Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

moeilijk starten en veel damp

vragen over de T4
Plaats reactie
waps
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 aug 2007, 22:11
Locatie: MAASMECHELEN belgie

moeilijk starten en veel damp

Bericht door waps »

bij mijn t4 2.4D is een choke hendel,
alleen te gebruiken bij koud weer.maar nu het wat warmer is moet ik hem ook al open trekken , anders loopt de motor niet zo mooi en komt er echt veel damp uit de uitlaat. heeft hier iemand ervaring mee of weet waar het aan ligt ?
mvg ief.
henny
Berichten: 70
Lid geworden op: 16 jan 2010, 10:58

Re: moeilijk starten en veel damp

Bericht door henny »

hoi heb ik ook gehad by my stond de brandstofpomp niet op tyd heb ik op tyd laten zetten daarna was het over
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: moeilijk starten en veel damp

Bericht door pluuke »

Dat is geen choke maar een koudestartvervroeger,
kan dus zijn dat je inspuitmoment wat laat staat maar denk eerder dat je gloeiers op zijn einde lopen.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: moeilijk starten en veel damp

Bericht door odorf »

Hierop aanhakend;
Wat doet zo'n koudestartvervroeger precies ... en hoe lang moet je hem gebruiken en voor het starten al uitschuiven of daarna ... en is het erg als je hem vergeet???
Ben er een paar keer achter gekomen dat halverwege de snelweg de handel nog vrolijk uitgeschoven stond :ie

Groeten,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: moeilijk starten en veel damp

Bericht door pluuke »

Geheel uittrekken vóór het starten.
Terugduwen indien op bedrijfstemperatuur.

Volgens sommigen heet ie koudestartversteller, of koudestartversneller.
Maar geen vervroeger, omdat ie het inspuittijdstip zou verlaten ipv vervroegen. :nuts

Kan natuurlijk geen kwaad om hem erop te laten staan, als er kans op motorschade zou zijn geweest daardoor dan had men het niet zo gemaakt.

Verbruik en prestaties zullen echter iets slechter zijn, aangezien het inspuitmoment voor een warme motor dan niet ideaal is.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: moeilijk starten en veel damp

Bericht door Roger B. (11)61 »

hendel uittrekken voor het starten en als de motor een beetje op temp is weer inschuiven...je hoeft echt niet te wachten tot ie op bedrijfstemperatuur is ( dan zou het het hele jaar nodig zijn deze hendel te gebruiken, en de fabrikanten schrijven doorgaans voor om onder een bepaalde temperatuur de hendel te gebruiken)

als je hem vergeet is dat niet beter voor je motor, maar het is ook niet acuut slecht er voor.

met deze "choke"hendel trek je aan een kabel en de kabel trekt aan een hefboom op je brandstofpomp, hierdoor wordt het inspuittijdsip vervroegd en daardoor zal de motor minder optimaal lopen, maar wel beter aanslaan.

Als je de startversneller na het aanslaan van de motor indruk zal het ook geen kwaad kunnen, dan loopt ie zolang ie koud is (en dat koud is heel snel voorbij aangezien alleen de temp in de cilinder van belang is) misschien IETS minder mooi.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: moeilijk starten en veel damp

Bericht door odorf »

Kijk zo leer ik ineens weer veel! :adhd

@pluuke, @Roger Bedankt!

Groeten,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
waps
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 aug 2007, 22:11
Locatie: MAASMECHELEN belgie

Re: moeilijk starten en veel damp

Bericht door waps »

ok ok .
is het veel werk om de brandstofpomp te laten afstellen?
wat kosten nieuwe gloei-bougies ongeveer?
henny
Berichten: 70
Lid geworden op: 16 jan 2010, 10:58

Re: moeilijk starten en veel damp

Bericht door henny »

brandstofpomp afstellen ongeveer 250 euro bougies ongeveer 15 euro ps
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: moeilijk starten en veel damp

Bericht door Roger B. (11)61 »

weet niet of het bij een 2,4 zo duur is om de pomp af te stellen (alleen de pomp dus, niet de nokkenas) lijkt me dat je dat in minder dan een uur moet kunnen, dan is 250 euro wel erg duur.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10829
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: moeilijk starten en veel damp

Bericht door Pascal-141 »

henny schreef:brandstofpomp afstellen ongeveer 250 euro
:ie :ie dat is wel heel erg hoog gegrepen :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: moeilijk starten en veel damp

Bericht door Roger B. (11)61 »

vond ik ook al, betaalde 267 euro hier bij de dealer voor het afstellen van nokkenas en brandstofpomp voor mijn TDI 2,5 jaar geleden
(na vervangen van de riemen liep ie nog steeds beroerd, bleek dat de oude riem 1 tandje versprongen was en ik de nieuwe dus ook 1 tandje verkeerd erop gelegd had)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
waps
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 aug 2007, 22:11
Locatie: MAASMECHELEN belgie

Re: moeilijk starten en veel damp

Bericht door waps »

het waren dus toch de gloei-bougies.
hebben dezemorgen de brui eraan gegeven.
nu deze dan toch vervangen gaan worden , moet er ook een stuk van de voorkant van de bus gedemonteerd worden,
en kan ik ook makkelijker aan de distributie-riem.
hoeveel km's mag je doen met zo een riem? 2.4D '96'

:werkaanT4
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: moeilijk starten en veel damp

Bericht door rick_k »

Ik doe een ton op een riem.

mvg Rick
Plaats reactie