Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

startproblemen met warme motor

vragen over de T5
Plaats reactie
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

startproblemen met warme motor

Bericht door vaniac »

Mijn T5 2.5 tdi (bouwjaar 2004) start zonder problemen als hij koud is. Sinds een paar dagen springt hij niet meer aan met warme motor, hoewel de startmotor normaal draait. Als ik dan een kwartier of langer wacht, springt de motor zonder problemen weer aan. Wie weet wat de oorzaak is, of wie heeft dit ook meegemaakt?
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: startproblemen met warme motor

Bericht door vaniac »

Ik heb inmiddels navraag gedaan op het Duitse T5-forum "T5-Board". Daar was men van mening dat relais 109 wel eens de boosdoener kon zijn. Dit relais veroorzaakt klaarblijkelijk bij veel TDI's startproblemen. De kwaliteit van de soldeerverbindingen is dermate onder de maat dat er bij hogere temperaturen stroomonderbrekingen ontstaan. Vervangen schijnt dan de oplossing te zijn. Wie heeft hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
Rolf T5 54
Berichten: 133
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:55
Locatie: Drenthe!!

Re: startproblemen met warme motor

Bericht door Rolf T5 54 »

Dit is erg, heeft vw dan niet geleerd?? Dit relais zat al in de golf 4 en de T4, ik denk dat je hierover ook wel een topic zult vinden...
Ik heb inderdaad een relais 109 gevonden, dit was al 4 jaar terug. Hij zit in de relaiskast die vinden is onder de accu, dus accu uitbouwen en daar is ie...
Suc6

Ik heb even op t4 forum gezocht ;
Er voldeden 107 resultaten aan de zoekterm: relais 109......
Dus kijk even of het gelijk is aan jouw symptomen.. ( of die van jouw wagen ;-)
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: startproblemen met warme motor

Bericht door vaniac »

Ik heb inmiddels relais 109 vervangen. Dit heeft echter niet tot de oplossing geleid. Het probleem bleef. :nuts :nuts :nuts :nuts Toen ermee naar de dealer. Die heeft het besturingsssyteem uitgelezen en geen duidelijke storing kunnen vinden. Ze hebben alle massacontacten gecontroleerd op corrosie. Ze bleken allemaal in orde te zijn. Als laatste hebben ze het contactslot gedemonteerd. Het bleek dat de elektrische schakelaar van het contactslot niet goed functioneerde en ze hebben hem vernieuwd. Vooralsnog heb ik geen storing meer gehad. :jump :jump :jump Dit weekend ga ik mijn T5 uitgebreid uitproberen. :ikrij :ikrij :ikrij Mocht de storing zich weer voordoen, dan blijft als enige oorzaak nog het motorregelapparaat over. Volgens de chefmonteur komt het wel eens voor dat er slechte soldeerverbindingen op de printplaten zitten. Bij hogere temperaturen kunnen er door uitzetting van de soldeerverbindingen contactstoringen ontstaan.
Als oplossing blijven dan nog twee mogelijkheden: opnieuw solderen of het hele regelapparaat vervangen (1100 euro :ie :ie :ie :ie :ie :ie :ie ).
Gebruikersavatar
Rolf T5 54
Berichten: 133
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:55
Locatie: Drenthe!!

Re: startproblemen met warme motor

Bericht door Rolf T5 54 »

Vaniac, sorry voor jou maar een interessante storing...... Ik hoop dat het hierbij blijft, geeft mij ook een goed gevoel.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: startproblemen met warme motor

Bericht door vaniac »

En ja hoor, het probleem is er nog steeds :muur :muur :muur :muur :muur
Hij weigert bij warme motor nog steeds om aan te springen. :gif :gif :gif
Dan maar weer naar de dealer.
Gebruikersavatar
Rolf T5 54
Berichten: 133
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:55
Locatie: Drenthe!!

Re: startproblemen met warme motor

Bericht door Rolf T5 54 »

Daas nie leuk nie.........
Wat word het nu ? Regelapparaat vervangen ?
Sterkte !!
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: startproblemen met warme motor

Bericht door vaniac »

Bij de dealer zouden ze proberen om via Pon een "leenapparaat" te krijgen zodat we kunnen uitproberen of dat het probleem oplost. Dus afwachten maar weer :nuts :nuts :nuts :nuts
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: startproblemen met warme motor

Bericht door vaniac »

Inmiddels heb ik een nieuw motorregelapparaat onder de motorkap. De startproblemen zijn vooralsnog opgelost. Ik blijf het maar een vreemde storing vinden. Op de verschillende transporterforums ben ik dit probleem nog niet tegengekomen. Het schijnt dus geen typische storing te zijn. Het heeft wel een flinke bom duiten gekost en ik ben mijn motortuning kwijt (40 pk en 100 Nm minder :ie :ie :ie :muur :muur :muur ). Gelukkig wil de tuner de verloren pk's er weer kostenloos op zetten :yes :yes :yes :klappen :klappen :klappen .
Ik merk nu weer eens wat tuning toevoegt.
jelle
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 sep 2007, 21:08

Re: startproblemen met warme motor

Bericht door jelle »

ik heb het zelfde probleem
het is bij mij ook nog niet opgelost
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: startproblemen met warme motor

Bericht door vaniac »

Zie ook mijn posting van 30 juli: "motorregelapparaat: verbeterde versie". Ik heb de indruk dat het brandstofverbruik met het nieuwe regelapparaat en de nieuwe software iets is afgenomen :klappen :klappen :klappen .
Plaats reactie