meer dan 1ltr op 100km!

Bericht door Roger B. (11)61 »

arjantdi schreef: mmhh allereerst hebben ze bij die laro's er niet zomaar een gasklep omgezet.. het was een benzine waar een diesel van gemaakt is.. gasklep was voor het uitzetten van de motor. en is door landrover zelf gebeurt btw..
toch apart dat ze dat dan alleen bij laro's van defensie gedaan hebben, vier jaar in de werkplaats gewerkt bij landrover en nevernooit een burger-landrover van welke leeftijd dan ook met gasklep op een diesel gezien (ook die oude 2,24 liters zette je met magneetklep in de pomp uit) Heb me laten vertellen dat de gasklep (met bijhorende venturie)er bij defensie op zat om vacuum voor de rembekrachtiging te creëren

Maar dat terzijde.

Uit de antwoorden van de topicstarter maak ik op dat ie carterdruk heeft, dus met alleen de kop onder handen nemen kom je d'r dan waarschijnlijk niet, kan dus nodig zijn de zuigers er ook uit te pakken om minimaal nieuwe veren te plaatsen (en om het goed te doen meten, eventueel opboren of honen en overmaatse zuigers als dat nodig is)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Xtec
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 mei 2009, 19:40

Re: Olieverbruik meer dan 1ltr op 100km!

Bericht door Xtec »

Olie teveel.. ik moet mijn best doen om enigzins een streepje op de peilstok te behouden zoveel gebruik ik op het moment;-)

Jongens nogmaals bedankt voor alle reacties, zelf de kop eraf halen en reviseren ligt niet binnen mijn eigen mogelijkheden. Ik zet deze daarom maar zoals hij is op marktplaats en ga op zoek naar iets anders.

Groet, Rob
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Olieverbruik meer dan 1ltr op 100km!

Bericht door rick_k »

Jammer. Ik zou proberen er een ruilblok in te hangen dan. Kost wel even geld maar ja, een andere auto kopen ook.

mvg Rick
Plaats reactie