Hi weetjewellers,
Ben in het bezit van een T4 van '94 1.9 TD en volgend probleem,de ventilators draaien niet meer als de temperatuur te hoog gaat, nu heb ik de draad van het kontakt gehaald aan de radiator en een verbinding gelegd tussen 2 van de drie klemmen,maar geen reactie,nu heb ik een rechtsreekse verbinding gemaakt tussen + batterij en één van de drie klemmen en onmiddelijk gingen de ventilators draaien,dus denk ik dat het aan de zekering van 40amp ligt zoals aangegeven op etka,nu mijn vraag waar bevind zich die zekering en dat kastje.
Dank bij voorbaat,
groeten
Banyaga
ik ga er even van uit dat je een driepolige stekker op de sensor in de radiateur hebt zitten...
een van die drie contacten in de stekker moet spanning hebben (kan zijn alleen als de auto op contact staat, weet niet of de T4 ook kan koelen als contact af staat) Dit kun je meten met een multimeter of spanningszoeker (12 volt!) tov chassis/minpool accu.
Als je spanning op een van de drie contacten hebt en je fans gaan niet aan, dan ligt het waarschijnlijk aan de sensor in de radiateur.
Als je op de stekker het plus-contact (als daar spanning op staat uiteraard) verbind met een van de andere twee dan zouden de fans moeten draaien.
De zekering zit als ik me niet vergis in een zwart kastje in de buurt van de accu (tegen linker binnen scherm), het is een metalen plaatje dat met twee schroefjes/boutjes vast zit met op elk boutje ook een draad. Er zit ook zo'n kastje voor je voorgloeizekering
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden.... Tyraps, Tape en Telefoon
Bij het bouwjaar vanaf ´98 zitten de zekeringen in een houder bij de accu, ik weet niet of dit in ´94 ook al zo was.
Als je deze houder hebt is het pos 2 en 3.
Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan
RogerB ,het is inderdaad een driepolige stekker op de sensor in de radiateur ,Gerjol716 , aan de accu is er wel een kastje met dikke zekering (30amp)maar dat is voor de gloeibougies denk ik en is nog heel.
Banyaga
RogerB ben nogmaals gaan kijken en is inderdaad een 3 polige stekker,doorverbonden en geen reactie,dan maar nog eens gaan zoeken naar dat zekering kastje dat Gerjol 176 had aangeduid en ja hoor het hangt niet links maar aan de voorkant aan accu zijde, en inderdaad beide zekeringen gebroken,dus probleem gevonden,RogerB en gerjol 176 beide hartelijk bedankt voor de info en hulp.
groeten
banyaga
of het opgelost is, is nog maar de vraag, zo'n zekering gaat doorgaans alleen kapot als er teveel stroom doorheen moet, en dat heeft een oorzaak (te zwaar lopende fans, kortsluiting door doorgeschuurde kabelboom en bedenk nog maar wat mogelijke oorzaken)
Even goed in de gaten houden of de zekeringen wel heel blijven nu.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden.... Tyraps, Tape en Telefoon
Mooi dat je het probleem hebt gevonden, vanaf Bj 98 zijn de zekeringen 50A, dus ik denk dat je die er beter in kunt zetten.
Het kan zijn dat 40A net te licht is, en dat je snel weer hetzelfde probleem hebt.
Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan
Ikhad pas geleden ook een zekering defect.
Ik ga ervanuit dat het door de ouderdom kwam.
De zekeringen zagen er erg dof uit en ik vermoed dat ze die 40a niet meer aankonden.
Ik heb 1,02 euro betaald voor 2 nieuwe bij de VW-dealer (incl BTW en nota)