ik hoor dat je bij het lassen aan een auto, de accu eerst moet ontpolen.
geldt dit voor alle soorten laswerken en waarom is dat?
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
lassen aan een TDI
Re: lassen aan een TDI
JA
Altijd beter om wel te doen.
Maar zeker bij auto's met een motormanagement.
Door het lassen kunnen wervelstromen door je bedrading worden opgepikt en hoge spanningen induceren....
Waardoor het na het lassen gedaan is met je electronica......
Altijd beter om wel te doen.
Maar zeker bij auto's met een motormanagement.
Door het lassen kunnen wervelstromen door je bedrading worden opgepikt en hoge spanningen induceren....
Waardoor het na het lassen gedaan is met je electronica......
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: lassen aan een TDI
ik ben er heilig van overtuigd dat dat voor het zekere voor het onzekere gadaan wordt, maar kan niet verklaren waarom dat absolute zekerheid zou geven.. als je heel zeker wil zijn alle computers e.d. ook uitbouwen of loskoppelen.
heb het nog nooit gedaan en nog nooit problemen gehad, waar ik wel op let is dat ik de massa van het lasapparaat zo dicht mogelijk bij het laswerk zet, stroom neemt kortste weg, dus direct naar de electrode/draad van het lasapparaat.
als er spanning in je bedradingen opgewekt wordt door het lassen dan zit de massa van je managementcomputer nog steeds aan de carrosserie en dus aan de massa van je lasapparaat met als gevolg dat er nog steeds te hoge stormen door je computer zouden kunnen lopen...............
de accu zou als condensator voor bescherming kunnen zorgen zeggen anderen, daarom kun je die beter juist WEL aangesloten laten....
er zijn ook apparaatjes die je over de accu zet om spannigspieken op te vangen....of zo'n apparaatje ooit zijn werk ook daadwerkelijk moet doen weet ik niet (kan ook zijn dat het zonder dat ding ook altijd goed gegaan zou zijn.
Let er bij laswerkzaamheden wel altijd op dat er geen lagers oid tussen massa en las-plek zitten, als de lasstroom door zo'n lager moet kun je het lager nadien bij het schroot werpen.
Gezien je vragen voor een RVS lasser ivm gescheurde uitlaat ga ik er van uit dat je je uitlaat moet lassen. massa klem vlak bij de scheur zetten en lassen eventueel een spanningspieken-blokkerapparaatje over de accu als extra zekerheid... of accu losklemmen, voor de zekerheid..... maar in mijn ogen is een losgekoppelde accu ook geen garantie dat het dan beter gaat dan met alles intact..
heb het nog nooit gedaan en nog nooit problemen gehad, waar ik wel op let is dat ik de massa van het lasapparaat zo dicht mogelijk bij het laswerk zet, stroom neemt kortste weg, dus direct naar de electrode/draad van het lasapparaat.
als er spanning in je bedradingen opgewekt wordt door het lassen dan zit de massa van je managementcomputer nog steeds aan de carrosserie en dus aan de massa van je lasapparaat met als gevolg dat er nog steeds te hoge stormen door je computer zouden kunnen lopen...............
de accu zou als condensator voor bescherming kunnen zorgen zeggen anderen, daarom kun je die beter juist WEL aangesloten laten....
er zijn ook apparaatjes die je over de accu zet om spannigspieken op te vangen....of zo'n apparaatje ooit zijn werk ook daadwerkelijk moet doen weet ik niet (kan ook zijn dat het zonder dat ding ook altijd goed gegaan zou zijn.
Let er bij laswerkzaamheden wel altijd op dat er geen lagers oid tussen massa en las-plek zitten, als de lasstroom door zo'n lager moet kun je het lager nadien bij het schroot werpen.
Gezien je vragen voor een RVS lasser ivm gescheurde uitlaat ga ik er van uit dat je je uitlaat moet lassen. massa klem vlak bij de scheur zetten en lassen eventueel een spanningspieken-blokkerapparaatje over de accu als extra zekerheid... of accu losklemmen, voor de zekerheid..... maar in mijn ogen is een losgekoppelde accu ook geen garantie dat het dan beter gaat dan met alles intact..
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: lassen aan een TDI
Als je de accu lospak, en de polen aan elkaar maak, dan heb je een gesloten circuit wat zichzelf dus ontlaad.
Ikzelf zit in de carosseriebouw en we hebben al meerdere keren een kapotte computer of spanningsregelaar gehad, doordat de overspanningsbeveiliging (want dat is zo'n los kastje) los was geraakt.
Dus zeker met computers is het zo gebeurd. Ik heb liever 2 minuten meer werk dan 200 euro schade.
mvg Rick
Ikzelf zit in de carosseriebouw en we hebben al meerdere keren een kapotte computer of spanningsregelaar gehad, doordat de overspanningsbeveiliging (want dat is zo'n los kastje) los was geraakt.
Dus zeker met computers is het zo gebeurd. Ik heb liever 2 minuten meer werk dan 200 euro schade.
mvg Rick
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: lassen aan een TDI
als je de polen aan elkaar maakt kan ik me er wel weer iets bij voorstellen. maar alleen los koppelen geeft volgens mij geen garantie dat het goed gaat.
En bij carosseriewerk zit de massa ergens op de auto geklemd en wordt overal gelast, dan heb je natuurlijk ook meer kans op stormen door diverse delen van de auto dan wanneer je alleen vlak naast de massaklem aan een uitlaat last.
maar bij klem los en beide klemmen kortsluiten heb je wel de zekerheid dat je alles (behalve alle computers afkoppelen) gedaan hebt om problemen te voorkomen.
en uitgaande van nieuwe onderdelen is het heel snel (veel) meer dan 200 euro als er een computer stuk gaat.................
En bij carosseriewerk zit de massa ergens op de auto geklemd en wordt overal gelast, dan heb je natuurlijk ook meer kans op stormen door diverse delen van de auto dan wanneer je alleen vlak naast de massaklem aan een uitlaat last.
maar bij klem los en beide klemmen kortsluiten heb je wel de zekerheid dat je alles (behalve alle computers afkoppelen) gedaan hebt om problemen te voorkomen.
en uitgaande van nieuwe onderdelen is het heel snel (veel) meer dan 200 euro als er een computer stuk gaat.................
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon