Multivan Generation schreef:
maar bedenk hierbij wel, dat bij lagere toeren er ook minder zuigerbodem koeling is,
en dat de koppeling het dan ook zwaarder te verduren krijgt..
waarom zou er minder zuigerbodemkoeling zijn op lage toeren? en vooral waarom zou de koeling die er is te weinig zijn?
en waarom zou een koppeling het op LAGE toeren zwaar te verduren krijgen?
Zuigerbodemkoeling wordt gegenereerd door olieproeiers die olie tegen de zuigerbodem spuiten, ook bij lage toeren (stationair sputien die voldoende olie om de benodigde koeling te verzorgen. Thermische problemen komen vooral naar voren bij vermogen leveren op hoge toeren, omdat de tijd voor het koelen tussen twee arbeidsslagen dan kort is en er wel bij elke arbeidsslag een berg hitte de zuiger in gepompt wordt. De oliedruk en flow door die sproeiers is op hogere toeren niet zo gek veel hoger dan bij lagere toeren.
Een koppeling heeft vooral te lijden van slip, en die is bij lage toeren juist het minst, als je motor voldoende koppel zou leveren om stationair met een 2tons aanhanger weg te tokkelen bergop, dan is dat beter voor je koppeling dan dat je 2000 toeren moet draaien en dan met slippende koppeling weg moet trekken.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon