Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zekering koelventilators

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Banyaga
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 aug 2007, 00:35

Zekering koelventilators

Bericht door Banyaga »

Hi weetjewellers,
Ben in het bezit van een T4 van '94 1.9 TD en volgend probleem,de ventilators draaien niet meer als de temperatuur te hoog gaat, nu heb ik de draad van het kontakt gehaald aan de radiator en een verbinding gelegd tussen 2 van de drie klemmen,maar geen reactie,nu heb ik een rechtsreekse verbinding gemaakt tussen + batterij en één van de drie klemmen en onmiddelijk gingen de ventilators draaien,dus denk ik dat het aan de zekering van 40amp ligt zoals aangegeven op etka,nu mijn vraag waar bevind zich die zekering en dat kastje. :bonk
Dank bij voorbaat,
groeten
Banyaga
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Zekering koelventilators

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik ga er even van uit dat je een driepolige stekker op de sensor in de radiateur hebt zitten...

een van die drie contacten in de stekker moet spanning hebben (kan zijn alleen als de auto op contact staat, weet niet of de T4 ook kan koelen als contact af staat) Dit kun je meten met een multimeter of spanningszoeker (12 volt!) tov chassis/minpool accu.

Als je spanning op een van de drie contacten hebt en je fans gaan niet aan, dan ligt het waarschijnlijk aan de sensor in de radiateur.

Als je op de stekker het plus-contact (als daar spanning op staat uiteraard) verbind met een van de andere twee dan zouden de fans moeten draaien.

De zekering zit als ik me niet vergis in een zwart kastje in de buurt van de accu (tegen linker binnen scherm), het is een metalen plaatje dat met twee schroefjes/boutjes vast zit met op elk boutje ook een draad. Er zit ook zo'n kastje voor je voorgloeizekering
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: Zekering koelventilators

Bericht door GerJol 716 »

Bij het bouwjaar vanaf ´98 zitten de zekeringen in een houder bij de accu, ik weet niet of dit in ´94 ook al zo was.
Als je deze houder hebt is het pos 2 en 3.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Banyaga
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 aug 2007, 00:35

Re: Zekering koelventilators

Bericht door Banyaga »

RogerB ,het is inderdaad een driepolige stekker op de sensor in de radiateur ,Gerjol716 , aan de accu is er wel een kastje met dikke zekering (30amp)maar dat is voor de gloeibougies denk ik en is nog heel.
Banyaga
Gebruikersavatar
Banyaga
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 aug 2007, 00:35

Re: Zekering koelventilators

Bericht door Banyaga »

RogerB ben nogmaals gaan kijken en is inderdaad een 3 polige stekker,doorverbonden en geen reactie,dan maar nog eens gaan zoeken naar dat zekering kastje dat Gerjol 176 had aangeduid en ja hoor het hangt niet links maar aan de voorkant aan accu zijde, en inderdaad beide zekeringen gebroken,dus probleem gevonden,RogerB en gerjol 176 beide hartelijk bedankt voor de info en hulp.
groeten
banyaga

:klappen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Zekering koelventilators

Bericht door Multivan Generation »

met links wordt de bestuurderszijde bedoeld.. :knipoog

Mooi dat het opgelost is.. :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Zekering koelventilators

Bericht door Roger B. (11)61 »

of het opgelost is, is nog maar de vraag, zo'n zekering gaat doorgaans alleen kapot als er teveel stroom doorheen moet, en dat heeft een oorzaak (te zwaar lopende fans, kortsluiting door doorgeschuurde kabelboom en bedenk nog maar wat mogelijke oorzaken)

Even goed in de gaten houden of de zekeringen wel heel blijven nu.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: Zekering koelventilators

Bericht door GerJol 716 »

Mooi dat je het probleem hebt gevonden, vanaf Bj 98 zijn de zekeringen 50A, dus ik denk dat je die er beter in kunt zetten.
Het kan zijn dat 40A net te licht is, en dat je snel weer hetzelfde probleem hebt.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Zekering koelventilators

Bericht door Egbert&Manon »

Ikhad pas geleden ook een zekering defect.
Ik ga ervanuit dat het door de ouderdom kwam.
De zekeringen zagen er erg dof uit en ik vermoed dat ze die 40a niet meer aankonden.
Ik heb 1,02 euro betaald voor 2 nieuwe bij de VW-dealer (incl BTW en nota) :yes

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Zekering koelventilators

Bericht door bartt4 »

diie krenge gaan deste ouder ze worden, vervangen, en no problemooo meer :T44EVER :jump
Laatst gewijzigd door bartt4 op 28 aug 2009, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
RUBBEREXPRESS
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Zekering koelventilators

Bericht door Egbert&Manon »

bartt4 schreef:diie krenge gaan deste ouder ze worden vervangen en no problemooo meer :T44EVER :jump
Wat was jij aan het drinken?

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Zekering koelventilators

Bericht door bartt4 »

Egbert&Manon schreef:
bartt4 schreef:diie krenge gaan deste ouder ze worden vervangen en no problemooo meer :T44EVER :jump
Wat was jij aan het drinken?

Egbert
ssssssssttttttttt niet verder vertelle :bifun :bifun :bifun :bifun :feest :zodenkikerookover :zodenkikerookover
RUBBEREXPRESS
Plaats reactie