Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
chiptunen nog slim (frank red T4)
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 28 feb 2009, 17:39
chiptunen nog slim (frank red T4)
Hallo beste weetjewellers,
ik heb een T4 2.5 tdi 102 pk uit 1999 met nu 333000 km op de klok. Hij draait naar volle tevredenheid maar met de caravan Knaus Azur max 1300 kg in Oosterijk voelde ik soms kracht tekort. Ten eerste toen ik wat hoger in de bergen zat fluitende turbo en kracht weg, ook bij het wegrijden vanuit stilstand toch wat moeite. Nu vroeg ik me af of chiptuning dat kan verhelpen. Hij is deze week van nieuwe distributie voorzien en alle waardes zijn volgens dealer oke bij uitlezen met computer. Ben geen racer wil graag wat meer power zonder de boel te slopen.
ik heb een T4 2.5 tdi 102 pk uit 1999 met nu 333000 km op de klok. Hij draait naar volle tevredenheid maar met de caravan Knaus Azur max 1300 kg in Oosterijk voelde ik soms kracht tekort. Ten eerste toen ik wat hoger in de bergen zat fluitende turbo en kracht weg, ook bij het wegrijden vanuit stilstand toch wat moeite. Nu vroeg ik me af of chiptuning dat kan verhelpen. Hij is deze week van nieuwe distributie voorzien en alle waardes zijn volgens dealer oke bij uitlezen met computer. Ben geen racer wil graag wat meer power zonder de boel te slopen.
Re: chiptunen nog slim (frank red T4)
Frank , ik zal als eerste de EGR afdoppen , daarna een K & N luchtfilter plaatsen dan de (als het mogelijk is ) de kat. leeg halen en als laatste chippen ( maar dan wel eentje op maat).
De EGR , luchtfilter en kat. deze helpen een klein beetje en het chippen een beetje boel .
En als de motor nog 100% is , is chippen geen probleem .
De EGR , luchtfilter en kat. deze helpen een klein beetje en het chippen een beetje boel .
En als de motor nog 100% is , is chippen geen probleem .
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Re: chiptunen nog slim (frank red T4)
wij hebben dit vorig jar laten doen..dit bij een erkend tuner op de rollebank . ging van 88 naar 125'4 pk en 304nm.dit is met de caravan een zegen .dit icm rvs uitlaat en eger afgedopt.en vorig jaar met een nieuwe bak geplaats in oostenrijk .deze gaf de geest na 150000km door nalatigheid bleek achteraf van de importeur en niet door het tunen slecht werkende 2de massavliegwiel en te zwakke koppeling waren de oorzaak
Re: chiptunen nog slim (frank red T4)
bij een 88 pk is dit ondertussen al algemeen bekend, daar worden ze al ingezet van de 102 pk omdat ze het niet aankunnen
bij de 102 pk zal die na 300dk ook wel slechter worden
bij de 102 pk zal die na 300dk ook wel slechter worden
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: chiptunen nog slim (frank red T4)
moeite om in beweging te komen heeft elke TDI als je niet veel gas en slippende koppeling gebruikt s TDI kwaal
tunen moet je niet doen om minder geworden prestatie te verbeteren, die minder geworden prestatie heeft een oorzaak, DIE eerst oplossen dan pas tunen
tunen moet je niet doen om minder geworden prestatie te verbeteren, die minder geworden prestatie heeft een oorzaak, DIE eerst oplossen dan pas tunen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: chiptunen nog slim (frank red T4)
Is geen TDI kwaal, is wat iedere moderne motor heeft komt door de motorcomputer en die stomme emissie eisen. Ook omdat het een turbomotor is ligt je draaimoment iets hoger dan een ongeblazen diesel. Zelfs vrachtautos hebben er last van.Roger B. (11)61 schreef:moeite om in beweging te komen heeft elke TDI als je niet veel gas en slippende koppeling gebruikt s TDI kwaal
tunen moet je niet doen om minder geworden prestatie te verbeteren, die minder geworden prestatie heeft een oorzaak, DIE eerst oplossen dan pas tunen
Maar goed, mijn TDI moet met vracht ook met een beetje gas van zijn plek geholpen worden, en de Trafic (135 pk) ook.
mvg Rick
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: chiptunen nog slim (frank red T4)
landrover TDI, geen motorcomputer (de 200 TDI uit de eerste discovery) en toch dat lastig van de plek komen, en zodra ie rolt gaat ie als "vanzelf" Maar ik doelde meer op het feit dat TDI motoren dat dipje bij wegkomen altijd lijken te hebben.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: chiptunen nog slim (frank red T4)
Ja dat klopt wel ja. Ik had voorheen een 2.1 TD of een 1.8 TD en die hadden dat ook wel.
mvg Rick
mvg Rick
Re: chiptunen nog slim (frank red T4)
we hebben ook een transit gehad met een turbo die had nergens last van...was net een traktor met wegrijden (en klonk ook zo)
de t4 daarintegen heeft een hele grote dip die deels( waarschijnlijk) te wijten is aan de vag chip die erin zit
de t4 daarintegen heeft een hele grote dip die deels( waarschijnlijk) te wijten is aan de vag chip die erin zit
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: chiptunen nog slim (frank red T4)
ik heb ABT chip en die heeft ook moeite met de eerste meter, maar ON topic
chippen op latere leeftijd is op zich niet onverstandig(er) dan chippen elders in het leven van een motor. Enig vereiste is dat je motor technisch in orde is voordat je gaat chippen.
chippen op latere leeftijd is op zich niet onverstandig(er) dan chippen elders in het leven van een motor. Enig vereiste is dat je motor technisch in orde is voordat je gaat chippen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Multivan Generation
- Berichten: 33894
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: chiptunen nog slim (frank red T4)
Volgens mij duurt het gewoon even voordat de turbo druk kan opbouwen..
Dit kun je wel iets "bespoedigen" om hem iets lager in zijn toeren wat meer te stimuleren,
maar bedenk hierbij wel, dat bij lagere toeren er ook minder zuigerbodem koeling is,
en dat de koppeling het dan ook zwaarder te verduren krijgt..
Misschien dat VW daarom gedacht heeft om het koppel boven de 2000 rpm pas lekker beschikbaar te laten komen--> houdbaarheid..
En ben het met RogerB eens,
eerst moet je auto technisch 100% in orde zijn,
alvorens je er over gaat denken,
om meer vermogen uit het blok te gaan halen..
Inlaatspruitstuk helemaal reinigen.
Vacuüm slangen bij twijfel vervangen(leeftijd/poreus)
EGR-plaatje.
katalysator leegmaken.
Filters in orde maken.
Goede kwaliteit olie er in..
Kwaliteit van de Lucht Massa Meter bepalen--> desnoods vervangen...
Dat valt allemaal mee en goed zelf te doen... en kost relatief weinig..
Daarna kun je gaan denken aan andere "maatregelen".
Maar zo zou ik het aanpakken...
Iemand anders misschien niet en meteen chippen...
Dit kun je wel iets "bespoedigen" om hem iets lager in zijn toeren wat meer te stimuleren,
maar bedenk hierbij wel, dat bij lagere toeren er ook minder zuigerbodem koeling is,
en dat de koppeling het dan ook zwaarder te verduren krijgt..
Misschien dat VW daarom gedacht heeft om het koppel boven de 2000 rpm pas lekker beschikbaar te laten komen--> houdbaarheid..
En ben het met RogerB eens,
eerst moet je auto technisch 100% in orde zijn,
alvorens je er over gaat denken,
om meer vermogen uit het blok te gaan halen..
Inlaatspruitstuk helemaal reinigen.
Vacuüm slangen bij twijfel vervangen(leeftijd/poreus)
EGR-plaatje.
katalysator leegmaken.
Filters in orde maken.
