Hoe weet je zo zeker dat de spanrol het begeven heeft?dukerider schreef:Om een oud topic nog eens boven te halen.
Daarstraks heeft de spanrol van de distributieriem het begeven, met een ratelende distributieriem tot gevolg.
Ik vindt het toch raar dat dit al gebeurd na twee jaar en 43000 km.
Destijds heb ik de spanrol vervangen door een origineel exemplaar om zeker te zijn van de kwaliteit en hij is geplaatst volgens de regels van de kunst.
De riem is gelukkig niet gesprongen en de motor loopt nog perfekt, alleen durf ik hem nu niet meer starten om verdere schade te voorkomen.
De riem ligt nu helemaal los.
Wel is het zo dat ondertussen mijn oliepomp beginnen lekken was, de riemwielen hangen vol olie onderaan.
Krukas en waterpomp en waarschijnlijk ook de spanrol, dat kan ik nu nog niet goed zien.
Straks sleep ik de bus naar mijn maat en gaan we deze week aan de slag om het spul te demonteren.
Zou de olielekkage de oorzaak kunnen zijn dat de spanrol het begeven heeft ?
Je zegt: "de riem is niet gesprongen en de motor loopt nog perfekt.......De riem ligt nu helemaal los"
dat kan ik niet volgen.....ligt de riem los of ligt ie er nog op en loopt de motor nog perfect?
Olielekkage kan wel de riem aangetast hebben waardoor deze verlopen is en daardoor is gaan rafelen...
Je hebt geluk gehad, bij mijn motor is 40.000 km na de distributiewissel de boel kapotgelopen. Bij demontage ontdekte ik ruim een cm speling op de waterpomp...... (die was mee vervangen bij de riemwissel)
Shit happens, als je zelf gemonteerd hebt krijg je hooguit garantie op het onderdeel, niet op vervangen en/of gevolgschade.