Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 op lpg en benzine loopt niet goed op benzine

vragen over de T4
IljaB
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 jul 2010, 20:58
Locatie: Nijmegen

Re: T4 op lpg en benzine loopt niet goed op benzine

Bericht door IljaB »

Ik heb het gevonden denk ik.

Na het volgen van de 'wat slordig geinstalleerde bedrading van het LPG systeem' :groteogen van binnenin de bus tot aan het motorruim kwam ik een relais tegen onder de motorkap. Dit relais is een maak-contact en wanneer bekrachtigd zorgt het voor stroom op de injectorenrail. Dit relaitje wordt dus ook erg heet zo langs de motor, en ziet er bovendien wel 20jaar oud uit.
Waarschijnlijk zorgt dit relaitje voor het probleem. Bij verhitting wordt het contact in het relais slechter waardoor de injectoren raar gaan doen/intermitterend uitvallen. Wanneer je dan de motor uitzet en weer aanzet wordt het contact opnieuw gesloten en kun je weer een stukje..

Helaas zijn de automaterialenzaken al dicht.. Morgenvroeg eventjes eentje halen en testen. :)
Fingers crossed!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 op lpg en benzine loopt niet goed op benzine

Bericht door Roger B. (11)61 »

echt een oud systeem dus... bij mijn LPG systeem wordt van elke injector de bedrading via de gascomputer geleid, in de computer worden de draden vanaf de motorcoputer doorverbonden met de draden van de injectoren als ie op benzine moet en als ie op gas loopt leest de gascomputer via de draden vanaf de motorcomputer hoe lang en wanneer de motorcomputer de injector aanstuurt, berekent vliegensvlug hoe lang ie dan gas moet inspuiten en stuurt vervolgens de gasinjector aan...

dus echt niet één relais dat alle injectoren uitschakeld
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
bieze
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 dec 2009, 20:44
Locatie: tussen emmelle en oemelegoem

Re: T4 op lpg en benzine loopt niet goed op benzine

Bericht door bieze »

IljaB schreef:... Het is een t4 uit 1992 (combi B 62kw) en rijd op benzine en lpg. ...
Elektronisch gezien was dat toen nog de prehistorie, he Roger...
En 't was misschien toen ook niet de 'modernste' installateur!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 op lpg en benzine loopt niet goed op benzine

Bericht door Roger B. (11)61 »

in 92 werden de injectoren ook aangestuurd door een motorcomputer (BENZINE weetjewel, geen diesel he) en er staat nergens hoe oud de LPG installatie is, en of het een G3 is of niet............ die kan er ook pas een of twee jaar in zitten.............
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
IljaB
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 jul 2010, 20:58
Locatie: Nijmegen

Re: T4 op lpg en benzine loopt niet goed op benzine

Bericht door IljaB »

Ik heb het relais uitgewisseld, maar helaas..

Er zit inderdaad een gascomputer in de bus voor het LPG-systeem, en een ECU die er origineel in zit. De gascomputer zit onder het 'handschoenenvakje' ergens tegen de wand geschroefd. Ik dacht dat dat relais in het motorruim de spanning op de injectoren uit en aan schakelde omdat er 1 stekker op die rail zit, en het relais met deze stekker zat verbonden. Er lopen ook draden vanaf die stekker weer ergens anders heen.. dus inderdaad het ligt niet alleen aan dit relais. Ik zal het nog eens wat beter gaan bestuderen, maar het is lastig te zien hoe het precies zit. (iemand toevallig een elektrisch schema?)

Het volgende wat ik ga proberen is de spanning meten op de injectorrail en dan gaan rijden. Dan kan ik zien of de spanning wegvalt of minder wordt wanneer het schokken begint.
Ik ga ook kijken of ik ergens een benzinedrukmeter kan lenen, of een kan maken zodat ik dat ook kan uitsluiten.

Voordeel van dit probleem is wel dat ik te weten kom hoe dat LPG systeem werkt en aangesloten zit. :knipoog Nadeel is dat ik vrijdag op vakantie naar Frankrijk ga en dan alleen op LPG kan rijden.. :|
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 op lpg en benzine loopt niet goed op benzine

Bericht door Roger B. (11)61 »

spanning van de injectoren kun je niet zoveel over zeggen als je die met een gewone multimeter meten, het is een blokspaning waarvan de frequentie variëert, hogere frequentie geeft hogere gemiddelde spanning (wat je op je multimeter afleest) bredere blok (meer inspuiting per injectie) verhoogt eveneens de gemiddelde spanning

je aflezing is dus afhankelijk van toerental en vermogensvraag, je kunt dus niks zeggen over de juistheid van de gemeten waarde...... met een scope zie je al meer, maar dan nog is het lastig te zeggen of dat dan echt juist is....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
IljaB
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 jul 2010, 20:58
Locatie: Nijmegen

Re: T4 op lpg en benzine loopt niet goed op benzine

Bericht door IljaB »

Hmmmm... ok goed om te weten. Ik heb net gereden met de multimeter aangesloten op de stroomvoorziening van de injectoren. Geen verschil te zien wanneer hij gaat inhouden en stotteren. 13,5v blijft erop. Maar dat zegt blijkbaar nog niet heel veel..

Er gaan trouwens alleen twee draadjes de naar de stekker aan de linkerzijde van de injectorrail zo ver ik kon ontdekken.. Worden de injectoren niet afzonderlijk aangestuurd? Bij andere injectiemotoren die ik heb gehad zat er op iedere injector een stekkertje.