Goede kwaliteit olie er in..
Kwaliteit van de Lucht Massa Meter bepalen--> desnoods vervangen...
Dat valt allemaal mee en goed zelf te doen... en kost relatief weinig..
Daarna kun je gaan denken aan andere "maatregelen".
Maar zo zou ik het aanpakken...
Iemand anders misschien niet en meteen chippen...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: chiptunen nog slim (frank red T4)
Tegenwoordig krijgt een auto gewoon te kort diesel op lage toeren. Zo had ik bij mijn 2.1 TD toen ik de pomp afgesteld had, als je onder de 2000 toeren gas gaf, eerst een zwarte wolk rook en boven de 2000 toeren werdt het minder zwart, maar hij bleef roeten. Nu was de auto wel afgesteld op meer vermogen. Hij reed met 1.1 bar turbodruk (mechanisch chippen). Wel leuk om 130 pk met 300 Nm in een 205 te hebben.
Dan staat ie goed afgesteld, maar ja, dat mag niet meer. Ik wil mijn T4 ook nog laten chippen later. Ook op de bank en dan het liefst met een hoop koppel. Als ik het goed kan doen laat ik hem ook meer inspuiten op lage toeren.
mvg Rick
Dan staat ie goed afgesteld, maar ja, dat mag niet meer. Ik wil mijn T4 ook nog laten chippen later. Ook op de bank en dan het liefst met een hoop koppel. Als ik het goed kan doen laat ik hem ook meer inspuiten op lage toeren.
mvg Rick
Re: chiptunen nog slim (frank red T4)
2.1 TD die ken ik niet, ander merk zeker ?
Groeten, Johan uit Doetinchem Fotogalerij nr. 191 (Zwarte T4 2.5 TDI 102 pk ACV van 1998 :-)
WIl je die andere 15 auto's ook zien die ik gehad heb, (nog even geduld, site wordt opnieuw opgebouwd)
WIl je die andere 15 auto's ook zien die ik gehad heb, (nog even geduld, site wordt opnieuw opgebouwd)
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: chiptunen nog slim (frank red T4)
waarom zou er minder zuigerbodemkoeling zijn op lage toeren? en vooral waarom zou de koeling die er is te weinig zijn?Multivan Generation schreef: maar bedenk hierbij wel, dat bij lagere toeren er ook minder zuigerbodem koeling is,
en dat de koppeling het dan ook zwaarder te verduren krijgt..
en waarom zou een koppeling het op LAGE toeren zwaar te verduren krijgen?
Zuigerbodemkoeling wordt gegenereerd door olieproeiers die olie tegen de zuigerbodem spuiten, ook bij lage toeren (stationair sputien die voldoende olie om de benodigde koeling te verzorgen. Thermische problemen komen vooral naar voren bij vermogen leveren op hoge toeren, omdat de tijd voor het koelen tussen twee arbeidsslagen dan kort is en er wel bij elke arbeidsslag een berg hitte de zuiger in gepompt wordt. De oliedruk en flow door die sproeiers is op hogere toeren niet zo gek veel hoger dan bij lagere toeren.
Een koppeling heeft vooral te lijden van slip, en die is bij lage toeren juist het minst, als je motor voldoende koppel zou leveren om stationair met een 2tons aanhanger weg te tokkelen bergop, dan is dat beter voor je koppeling dan dat je 2000 toeren moet draaien en dan met slippende koppeling weg moet trekken.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Multivan Generation
- Berichten: 33894
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: chiptunen nog slim (frank red T4)
heel eenvoudig,
en eigen ervaring:
altijd laag toerig rijden--> koppeling na 37000 km op.
Advies gekregen om hem boven de 2000 rpm te houden---> koppeling ging 4 keer zo lang mee
en eigen ervaring:
altijd laag toerig rijden--> koppeling na 37000 km op.
Advies gekregen om hem boven de 2000 rpm te houden---> koppeling ging 4 keer zo lang mee
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...