Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koelvloeistof vervangen bij distributievervanging

vragen over de T4
multivan705
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 dec 2009, 23:55

Re: koelvloeistof vervangen bij distributievervanging

Bericht door multivan705 »

Ik zou , nu je de koelvloeistof vervangen hebt, de zaak grondig in de gaten houden.
Vervuilde bruinige koelvloeistof duidt meestal op een lek in de koppakking. Dit lek hoeft niet groot te zijn maar als er een lek zit
dan kan er olie bij de koelvloeistof komen en vervuilt deze.
Ook kun je in de gaten gaan houden of de uitlaat bij draaiende warme motor witte rook (Condens) laat zien.
Dit duidt meestal ook op een lek in de koppakking en heeft tot gevolg dat je regelmatig koelvloeistof moet bijvullen.
VéTé
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 apr 2008, 10:33
Locatie: Zuidoost-Brabant

Re: koelvloeistof vervangen bij distributievervanging

Bericht door VéTé »

Ik hou het in de gaten maar denk dat het wel meevalt. Heb niet eerder iets gemerkt van lager peil of zoiets. Vervuiling waarschijnlijk door menging met andere koelvloeistof. Ik rijd deze bus al een paar jaar zonder problemen, maar je weet nooit.
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Re: koelvloeistof vervangen bij distributievervanging

Bericht door olle griese »

VéTé schreef:Motor goed warmgereden met kachel vol open, weer leeg laten lopen en goed doorgespoeld met schoon water.
Ik vind het flushen van het koelsysteem eigenlijk een must eens in de paar jaar (zelfde geldt voor je motorolie trouwens) maar ga tijdens het reinigen nooit weer rijden.
Flushen doe je met een stationair draaiende motor.
Dit omdat je wel eens een luchtbel kunt hebben in het systeem en als je dan gaat rijden kun je motorschade krijgen en als je hem stationair laat lopen krijg je nooit schade.
Job M
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 okt 2010, 17:36

Re: koelvloeistof vervangen bij distributievervanging

Bericht door Job M »

overdruk in het koelsysteem door een (beginnende) lekke koppakking kan ook zorgen dat het vloeistofreservoir leeg gedrukt wordt. Dat hoeft niet te leiden tot witte rook. Heb het zelf ook aan de hand gehad bij een peugeot. Olie goed, geen abnormale rook, goede trekkracht, maar nadat ik de kop had losgehaald bleek de koppakking wel degelijk lek.
Plaats reactie