Ik ga nu even met een stroboscooplamp checken wat de ontsteking doet wanneer hij gaat stotteren. Misschien toch een ontstekingsprobleem omdat daar waarschijnlijk ook aan gerommeld is bij het ombouwen naar LPG.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 op lpg en benzine loopt niet goed op benzine

Bericht door Roger B. (11)61 »

volgens mij wordt er aan de ontsteking niets van het LPG systeem aangesloten.

als je 4 aparte injectoren hebt zou je ook vier stekkers op deze injectoren hebben........... tenzij je monopoint injectie hebt, dan heb je ook maar één injector en dus ook geen brandstofrail..........

foto ?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
IljaB
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 jul 2010, 20:58
Locatie: Nijmegen

Re: T4 op lpg en benzine loopt niet goed op benzine

Bericht door IljaB »

Dat dacht ik dus ook, maar dat is niet het geval bij deze bus. Foto is lastig, want je kunt de achterkant van die rail niet zien, alleen voelen....

Ik vond op Wikipedia het volgende over dit injectiesysteem:

Digifant is unlike the earlier CIS and CIS-E fuel injection systems that it replaced, in that fuel injectors are mounted on a common fuel rail. CIS fuel injection systems used mechanical fuel injectors. The fuel injectors are wired in parallel, and are supplied with Constant System Voltage. The ECM switches the earth/ground on and off to control duration. All injectors operate at the same time (simultaneously, rather than sequentially) each crankshaft revolution; two complete revolutions being needed for each cylinder to receive the correct amount of fuel for each combustion cycle.

Bron:http://en.wikipedia.org/wiki/Digifant_E ... ent_system

Daar staat trouwens meer nuttige informatie!

Ik heb met de stroboscoop lamp gechecked wat de ontsteking doet als de bus is gaan stotteren. Toen hij begon met stotteren de bus langs de kant gezet, en stroboscooplamp aangesloten, maar geen onregelmatigheden kunnen zien. Ik merkte tijdens het testen met de stroboscoop dat ik in de vrij wel gewoon flink gas kan geven. Lijkt erop dat hij onder belasting gaat schokken en inhouden....
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 op lpg en benzine loopt niet goed op benzine

Bericht door Roger B. (11)61 »

zonder belasting heb je veeel minder brandstof nodig dan onder belasting om de motro meer toeren te geven.

je zou dus gaan denken aan een of meer injectoren die niet goed openen of sluiten waardoor je een tekort of overschot aan brandstof krijgt.

ultrasoon reinigen maar als eerste zou je een injectorreiniger in de tank en flink stuk benzine rijden............is minder omsclachtig en begrotelijk dan injectoren laten reinigen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
IljaB
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 jul 2010, 20:58
Locatie: Nijmegen

Re: T4 op lpg en benzine loopt niet goed op benzine

Bericht door IljaB »

Ik heb een digifant injectie systeem werkplaatshandboek gevonden als PDF met de complete beschrijving en troubleshooting van het injectiesysteem!

Mail me als je ook een versie wil. (5mb) :knipoog

Ik kan inderdaad eens injectorreiniger proberen. Ik zal er eens een busje ingooien.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 op lpg en benzine loopt niet goed op benzine

Bericht door Roger B. (11)61 »

nou, ik rij VW T4 TDI en Mazda MX-5 1,8 op LPG.......beiden geen digifant systeem :toppie
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
IljaB
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 jul 2010, 20:58
Locatie: Nijmegen

Re: T4 op lpg en benzine loopt niet goed op benzine

Bericht door IljaB »

Roger B. (11)61 schreef:nou, ik rij VW T4 TDI en Mazda MX-5 1,8 op LPG.......beiden geen digifant systeem :toppie
Wees blij.. :knipoog
IljaB
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 jul 2010, 20:58
Locatie: Nijmegen

Re: T4 op lpg en benzine loopt niet goed op benzine

Bericht door IljaB »

Zo! Weer een ochtend lang lopen prutsen (maar goed dat ik vakantie heb... ) Met koude motor een half uur probleemloos gereden, totdat het stotteren weer begon. Op een gegeven moment kon ik weer geen gas geven maar bleef hij stationair weer gewoon perfect lopen.

Motor aangelaten, motorkap open en stekker de temperatuursensor eraf getrokken. Direct kon ik weer gas geven en rijden. Toen bleek dat wanneer de stekker van de temperatuursensor is gehaald ik probleemloos kan rondrijden, echter het vermogen is wel een stuk minder dan.... (is dat de noodloop?)

Ik ga zo een nieuw temperatuursensortje halen... en hopelijk is het dan opgelost.. Het kan echter natuurlijk zo zijn dat de computer een ander probleem ook niet meer ziet zodra hij op noodloop schakelt bij het loshalen van de stekker van de temperatuursensor...
IljaB
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 jul 2010, 20:58
Locatie: Nijmegen

Re: T4 op lpg en benzine loopt niet goed op benzine

Bericht door IljaB »

Nog een vraagje: Bij mij is die koelvloeistof temperatuursensor zwart. Ik lees overal dat de kvs van de regelaar blauw moet zijn??
(het is niet de sensor van de dasboardmeter, die heeft een 4polige aansluiting)
Plaats reactie