Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
wielbouten vast zetten
- pieter k 1167
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 14 mar 2010, 21:41
- Locatie: Ouddorp ZH
wielbouten vast zetten
Hallo allemaal,
Met hoeveel Nm moet je de wielbouten van een T4 vastzetten?
Met hoeveel Nm moet je de wielbouten van een T4 vastzetten?
Re: wielbouten vast zetten
Hier ga je heel veel verschillende antwoorden op krijgen...verleden week zijn de mijne door de banden/velgen specialist met 130 nm vastgezet.Is wel lichtmetaal.
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
- Multivan Generation
- Berichten: 33894
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: wielbouten vast zetten
Dat hangt er van af,
bouwjaar en stalen of lichtmetalen velg.
Maar 170Nm is een veilige waarde om aan te houden.
Paar 100 kilometer rijden en dan nogmaals natrekken..
bouwjaar en stalen of lichtmetalen velg.
Maar 170Nm is een veilige waarde om aan te houden.
Paar 100 kilometer rijden en dan nogmaals natrekken..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: wielbouten vast zetten
zoals harry al zei, veel verschillende antwoorden...
ik trek elke T4 met 16kg aan en inderdaad zeker lichtmetaal na 100km nogeens natrekken.
Stalen velgen met 16kg aangetrokken kreeg ik steevast na een winter bijna niet meer los, Alu velgen gingen altijd netjes los.
130nm (13kg) vind ik aan de karige kant, daar zou ik twijfelen of het wel blijft zitten (zal best wel) maar onze MX5 bijvoorbeeld krijgt 12kg
volgens mij is voorschrift voor de oudere modellen 160 en voor de laatste bouwjaren 170 nm
ik trek elke T4 met 16kg aan en inderdaad zeker lichtmetaal na 100km nogeens natrekken.
Stalen velgen met 16kg aangetrokken kreeg ik steevast na een winter bijna niet meer los, Alu velgen gingen altijd netjes los.
130nm (13kg) vind ik aan de karige kant, daar zou ik twijfelen of het wel blijft zitten (zal best wel) maar onze MX5 bijvoorbeeld krijgt 12kg
volgens mij is voorschrift voor de oudere modellen 160 en voor de laatste bouwjaren 170 nm
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: wielbouten vast zetten
Mijn instructieboekje van juli 1994 vermeldt hetzelfde als mijn instructieboekje uit juni 1996 namelijk 160 Nm voor zowel stalen als lichtmetalen velgen.
Groet,
Gijs
Groet,
Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: wielbouten vast zetten
dat klopt, 170 is pas vanaf ik meen 99 gekomen of zelfs nog iets later
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- pieter k 1167
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 14 mar 2010, 21:41
- Locatie: Ouddorp ZH
Re: wielbouten vast zetten
Mijn bus is van 2000 en ik rij op stalen wielen van 15 inch.
Dus 17 kgs dan.
Morgen maar de winterbanden er onder leggen met mn nieuwe moment sleutel.
THX
Dus 17 kgs dan.
Morgen maar de winterbanden er onder leggen met mn nieuwe moment sleutel.
THX
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: wielbouten vast zetten
denk dat dat zeker wel voldoende is, betwijfel of ze met 16kg los zouden lopen, maar met 17 draai je ook niets kapot hoor
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Pascal-141
- Berichten: 10828
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: wielbouten vast zetten
Ik zet ze ALTIJD vast met 200Nm , nooit geen problemen met loskomende wielbouten .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: wielbouten vast zetten
neuh als je ze vast last ook niet......Pascal-141 schreef:Ik zet ze ALTIJD vast met 200Nm , nooit geen problemen met loskomende wielbouten .
waarom zo vast?? bij 160 of 170 loopt het ook niet los hoor.....
lichtmetaal TE vast vastzetten kan de velg beschadigen, en als je te ver gaat met vaster zetten dan voorgeschreven kun je de boutjes mollen.......of als je pech hebt de schroefdraad in je naaf
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- GerJol 716
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46
Re: wielbouten vast zetten
Doe ik ook een duit in het zakje, want als ik nu naar de dealer zou gaan, worden de wieltjes met 180 Nm vastgezet.
Ongeacht of je staal of lichtmetaal hebt. En zo zet ik ze dus zelf ook vast met momentsleutel.
Gerard
Ongeacht of je staal of lichtmetaal hebt. En zo zet ik ze dus zelf ook vast met momentsleutel.
Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan
Re: wielbouten vast zetten
te los gewoon 170 a 180 nm ook lichtmetaal.Harry 341 schreef:Hier ga je heel veel verschillende antwoorden op krijgen...verleden week zijn de mijne door de banden/velgen specialist met 130 nm vastgezet.Is wel lichtmetaal.
RUBBEREXPRESS
Re: wielbouten vast zetten
word bij mij op het werk ook aangegeven op de lijst met aanhaal momenten. Heb het ook al eens bij tips en trucs gezet. en lichtmetaal nog eens controleren na 150 km.GerJol 716 schreef:Doe ik ook een duit in het zakje, want als ik nu naar de dealer zou gaan, worden de wieltjes met 180 Nm vastgezet.
Ongeacht of je staal of lichtmetaal hebt. En zo zet ik ze dus zelf ook vast met momentsleutel.
Gerard
RUBBEREXPRESS
- Pascal-141
- Berichten: 10828
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: wielbouten vast zetten
Er zijn hier al meerdere berichten gepasseerd in het verleden van loskomende wielbouten , omdat ze niet vastgenoeg gezet waren ...Roger B. (11)61 schreef:neuh als je ze vast last ook niet......Pascal-141 schreef:Ik zet ze ALTIJD vast met 200Nm , nooit geen problemen met loskomende wielbouten .
waarom zo vast?? bij 160 of 170 loopt het ook niet los hoor.....
lichtmetaal TE vast vastzetten kan de velg beschadigen, en als je te ver gaat met vaster zetten dan voorgeschreven kun je de boutjes mollen.......of als je pech hebt de schroefdraad in je naaf
In mijn boek staat 180Nm opgegeven . En aangezien ik altijd op veilig speel , zet ik zet vast met 200Nm , doe dat al jaaaaaaren zo en nog nooit problemen mee gehad . En ik kan het je verzekeren , er passeren heel wat T4 wielen aan mijn handen .
En op mijn T4 wissel ik VAAK van wielen , soms wissel ik zelfs 2x wielen op 1 weekend , gewoon om naar een meeting of zo te gaan ... en de bouten en de schroefdraad in de naven vertonen er helemaal geen slijtage van hoor
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: wielbouten vast zetten
ik wisselde niet zo vaak, meestal een keer of 3 per jaar, trok altijd op 160Nm aan. de stalen wielen zaten dan een half jaartje later knoepertje vast, de lichtmetalen gewoon goed vast. Natrekken heb ik nooit losse bouten bemerkt bij de T4, in de technische info voor het aantrekken van wielen van mijn 96er die ik had stond 160nm, dan is 200 toch 25% meer, tov jouw 180 is 200 slechts dik 10% meer.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon