Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 heeft het opgegeven

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door Roger B. (11)61 »

dukerider schreef:Om een oud topic nog eens boven te halen.
Daarstraks heeft de spanrol van de distributieriem het begeven, met een ratelende distributieriem tot gevolg.
Ik vindt het toch raar dat dit al gebeurd na twee jaar en 43000 km.
Destijds heb ik de spanrol vervangen door een origineel exemplaar om zeker te zijn van de kwaliteit en hij is geplaatst volgens de regels van de kunst.
De riem is gelukkig niet gesprongen en de motor loopt nog perfekt, alleen durf ik hem nu niet meer starten om verdere schade te voorkomen.
De riem ligt nu helemaal los.
Wel is het zo dat ondertussen mijn oliepomp beginnen lekken was, de riemwielen hangen vol olie onderaan.
Krukas en waterpomp en waarschijnlijk ook de spanrol, dat kan ik nu nog niet goed zien.
Straks sleep ik de bus naar mijn maat en gaan we deze week aan de slag om het spul te demonteren.
Zou de olielekkage de oorzaak kunnen zijn dat de spanrol het begeven heeft ?
Hoe weet je zo zeker dat de spanrol het begeven heeft?

Je zegt: "de riem is niet gesprongen en de motor loopt nog perfekt.......De riem ligt nu helemaal los"
dat kan ik niet volgen.....ligt de riem los of ligt ie er nog op en loopt de motor nog perfect?

Olielekkage kan wel de riem aangetast hebben waardoor deze verlopen is en daardoor is gaan rafelen...

Je hebt geluk gehad, bij mijn motor is 40.000 km na de distributiewissel de boel kapotgelopen. Bij demontage ontdekte ik ruim een cm speling op de waterpomp...... (die was mee vervangen bij de riemwissel)

Shit happens, als je zelf gemonteerd hebt krijg je hooguit garantie op het onderdeel, niet op vervangen en/of gevolgschade.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door dukerider »

De motor loopt nog steeds, maar de riem ligt los.
Ik start hem nu niet meer omdat de riem er elk moment kan aflopen.
De enige verklaring die ik heb is dat de spanrol overleden is en deze de riem dus niet meer spant.
De waterpomp heeft geen speling.
Dat kan ik voelen zonder meer te demonteren, morgen weet ik meer.
Ik heb daarstraks de wagen naar mijn maat gesleept en morgen gaan we de boel demonteren.
RON
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door Roger B. (11)61 »

dukerider schreef:De motor loopt nog steeds, maar de riem ligt los.
Ik start hem nu niet meer omdat de riem er elk moment kan aflopen.
De enige verklaring die ik heb is dat de spanrol overleden is en deze de riem dus niet meer spant.
De waterpomp heeft geen speling.
Dat kan ik voelen zonder meer te demonteren, morgen weet ik meer.
Ik heb daarstraks de wagen naar mijn maat gesleept en morgen gaan we de boel demonteren.
De spanrol wordt vastgezet nadat je spanning op de riem gezet hebt volgens mij, dus dan zou dat boutje los gegaan zijn? of ERG veel speling op het lager van de rol (om de spanning zo ver van de riem af te halen dat ie los ligt)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door dukerider »

Dat de spanrol zou losgekomen daar heb ik ook al aan gedacht.
Je kan ook de merktekens niet meer zien waaraan je kan afleiden dat de spanrol goed op spanning staat.
Volgens mij moet je deze wel kunnen zien in ingebouwde toestand.
Daarom zou het kunnen dat de spanrol losgekomen is en een stuk naar achter geduwd is zodat je deze niet meer kan zien zitten.
Hoe dat mogelijk is weet ik ook niet, alles is gemonteerd zoals het zou moeten.
Breuk van een bout ofzo ????
We zien straks wel wat er gaande is als het hele spul uit elkaar gaat.
RON
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door Pascal-141 »

dukerider schreef:Dat de spanrol zou losgekomen daar heb ik ook al aan gedacht.
Je kan ook de merktekens niet meer zien waaraan je kan afleiden dat de spanrol goed op spanning staat.
Volgens mij moet je deze wel kunnen zien in ingebouwde toestand.
Daarom zou het kunnen dat de spanrol losgekomen is en een stuk naar achter geduwd is zodat je deze niet meer kan zien zitten.
Hoe dat mogelijk is weet ik ook niet, alles is gemonteerd zoals het zou moeten.
Breuk van een bout ofzo ????
We zien straks wel wat er gaande is als het hele spul uit elkaar gaat.
De oorzaak van de (VW) spanrolbreuk is heel vaak = afbreken van de aluminium aanslag aan de achterzijde van de spanrol , deze is te licht gemaakt en wanneer de spanrol eens een zodanige uitslag maakt dat hij eindeloop gaat , dan breekt dat alu stuk af , en dan bestaat er veel kans dat het afgebroken stuk ergens tussen draait en zo de boel om zeep helpt ...
Ik heb het zelf ook al meegemaakt . VW heeft toen alles wel netjes onder garantie vervangen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door dukerider »

Pascal-141 schreef:
dukerider schreef:Dat de spanrol zou losgekomen daar heb ik ook al aan gedacht.
Je kan ook de merktekens niet meer zien waaraan je kan afleiden dat de spanrol goed op spanning staat.
Volgens mij moet je deze wel kunnen zien in ingebouwde toestand.
Daarom zou het kunnen dat de spanrol losgekomen is en een stuk naar achter geduwd is zodat je deze niet meer kan zien zitten.
Hoe dat mogelijk is weet ik ook niet, alles is gemonteerd zoals het zou moeten.
Breuk van een bout ofzo ????
We zien straks wel wat er gaande is als het hele spul uit elkaar gaat.
De oorzaak van de (VW) spanrolbreuk is heel vaak = afbreken van de aluminium aanslag aan de achterzijde van de spanrol , deze is te licht gemaakt en wanneer de spanrol eens een zodanige uitslag maakt dat hij eindeloop gaat , dan breekt dat alu stuk af , en dan bestaat er veel kans dat het afgebroken stuk ergens tussen draait en zo de boel om zeep helpt ...
Ik heb het zelf ook al meegemaakt . VW heeft toen alles wel netjes onder garantie vervangen.
De spanrol heeft het begeven dus er is een stuk afgebroken en de veer is over.
Het stukje dat je gebruikt om de rol te stellen( het pijltje) lag onderin bij de riem.
Dat is de tweede keer dat ik geluk heb met deze bus :muur
We gaan de riem, de rol en ook de dichting van de oliepomp aan de krukas vervangen.
Pascal zijn er eventueel alternatieven voor de VW spanrollen ?
RON
gait
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jan 2009, 19:26

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door gait »

Volgens mij is het erg belangrijk dat de spanrol met het juiste moment aangedraaid wordt. Dan zou hij niet meer mogen breken aldus een meneer van skf. Daarom lijkt het mij geluk hebben als dit onder de garantie valt.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik heb een set bij de automaterialen zaak gekocht (scheelde ruim 100 euro met die bij de Dealer)

SKF rollen en Continental riemen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33905
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door Multivan Generation »

Roger B. (11)61 schreef:ik heb een set bij de automaterialen zaak gekocht (scheelde ruim 100 euro met die bij de Dealer)
Oja? :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door Roger B. (11)61 »

JA, jij bent mijn automaterialen zaak......

jij hebt hem gekocht in mijn opdracht en ik heb hem ana jouw terug betaald.....

was je nou laat weg morgen (10.00 of niet?)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door Pascal-141 »

gait schreef:Volgens mij is het erg belangrijk dat de spanrol met het juiste moment aangedraaid wordt. Dan zou hij niet meer mogen breken aldus een meneer van skf. Daarom lijkt het mij geluk hebben als dit onder de garantie valt.
Bij mij werden de spanrollen en de rest van de distributiewinkel vervangen door de officiele VW dealer volgens zoals het hoort , en ook Dukerider gaf al aan dat alles werd vervangen zoals het hoorde , en toch gaan ze kapot.
Het probleem ligt gewoon aan de spanrollen = die constructie met de aluminium aanslag is gewoon een slechte constructie , indien ze dat in metaal zouden maken dan zou het nooit kapot gaan , maar ja ...
Er zijn al héééééééééééééél veel spanrollen kapot gegaan op de manier ze zoals bij mij en bij Dukerider kapot gegaan zijn ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
gait
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jan 2009, 19:26

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door gait »

Wordt dit elke keer vervangen onder garantie? Dan geven ze inderdaad toe dat het een materiaalfout is. Misschien is de dealer coulanter dan skf. De skf meneer gaf mij weinig hoop met dergelijke schade/garantie. Het wordt afgedaan als montagefout. Hoe kan ik bewijzen dat dat niet zo is?
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door dukerider »

Pascal-141 schreef:Er zijn al héééééééééééééél veel spanrollen kapot gegaan op de manier ze zoals bij mij en bij Dukerider kapot gegaan zijn ...
Zou het misschien aan de rijstijl kunnen liggen ?
Ik heb van Pascal ook al begrepen dat hij graag vlot rijdt :politie
Dinsdag verder :werkaanT4
RON
Gebruikersavatar
Rafke 108
Berichten: 690
Lid geworden op: 19 nov 2007, 12:34
Locatie: Druivenstreek - Vlaams-Brabant België

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door Rafke 108 »

weet niet of rijstijl er wat mee te maken heeft...
wij rijden met de T4 ook héééél vlot en hebben nooit iets aan de hand gehad, terwijl ze in dezelfde garage als Pascal worden vervangen :nuts
Hopelijk ben je rap weer opweg...
T4 Caravelle & T6.1 California
Vroeger T5 Multivan 04 & T5 Caravelle 07

Facebook: Raf Deveuster
Instagram: rafdeveuster


Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door Pascal-141 »

Rafke 108 schreef:weet niet of rijstijl er wat mee te maken heeft...
wij rijden met de T4 ook héééél vlot en hebben nooit iets aan de hand gehad, terwijl ze in dezelfde garage als Pascal worden vervangen
Nu wel Rafke , maar toen mijn spanrollen kapot gingen , waren ze toen nog veranderd bij de officiele VW dealer . De garage waar ik (en jij :knipoog )de distributiewinkel sinds enige tijd laat vervangen werkt met aftermarket onderdelen , en tot nog toe geen enkel probleem mee gehad.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie