Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

mijn zekering nr 14 klapt er elke keer weer uit OPGELOST

vragen over de T4
Gebruikersavatar
cowboy
Berichten: 727
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:21
Locatie: uden

mijn zekering nr 14 klapt er elke keer weer uit OPGELOST

Bericht door cowboy »

Na :yes een maand of twee geleden mijn kabelboom aan de bestuurders kant gefixt te hebben (nr 14 klapte er toen ook elke keer uit) klapt de nr 14 er nu weer uit de kabelboom er weer uit gehaalt en ook van de andere kant, maar is allemaal nog heel dus zonder breuken.
Het lijkt dat als de deur rechts open gaat dat de zekering er uitklapt maar zeker ben ik er niet van (het vervelende is dat mijn ramen dan ook niet meer omhoog of omlaag gaan verdomde lastig met dit weer.
o ik heb een 1.9 td van 1997

Wie weet de oplossing.

:wjw groeten Cowboy
Laatst gewijzigd door cowboy op 11 jul 2010, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: mijn zekering nr 14 klapt er elke keer weer uit

Bericht door Roger B. (11)61 »

meten en trail and error uitsluiten van gebruikers...

beginnen met een schema... kijken wat er allemaal achter s14 zit en beredeneren wat er met die rechterdeur te maken kan hebben...

volgens het schema zit er achter zekering 14:
TV5: verdeelpunt contact 15a boven relaisplaat
TV20: verdeelpunt contact 15a boven relaisplaat
F4: Achteruitrijverlichtingsschakelaar.

verder zit volgens het schema niets op deze zekering.
Als jij of een eerdere eigenaar niets op die 15a-contact verdelers aangesloten hebt moet je het dus in je achteruitrijlampen zoeken (of eventueel je trekhaak als je daarop ook je achteruitrijlicht hebt) of een achteruitrijcamera/parkeerhulp oid die via het achteruitrijlicht ingeschakeld wordt.

als er boven de relaiskast op de aansluitingen waar 15 bij staat wel iets is aangesloten, dan kan dat ook de oorzaak zijn.

verder een kwestie van meten.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
cowboy
Berichten: 727
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:21
Locatie: uden

Re: mijn zekering nr 14 klapt er elke keer weer uit

Bericht door cowboy »

hoi bedankt voor de reactie maar volgens de boekjes die ik erbij heb zitten er ook de elektrische spiegels op aangesloten.
en ja dat na meten he daar heb ik de ballen verstand van en heb niet eens zo`n meet apparaat.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: mijn zekering nr 14 klapt er elke keer weer uit

Bericht door Roger B. (11)61 »

cowboy schreef:hoi bedankt voor de reactie maar volgens de boekjes die ik erbij heb zitten er ook de elektrische spiegels op aangesloten.
en ja dat na meten he daar heb ik de ballen verstand van en heb niet eens zo`n meet apparaat.
zal zo even zoeken naar elektrische spiegels on het schema.............net gedaan, staan in dit schema niet vermeld..... effe in de auto kijken............jep elektrische spiegels zitten ook op S14... jammer van VW dat ze dat niet in het standaard schema aangeven, moet je alle optieschema's ook doorlopen om te zien wat er allemaal op een zekering bijgeprikt is in de fabriek :muur

maar als je de ballen verstand er van hebt en niet kunt meten kan ik maar één advies geven....laat er iemand naar kijken, want dan gaat het niet lukken zo via het forum..
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
cowboy
Berichten: 727
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:21
Locatie: uden

Re: mijn zekering nr 14 klapt er elke keer weer uit

Bericht door cowboy »

daar was ik al bang voor in ieder geval bedankt voor het kijken :yes
Gebruikersavatar
cowboy
Berichten: 727
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:21
Locatie: uden

Re: mijn zekering nr 14 klapt er elke keer weer uit

Bericht door cowboy »

Ja ik denk dat ik er uit ben als ik de versellingspook naar beneden doe gaat de zekering stuk maar waar moet ik dan zoeken de kabels van de achteruit lampen zijn allemaal heel maar welke moet ik dan bij de pook ofzo zoeken.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: mijn zekering nr 14 klapt er elke keer weer uit

Bericht door René »

Kabelbreuk in je achterklep/deur?

René
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: mijn zekering nr 14 klapt er elke keer weer uit

Bericht door Roger B. (11)61 »

Berrie en Rene schreef:Kabelbreuk in je achterklep/deur?

René
waarom dat René?? in de klep/deurtjesw zit toch geen bedrading van de achteruitrijlampen (waarin het probleem dus waarschijnllijk zit getuige dat de zekering klapt als ie de achteruit versnelling inschakelt)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: mijn zekering nr 14 klapt er elke keer weer uit

Bericht door Roger B. (11)61 »

cowboy schreef:Ja ik denk dat ik er uit ben als ik de versellingspook naar beneden doe gaat de zekering stuk maar waar moet ik dan zoeken de kabels van de achteruit lampen zijn allemaal heel maar welke moet ik dan bij de pook ofzo zoeken.
weer ff in het schema gekeken.


van de zekering loopt vanaf de zekeringskast (stekker F positie 6) een zwart-rode kabel naar de schakelaar op de versnellingsbak (2 polige stekker) vanaf daar gaat de draad terug naar de zekeringskast (zwart blauw op stekker F positie 7)

dan loopt er vanaf de zekeringskast (stekker K positie 8 zwart-blauwe draad) een draad naar de achterlampen (rechtsachter) en vanaf daar naar links (ook zwart-blauw) de massa krijgt ie van de massapunten van de achterlichten.

