Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
moeilijk starten en veel damp
moeilijk starten en veel damp
bij mijn t4 2.4D is een choke hendel,
alleen te gebruiken bij koud weer.maar nu het wat warmer is moet ik hem ook al open trekken , anders loopt de motor niet zo mooi en komt er echt veel damp uit de uitlaat. heeft hier iemand ervaring mee of weet waar het aan ligt ?
mvg ief.
alleen te gebruiken bij koud weer.maar nu het wat warmer is moet ik hem ook al open trekken , anders loopt de motor niet zo mooi en komt er echt veel damp uit de uitlaat. heeft hier iemand ervaring mee of weet waar het aan ligt ?
mvg ief.
Re: moeilijk starten en veel damp
hoi heb ik ook gehad by my stond de brandstofpomp niet op tyd heb ik op tyd laten zetten daarna was het over
Re: moeilijk starten en veel damp
Dat is geen choke maar een koudestartvervroeger,
kan dus zijn dat je inspuitmoment wat laat staat maar denk eerder dat je gloeiers op zijn einde lopen.
kan dus zijn dat je inspuitmoment wat laat staat maar denk eerder dat je gloeiers op zijn einde lopen.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Re: moeilijk starten en veel damp
Hierop aanhakend;
Wat doet zo'n koudestartvervroeger precies ... en hoe lang moet je hem gebruiken en voor het starten al uitschuiven of daarna ... en is het erg als je hem vergeet???
Ben er een paar keer achter gekomen dat halverwege de snelweg de handel nog vrolijk uitgeschoven stond
Groeten,
Odorf
Wat doet zo'n koudestartvervroeger precies ... en hoe lang moet je hem gebruiken en voor het starten al uitschuiven of daarna ... en is het erg als je hem vergeet???
Ben er een paar keer achter gekomen dat halverwege de snelweg de handel nog vrolijk uitgeschoven stond

Groeten,
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: moeilijk starten en veel damp
Geheel uittrekken vóór het starten.
Terugduwen indien op bedrijfstemperatuur.
Volgens sommigen heet ie koudestartversteller, of koudestartversneller.
Maar geen vervroeger, omdat ie het inspuittijdstip zou verlaten ipv vervroegen.
Kan natuurlijk geen kwaad om hem erop te laten staan, als er kans op motorschade zou zijn geweest daardoor dan had men het niet zo gemaakt.
Verbruik en prestaties zullen echter iets slechter zijn, aangezien het inspuitmoment voor een warme motor dan niet ideaal is.
Terugduwen indien op bedrijfstemperatuur.
Volgens sommigen heet ie koudestartversteller, of koudestartversneller.
Maar geen vervroeger, omdat ie het inspuittijdstip zou verlaten ipv vervroegen.

Kan natuurlijk geen kwaad om hem erop te laten staan, als er kans op motorschade zou zijn geweest daardoor dan had men het niet zo gemaakt.
Verbruik en prestaties zullen echter iets slechter zijn, aangezien het inspuitmoment voor een warme motor dan niet ideaal is.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: moeilijk starten en veel damp
hendel uittrekken voor het starten en als de motor een beetje op temp is weer inschuiven...je hoeft echt niet te wachten tot ie op bedrijfstemperatuur is ( dan zou het het hele jaar nodig zijn deze hendel te gebruiken, en de fabrikanten schrijven doorgaans voor om onder een bepaalde temperatuur de hendel te gebruiken)
als je hem vergeet is dat niet beter voor je motor, maar het is ook niet acuut slecht er voor.
met deze "choke"hendel trek je aan een kabel en de kabel trekt aan een hefboom op je brandstofpomp, hierdoor wordt het inspuittijdsip vervroegd en daardoor zal de motor minder optimaal lopen, maar wel beter aanslaan.
Als je de startversneller na het aanslaan van de motor indruk zal het ook geen kwaad kunnen, dan loopt ie zolang ie koud is (en dat koud is heel snel voorbij aangezien alleen de temp in de cilinder van belang is) misschien IETS minder mooi.
als je hem vergeet is dat niet beter voor je motor, maar het is ook niet acuut slecht er voor.
met deze "choke"hendel trek je aan een kabel en de kabel trekt aan een hefboom op je brandstofpomp, hierdoor wordt het inspuittijdsip vervroegd en daardoor zal de motor minder optimaal lopen, maar wel beter aanslaan.
Als je de startversneller na het aanslaan van de motor indruk zal het ook geen kwaad kunnen, dan loopt ie zolang ie koud is (en dat koud is heel snel voorbij aangezien alleen de temp in de cilinder van belang is) misschien IETS minder mooi.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: moeilijk starten en veel damp
Kijk zo leer ik ineens weer veel!
@pluuke, @Roger Bedankt!
Groeten,
Odorf

@pluuke, @Roger Bedankt!
Groeten,
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: moeilijk starten en veel damp
ok ok .
is het veel werk om de brandstofpomp te laten afstellen?
wat kosten nieuwe gloei-bougies ongeveer?
is het veel werk om de brandstofpomp te laten afstellen?
wat kosten nieuwe gloei-bougies ongeveer?
Re: moeilijk starten en veel damp
brandstofpomp afstellen ongeveer 250 euro bougies ongeveer 15 euro ps
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: moeilijk starten en veel damp
weet niet of het bij een 2,4 zo duur is om de pomp af te stellen (alleen de pomp dus, niet de nokkenas) lijkt me dat je dat in minder dan een uur moet kunnen, dan is 250 euro wel erg duur.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Pascal-141
- Berichten: 10945
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: moeilijk starten en veel damp
henny schreef:brandstofpomp afstellen ongeveer 250 euro



My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: moeilijk starten en veel damp
vond ik ook al, betaalde 267 euro hier bij de dealer voor het afstellen van nokkenas en brandstofpomp voor mijn TDI 2,5 jaar geleden
(na vervangen van de riemen liep ie nog steeds beroerd, bleek dat de oude riem 1 tandje versprongen was en ik de nieuwe dus ook 1 tandje verkeerd erop gelegd had)
(na vervangen van de riemen liep ie nog steeds beroerd, bleek dat de oude riem 1 tandje versprongen was en ik de nieuwe dus ook 1 tandje verkeerd erop gelegd had)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: moeilijk starten en veel damp
het waren dus toch de gloei-bougies.
hebben dezemorgen de brui eraan gegeven.
nu deze dan toch vervangen gaan worden , moet er ook een stuk van de voorkant van de bus gedemonteerd worden,
en kan ik ook makkelijker aan de distributie-riem.
hoeveel km's mag je doen met zo een riem? 2.4D '96'

hebben dezemorgen de brui eraan gegeven.
nu deze dan toch vervangen gaan worden , moet er ook een stuk van de voorkant van de bus gedemonteerd worden,
en kan ik ook makkelijker aan de distributie-riem.
hoeveel km's mag je doen met zo een riem? 2.4D '96'

Re: moeilijk starten en veel damp
Ik doe een ton op een riem.
mvg Rick
mvg Rick