Pieter E schreef:Haha, nou ik hoop niet dat ik zulke drastische maatregelen hoef te nemen .
Was ook een beetje Peter-jennen..... bij hem had het overigens niet één keer te maken met verkleuring door de zon oid, maar meer met steenslag en dergelijke, niet kleur-afhankelijk in elk geval.
Maar met rood moet je wel goed oppassen dat je de lak goed verzorgt en blijft verzorgen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden.... Tyraps, Tape en Telefoon
Haha ok, dat scheelt dan weer :P. Nu ik jullie toch aan het lastigvallen ben, blijf ik maar gelijk even doorvragen. Voor de verzekering (waarvan ik inderdaad vantevoren zekerheid wil hebben dat ze mijn auto willen verzekeren) moet ik de meerprijs weten van de extra opties (in mijn geval trekhaak en radio/cd/mp3 speler, dubbele cabine valt hier toch niet onder of wel?) Weten jullie waar ik een oude catalogus kan vinden of wat de standaard prijs is die hiervoor wordt gehanteerd?
Bedankt, PON kon me inderdaad de cataloguswaarde vertellen. Nu nog een verzekering vinden die grijs kenteken accepteert, want dat valt inderdaad tegen.
unive doet het zonder probleem , een enkele hier van het forum ik dacht berrie en/of rene die waren wel klaar met unive maar ikzelf heb nog geen probleem gehad (ook gelukkig nog geen ongeval of iets dergelijks)
eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)
Hoi naamgenoot !
Ben je al geslaagd met die rode ? Ik heb anders mijn bus (98 Caravelle, ook 2,5 TDI en lange wielbasis) te koop in dezelfde prijsklasse. En slechts 285k net ingereden Interesse ?
Ik stuur je iig ook even een pb met enkele foto's
bij interesse even laten weten. Ben liefhebber en heb goed voor mijn bussie gezorgd :love
gr Pieter
Bijlagen
Vaak moet er iets gebeuren, voordat er iets gebeurt (Johan Cruijff)
Ex T4 Caravelle # 762. Nu T5 TDI 2004 LWB + T2b panel van 1977
Even een update over mn bussie. Ik had inmiddels wat huiswerk gedaan (vorige eigenaar gebeld en garage waar hij in onderhoud was) en weet dat distributieriem, rollen en de waterpomp 70.000 km geleden vervangen zijn, en dat er nieuwe remblokken en schijven onderzitten. Ook de rest van het beeld van het busje leek te kloppen, dus ben er vandaag met mn vader langs gereden (nou ja vanuit omgeving Utrecht is Noord-Limburg niet even langs).
Het busje stond inderdaad erg strak in de lak, maar tijdens de proefrit kwamen er toch een paar vervelende dingen naar boven. Allereerst schakelde hij vrij stroef. Nu is dat op zich niet erg, maar wel vreemd aangezien de 'oude' versnellingsbakken van t4's waar ik mee gereden heb (met de achteruit linksboven) altijd heerlijk schakelden. Verder hing de rechterdeur een beetje scheef, er zat geen speling op maar hij klopte niet.
Maar echt vervelend werd het halverwege de proefrit. Toen we hem even aan de kant zetten, bleek hij aan de onderkant nat te zijn van de olie, op de brug terug in de garage leek dit te komen bij de nokkenaslager aan de v-snaar kant. Verder schroefden we op jullie tip voor t4 kopen even de olievuldop open, en er kwam direct een blauwe walm uit zetten. (Hierbij gelijk een nieuwsgierige vraag: wat is hier technisch de oorzaak van? In de lijst met tips staat alleen versleten motor.)
Helaas denk ik dus dat het slim is om dit busje te laten staan.
dennisvt4 schreef:unive doet het zonder probleem , een enkele hier van het forum ik dacht berrie en/of rene die waren wel klaar met unive maar ikzelf heb nog geen probleem gehad (ook gelukkig nog geen ongeval of iets dergelijks)
Heb ook unive al zeker 8 jaar,goede ervaringen mee, daar heb ik trouwens een pakketpolis dus krijg ik meer korting,
daar het huis,aansprakelijkheid enz enz er ook in zit
en voor 19 euro per jaar pech hulp buitenland erbij incl vervang auto enz.
prijs is tov andere maatschapijen ook niet de hoogste daar het een on- line verzekeraar is.
olielekkage bij de nokkenas is (zeker in geval van carterdruk) vaak de klepdekselpakking, bij VW alleen als nieuw klepdeksel verkrijgbaar voor 115 euro. StijnH weer en onderdelenboer die de pakkingen wel los kan krijgen, maar ik heb er een maand of 3 a 4 op moeten wachten eer ze weer leverbaar waren.
Carterdruk wordt veroorzaakt door lekkage langs de zuigers of via een lekke koppakking of gescheurde kop of onderblok. hoedanook meestal een dure reparatie.
lekkage langs de zuigerveren kan door
-klemmende zuigerveren door koolaanslag die de veer vastklemt in de groef in de zuiger waardoor de zuigerveer niet meer tegen de cilinderwand klemt
-gebroken zuigerveer(en) naast geen veerwerking en dus niet meer tegen de cilinderwand klemmen heb je hierbij nog een veel groter probleem, de cilinderwand raakt beschadigd waardoor overmaat boren en nieuiwe zuigers nodig ziijn, denk aan kleine 1000 euro voor opboren en zuigers
-slijtage zuigerveren (en blok) raken versleten en dichten niet meer goed af
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden.... Tyraps, Tape en Telefoon
ik heb laatst bij de t4 van me neefie 2 o-ringen vervangen onder de vul flens waar de oliedop op zit, hier kwam ook dermate veel olie uit dat het blok bovenin ook helemaal zwart werd en zat dus ook de kleppendeksel onder
eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)
Dank voor je technische uitleg Roger, nu weet ik helemaal zeker dat ik deze bus links laat liggen. Nog even uit benieuwdheid: wat veroorzaakt die blauwe oliedamp uit de olievuldop? Dat was me nog niet helemaal duidelijk.
in het carter hangt naast de laag olie ook een walm van oliedamp en olienevel, iets lekkage langs de zuigerveren is er altijd, deze overdruk wordt via de carterventilatie naar het inlaatspruitstuk gevoerd en de motor in geleid.
Als je nu veel carterdruk hebt omdat er veel lekkage langs de zuigerveren is, dan zal er dus een grotere luchtstroom vanuit het carter naar het inlaatspruitstuk zijn. Deze luchtstroom gaat in het motorblok door enkele kanalen waardoor olie uit de kop naar beneden loopt naar de ruimte onder het kleppendeksel, en van daar uit via de aansluiting naast de olievulbuis naar de inlaatzijde van de turbo. Als je nu de dop van de vulbuis draait, dan zal de luchtstroom de makkelijke weg naar de buitenlucht kiezen en daar naar buiten komen, de oliedamp en nevel meesleurend....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden.... Tyraps, Tape en Telefoon
had je al eens naar het aanbod van Pieter gekeken? die verkoopt zijn T4 caravelle dubbelcabine ook TDI met effe uit het hoofd 285 op de teller voor net onder de 5 mille geloofik, moet je maar even contact met hem opnemen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden.... Tyraps, Tape en Telefoon