cowboy schreef:Ja ik denk dat ik er uit ben als ik de versellingspook naar beneden doe gaat de zekering stuk maar waar moet ik dan zoeken de kabels van de achteruit lampen zijn allemaal heel maar welke moet ik dan bij de pook ofzo zoeken.
weer ff in het schema gekeken.
van de zekering loopt vanaf de zekeringskast (stekker F positie 6) een zwart-rode kabel naar de schakelaar op de versnellingsbak (2 polige stekker) vanaf daar gaat de draad terug naar de zekeringskast (zwart blauw op stekker F positie 7)
dan loopt er vanaf de zekeringskast (stekker K positie 8 zwart-blauwe draad) een draad naar de achterlampen (rechtsachter) en vanaf daar naar links (ook zwart-blauw) de massa krijgt ie van de massapunten van de achterlichten.
Je hebt een kortsluiting naar massa VOOR het massacontact van het lampje en NA de achteruitrijlampschakelaar op de versnellingsbak (want het zekeringetje klapt pas als je de schakelaar bedient)
Eerste test, neem beide achterlichtunits los van de bedrading (of in elk geval de peertjes eruit) en kijk of de zekering heel blijft.
blijft ie dan heel, dan zit het probleem in je achterlicht(en)
Klapt ie er dan ook uit, dan zit het niet in je lampjes)
Heb je een trekhaak waarop ook achteruitrijlampen aangesloten zitten? koppel die dan eens los (meestal aangesloten bij de achterlichten) en kijk of de zekering heel blijft
blijft ie heel, dan zit het in je trekhaak aansluiting (of de kabel daar naar toe)
Blijft ie niet heel of heb je geen achteruitrijlicht op je trekhaakdoos, dan zit het in de bekabeling tussen de schakelaar op de bak en je achterlichten.
Je kunt nog stekker K op de zekeringkast losnemen en kijken of de zekering dan heel blijft, om te bekijken of het probleem tussen de zekeringkast en de achterlampen zit of tussen de schakelaar en de zekeringkast.
Heb je dingen veranderd of laten veranderen (vlak) voor dat het probleem zich ging voordoen?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon