Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
spoorstangkogels
spoorstangkogels
Vandaan de schijven en blokken voor vervangen van onze T4 tdi 102 pk. Ik zag toen dat de hoesjes van de spoorstangkogels kapot zijn en de kogels dus vervangen moeten worden. Is dit te doen zonder bijzonder gereedschap? Vervang je dan alleen de kogel of ook een stukje stang? En moet de auto dan opnieuw uitgelijnd worden? Tips welkom!
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Re: spoorstangkogels
stang laat je zitten kogels vervang je en inderdaad na de tijd je bus uitlijnen.
RUBBEREXPRESS
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: spoorstangkogels
meestal zitten ze aardig vast, een flinke buizentang (moordenaar op forse waterppomptang) doet het werk meestal wel.
De kogel zit met een conische pen in het fuseelichaam, daarvoor heb je een kogeltrekker of "stemvork" nodig anders krijg je die niet los vrees ik
kogeltrekker:
stemvork (scheidingsvork):
De kogel zit met een conische pen in het fuseelichaam, daarvoor heb je een kogeltrekker of "stemvork" nodig anders krijg je die niet los vrees ik
kogeltrekker:
stemvork (scheidingsvork):
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: spoorstangkogels
ik heb het laatst ook vervangen
heb hem er met een tik uit geslagen, wel een flinke massa ijzer erboven in de vorm van een bankschroef
de moer los en naar het eind gedraaid
heb hem er met een tik uit geslagen, wel een flinke massa ijzer erboven in de vorm van een bankschroef
de moer los en naar het eind gedraaid
Re: spoorstangkogels
Hoesje kun je toch ook los vervangen....de spoorstangkogel uit de fusee, hoes eraf, nieuwe erop.
Dan hoef je daarna niet opnieuw uit te lijnen, aan de afstelling is immers niks veranderd.
Dan hoef je daarna niet opnieuw uit te lijnen, aan de afstelling is immers niks veranderd.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Re: spoorstangkogels
Misschien voldoet het vervangen van alleen de hoesjes. Ik weet eerlijk gezegd niet of ze speling hebben. Wel weet ik dat de spoorstangkogels het zwaar te verduren hebben bij een T4 door het hoge gewicht en dat een levensduur van 100.000 km vrij normaal is. En de auto heeft nu 210000 gelopen. Van de dealer heb ik al begrepen dat het vervangen tegen kan vallen: zij zeggen dat je moet rekenen op 1,5 uur per kant.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Re: spoorstangkogels
ik moet ze ook voor de volgende APK vervangen:
Spoorstangkoppen kosten 14,35 euro per stuk op E bay.de
Artikelnummer 701419811E en 701419812E ik heb ze al thuis liggen
bij een wagen die 230.000 heeft gedraaid ga ik niet alleen de hoesjes vervangen
die koppen hebben dan ook hun beste tijd gehad, zeker als het hoesje al gescheurd is!!.
Spoorstangkoppen kosten 14,35 euro per stuk op E bay.de
Artikelnummer 701419811E en 701419812E ik heb ze al thuis liggen
bij een wagen die 230.000 heeft gedraaid ga ik niet alleen de hoesjes vervangen
die koppen hebben dan ook hun beste tijd gehad, zeker als het hoesje al gescheurd is!!.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: spoorstangkogels
als het hoesje al gescheurd is is er dus hoogstwaarschijnlijk al water en vuil in gekomen en dan is je kogel al naar de hengst en anders komt dat binnenkort wel, ook als je er een nieuw hoesje op zet.
1,5 uur per kant??? hebben ze het niet over fuseekogels?
1,5 uur per kant??? hebben ze het niet over fuseekogels?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
-
- Berichten: 1223
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: spoorstangkogels
ze bedoelen 3 uur totaal, uurtje om er 2 te vervangen, de rest voor het uitlijnen, bakkie koffie doen, ouwehoeren en natuurlijk de kerel die de onderdelen uit de bestelbus van de importeur moet pakken.....Roger B. (11)61 schreef:als het hoesje al gescheurd is is er dus hoogstwaarschijnlijk al water en vuil in gekomen en dan is je kogel al naar de hengst en anders komt dat binnenkort wel, ook als je er een nieuw hoesje op zet.
1,5 uur per kant??? hebben ze het niet over fuseekogels?
Re: spoorstangkogels
3 uur leek me ook wat veel. Ze leggen natuurlijk het risico van tegenvallers volledig bij de klant.
Ik heb ook een offerte van een niet merkgebonden garage (dus gegarandeerde prijs) van 250,- incl uitlijnen en dat lijkt me redelijk. De dealer zal ongetwijfeld ook een hoog uurtarief hebben (plm 80,- ???) Zij rekenden 1 uur per kant. De kogels kosten 50,- p.st. Ik vraag me overigens af of je voor 14,- dezelfde kwaliteit hebt of een wazig chinees product.
Ik heb ook een offerte van een niet merkgebonden garage (dus gegarandeerde prijs) van 250,- incl uitlijnen en dat lijkt me redelijk. De dealer zal ongetwijfeld ook een hoog uurtarief hebben (plm 80,- ???) Zij rekenden 1 uur per kant. De kogels kosten 50,- p.st. Ik vraag me overigens af of je voor 14,- dezelfde kwaliteit hebt of een wazig chinees product.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: spoorstangkogels
zie de inkoopaktie fuseekogels.....alle 4 voor de prijs van eentje bij vw, merk meyle, versterkte kogels, duits fabrikaat.....
vw koopt die kogels ook maar bij de fabrikant die ze tegen de laagste prijs kan leveren..................
vw koopt die kogels ook maar bij de fabrikant die ze tegen de laagste prijs kan leveren..................
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: spoorstangkogels
ik heb nog even wat plaatjes bekeken op internet en begrijp nu (pas) hoe het zit. Aan de kogel zit een stukje spoorstang vast met schroefdraad. De kogel hoeft dus niet uit de spoorstang. Wel uit de fusee. En dat soort klusjes heb ik vaker gedaan bij mijn CX. Dat lukte altijd met een zware hamer op de op het uiteinde gedraaide moer. En anders heeft een dhz garage wel wat geavanceerder gereedschap vermoed ik. Dus toch maar eens zelf proberen. Die 1,5 uur per kant lijkt dus inderdaad overdreven..
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: spoorstangkogels
elke dag, of twee keer daags gedurende de week voor je gaat vervangen even met kruipolie inspuiten waar het draadeind van de kogel de spoorstang in gaat, dan krijg je hem wel redelijk goed los denk ik (eventueel ook de conus inspuiten maar dat heeft minder effect.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: spoorstangkogels
Even een update: via ebay.de kogels en een trekker gekocht. De kogels waren ongeveer 12,- per stuik. De trekker was ongeveer 15,-. Het vervangen bleek een eitje: de trekker had ik eigenlijk niet eens nodig. Het lastigste was nog de contramoer op de stang.
Sporing afstellen was 58,-. Dus al met al zeker de moeite waard. Het was overigens wel nodig, de rubbers waren helemaal gescheurd.
Nu de apk. Vorig jaar stind er een aantekening op het rapport dat de bovenste fusees matig waren. Met de hand is er echter geen speling merkbaar. Het schijn dat ze de fusees in het keuringsstation hydraulisch testen. Hoe serieus moet ik dit nemen en stel dat de auto er nu toch op wordt afgekeurd, aan wat voor bedrag moet ik dan denken? Zelfdoen is toch wat anders dan bij de spoorstangkogels en is dus geen optie.
Sporing afstellen was 58,-. Dus al met al zeker de moeite waard. Het was overigens wel nodig, de rubbers waren helemaal gescheurd.
Nu de apk. Vorig jaar stind er een aantekening op het rapport dat de bovenste fusees matig waren. Met de hand is er echter geen speling merkbaar. Het schijn dat ze de fusees in het keuringsstation hydraulisch testen. Hoe serieus moet ik dit nemen en stel dat de auto er nu toch op wordt afgekeurd, aan wat voor bedrag moet ik dan denken? Zelfdoen is toch wat anders dan bij de spoorstangkogels en is dus geen optie.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986