Je hebt een kortsluiting naar massa VOOR het massacontact van het lampje en NA de achteruitrijlampschakelaar op de versnellingsbak (want het zekeringetje klapt pas als je de schakelaar bedient)

Eerste test, neem beide achterlichtunits los van de bedrading (of in elk geval de peertjes eruit) en kijk of de zekering heel blijft.
blijft ie dan heel, dan zit het probleem in je achterlicht(en)
Klapt ie er dan ook uit, dan zit het niet in je lampjes)

Heb je een trekhaak waarop ook achteruitrijlampen aangesloten zitten? koppel die dan eens los (meestal aangesloten bij de achterlichten) en kijk of de zekering heel blijft
blijft ie heel, dan zit het in je trekhaak aansluiting (of de kabel daar naar toe)
Blijft ie niet heel of heb je geen achteruitrijlicht op je trekhaakdoos, dan zit het in de bekabeling tussen de schakelaar op de bak en je achterlichten.

Je kunt nog stekker K op de zekeringkast losnemen en kijken of de zekering dan heel blijft, om te bekijken of het probleem tussen de zekeringkast en de achterlampen zit of tussen de schakelaar en de zekeringkast.

Heb je dingen veranderd of laten veranderen (vlak) voor dat het probleem zich ging voordoen?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: mijn zekering nr 14 klapt er elke keer weer uit

Bericht door Harry 341 »

Tijd geleden hetzelfde...schakelaar op de bak gewisseld en weg probleem.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: mijn zekering nr 14 klapt er elke keer weer uit

Bericht door Roger B. (11)61 »

dat moet je kunnen testen door de stekker er af te trekken en de beide pooltjes door te verbinden, zekering heel en lampen achter aan --> schakelaar stuk
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
cowboy
Berichten: 727
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:21
Locatie: uden

Re: mijn zekering nr 14 klapt er elke keer weer uit

Bericht door cowboy »

hoi heren ik denk dat ik eerst harry zijn idee even ga proberen een nieuwe schakelaar is nooit verkeerd en het zijn de kosten niet.
als dit niet helpt zal het wel iets zijn wat roger zegt, dus kijk ik dan wel na.

hartelijk bedankt heren.(ik hou jullie op de hoogte) :zwaai
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: mijn zekering nr 14 klapt er elke keer weer uit

Bericht door Harry 341 »

Roger B. (11)61 schreef:dat moet je kunnen testen door de stekker er af te trekken en de beide pooltjes door te verbinden, zekering heel en lampen achter aan --> schakelaar stuk
Exact,zo kwam ik er ook achter :toppie
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: mijn zekering nr 14 klapt er elke keer weer uit

Bericht door René »

Roger B. (11)61 schreef:
Berrie en Rene schreef:Kabelbreuk in je achterklep/deur?

René
waarom dat René?? in de klep/deurtjesw zit toch geen bedrading van de achteruitrijlampen (waarin het probleem dus waarschijnllijk zit getuige dat de zekering klapt als ie de achteruit versnelling inschakelt)

Was eigenlijk meer een gedachte kronkel.
Je hebt idd gelijk, deze lopen niet in de klep/deurtjes.

René
Gebruikersavatar
cowboy
Berichten: 727
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:21
Locatie: uden

Re: mijn zekering nr 14 klapt er elke keer weer uit

Bericht door cowboy »

jA EINDELIJK TIJD GEHAD OM EENS AAN DE SLAG TE GAAN ALS EERSTE EEN NIEUWE SCHAKELAAR EROP GEZET MAAR NIETS, TOEN MAAR DE STEKKERS VAN DE ACHTER VERLICHTING ERAF EN EEN VOOR EEN WEER AAN GESLOTEN, BIJ DE LINKER WAS ALLES GOED MAAR BIJ DE RECHTER PATS, TOEN DAAR DE KABELBOOM VAN DE TREKHAAK ERAF GEKOPPELT EN JA HOOR LINKS WERKT GEWOON.
TOEN DE DOOS EENS GEKONTROLEERD EN JA HOOR TWEE OVERGEBLEVEN DRADEN ZIJN LOSGESCHOTEN EN TEGEN ELKAAR GEKOMEN (IK HEB DE ORIGINELE BEDRADING VAN VW) OMDAT IK ZE ZOALS BESCHREVEN IN DE GEBRUIKSAANWIJZINGEN IN DE BESCHERMMANTEL GESCHOVEN HAD.
NU EERST MET EEN GOEDE TAPE WEER WEGGEWERKT EN AFGETAPET.

JONGENS NOGMAALS BEDANKT VOOR JULLIE GOEDE TIPS GROETEN COWBOY :gekte :jumpklap
Plaats reactie