Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Geen koude lucht, alleen warm. Warmtewisselaar kapot?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: verwarming koeling regelaar??? foto erbij gezet

Bericht door René »

Kan zijn dat het vierkantje waarmee je de kraan bediend rond is geworden. Visueel zie je de hendel van de kraan wel beweegt, maar de kraan blijft dus open (of dicht) staan. Kachelkraan wordt ie ook wel genoemd.

701 819 809 D (volgens mijn etos 27,50, maar zal iets meer zijn denk ik.)
Sloop is een goede optie.

René
Gebruikersavatar
stn1
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:55

Re: verwarming koeling regelaar??? foto erbij gezet

Bericht door stn1 »

top :hebbeuh Kon m niet vinden in etos. Nu wel, verwarmings ventiel. Maar kan ik deze er zo tussenuit halen zonder al het koelvloeistof kwijt te raken? Of beter even afknijpen?

Zal van binnen wel niet meer doen wat je aan de buitenkant nog wel ziet gebeuren. Voor 30-35 euro nog wel te overzien.
T4 california coach bj 1999. 50mm verlaagd. Getinte ruiten. Ronal 16 inch. Smoke achterlichten. Silver vision knipperlichten. Aerotwin wissers voor en achter. Embleemloze grille
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: verwarming koeling regelaar??? foto erbij gezet

Bericht door René »

Kan hem beter ff afknijpen en dan vervangen. Als je het boutje losdraaid dan kun je zo zien of dat idd het probleem is of niet. Dan heb je weer wat munten verdiend. Anderds evengoed even uitbouwen en controleren op werking.

Suc7

René
Gebruikersavatar
Wim Huisken
Berichten: 52
Lid geworden op: 12 dec 2008, 20:46

Re: verwarming koeling regelaar??? foto erbij gezet

Bericht door Wim Huisken »

Hallo ook bij mij het zelfde probleem, kachel uit maar warme lucht.

De kachelkraan bevind die zich onder het Dashbord, zo ja wat moet ik los halen voor er aan te komen?

Betreft een T4 uit 1997 1.9 TD.

Afbeelding

Welke moet ik hebben de bovenste of de onderste?


Groetjes Wim
Laatst gewijzigd door Wim Huisken op 21 mei 2009, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Don't push me i am on the edge!!
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: verwarming koeling regelaar??? foto erbij gezet

Bericht door dennisvt4 »

ik heb weleens gelezen op het forum dat het normaal altijd zo is dat er alleen koude lucht uit de middelste roosters komt, heb in een 88 pk gereden van 1999 met het oude type dashboad en daar was het ook zo

deze die ik nu heb 102 pk met nieuw type dash en airco is het wel te regelen

bij me neef met zijn 102 pk zonder airco en oud type dash is er ook niks te regelen
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: verwarming koeling regelaar??? foto erbij gezet

Bericht door Multivan Generation »

dennisvt4 schreef:ik heb weleens gelezen op het forum dat het normaal altijd zo is dat er alleen koude lucht uit de middelste roosters komt, heb in een 88 pk gereden van 1999 met het oude type dashboad en daar was het ook zo

deze die ik nu heb 102 pk met nieuw type dash en airco is het wel te regelen

bij me neef met zijn 102 pk zonder airco en oud type dash is er ook niks te regelen
Dat schreef René ook al een paar berichtjes eerder :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: verwarming koeling regelaar??? foto erbij gezet

Bericht door koekie520 »

Bij mij is dat kraantje onlangs beginnen lekken. Het mechanisme is er langs binnen door de behuizing gesleten.
Bij mijn dealer was die 45Euro inclusief BTW. Dezelfde dag afhalen kostte me nogeens 5euro.
Afstellen is een beetje secuur, maar ik denk dat ik hem nu kouder kan laten blazen als ervoor.
Gebruikersavatar
stn1
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:55

Re: verwarming koeling regelaar??? foto erbij gezet

Bericht door stn1 »

kraantje eraf gehad. Was niks mee aan de hand.. Werkte gewoon goed. maar probleem blijft, heb alleen maar warme lucht. Nooit koude lucht.

Kan het ook de warmtewisselaar zijn die achter het dashboard zit? Komt vanuit schutbord interieur in
T4 california coach bj 1999. 50mm verlaagd. Getinte ruiten. Ronal 16 inch. Smoke achterlichten. Silver vision knipperlichten. Aerotwin wissers voor en achter. Embleemloze grille
Gebruikersavatar
MrSinga
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 aug 2008, 13:39
Locatie: Brugge

Re: Geen koude lucht, alleen warm. Warmtewisselaar kapot?

Bericht door MrSinga »

hallo

zelfde probleem (of moet ik zeggen gehad). Middenste roosters, zonder airco altijd koude lucht. Zijkanten altijd warme lucht.

Ik heb wat zitten regelen aan die kabel die je bedient via je dashboard. Ik denk dat door ouderdom die kabel wat vast komt te zitten en daardoor niet meer helemaal verzet van stand => blijft warme lucht geven, niet warm warm, maar geen koude lucht.

nu geeft ze wel koude lucht zoals hoort :knipoog
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Geen koude lucht, alleen warm. Warmtewisselaar kapot?

Bericht door Roger B. (11)61 »

kan zijn dat het hefboompje over het asje van de klep beweegt, dan zie je dus leen het hefboompje bewegen maar de klep wordt niet bedient.

Vaker voorkomend is dat de klep niet helemaal dicht gaat (kabel afstellen) daardoor blijft er een hoeveelheid warm water naar je radiateurtje gaan en dus wordt je lucht nog iets verwarmd.

je regelt de warmte door meer of minder water naar de kachelradiateur te sturen, niet door met een klep te kiezen tussen koude en warme lucht en dat te mengen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
stn1
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:55

Re: Geen koude lucht, alleen warm. Warmtewisselaar kapot?

Bericht door stn1 »

Roger B. schreef:kan zijn dat het hefboompje over het asje van de klep beweegt, dan zie je dus leen het hefboompje bewegen maar de klep wordt niet bedient.

Vaker voorkomend is dat de klep niet helemaal dicht gaat (kabel afstellen) daardoor blijft er een hoeveelheid warm water naar je radiateurtje gaan en dus wordt je lucht nog iets verwarmd.

je regelt de warmte door meer of minder water naar de kachelradiateur te sturen, niet door met een klep te kiezen tussen koude en warme lucht en dat te mengen
ok, hefboompje zie je goed bewegen iig. En met het onderdeel los kon je alles goed dicht en open zetten. En of ik m nu op warm of koud zet blijft echt warme lucht. Voel geen verschil.

Hoe zou ik dit moeten afstellen? Zit dus niet ergens een klep die iets dichtzet? Scheelt weer wat zoekwerk :toppie
T4 california coach bj 1999. 50mm verlaagd. Getinte ruiten. Ronal 16 inch. Smoke achterlichten. Silver vision knipperlichten. Aerotwin wissers voor en achter. Embleemloze grille
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Geen koude lucht, alleen warm. Warmtewisselaar kapot?

Bericht door Roger B. (11)61 »

knop op koud, buitenmantel bij kraan losmaken en kraan dicht duwen, dan buitenmantel weer vastmaken
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
stn1
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:55

Re: Geen koude lucht, alleen warm. Warmtewisselaar kapot?

Bericht door stn1 »

Roger B. schreef:knop op koud, buitenmantel bij kraan losmaken en kraan dicht duwen, dan buitenmantel weer vastmaken

zo simpel? dan maar eens proberen als ik de bus terug heb. Thanks. :T44EVER
T4 california coach bj 1999. 50mm verlaagd. Getinte ruiten. Ronal 16 inch. Smoke achterlichten. Silver vision knipperlichten. Aerotwin wissers voor en achter. Embleemloze grille
Gebruikersavatar
stn1
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:55

Re: Geen koude lucht, alleen warm. Warmtewisselaar kapot?

Bericht door stn1 »

is naar het schutbord toe dicht of open? :werkaanT4
T4 california coach bj 1999. 50mm verlaagd. Getinte ruiten. Ronal 16 inch. Smoke achterlichten. Silver vision knipperlichten. Aerotwin wissers voor en achter. Embleemloze grille
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Geen koude lucht, alleen warm. Warmtewisselaar kapot?

Bericht door Roger B. (11)61 »

geen idee, makkelijk te controleren

draai knop binnen op warm, kijk waar de kraan staat, draai knop binnen op koud en kijk waar kraan staat, die richting op is dicht........................................................................
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie