Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

autokeuring

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
thierry v
Berichten: 85
Lid geworden op: 19 nov 2010, 22:04
Locatie: Zemst

autokeuring

Bericht door thierry v »

Hallo,

Vraagje voor de Belgische lezers hier.
Ik heb onlangs voor mijn T4 uit '91" getunde voor- en achterlichten" gekocht op ebay.de
t'is te zeggen, deze achterlichten zijn transparant en voorzien van rode leds.
De voorlichten zijn voorzien van dagrijverlichting ( witte leds ) en eveneens transparante knipperlichten voorzien van oranje leds.
Ik heb telefonisch navraag gedaan bij de keuring en blijkt dit geen probleem te zijn zolang deze lichten maar zijn voorzien van een E keurmerk.
Heeft er iemand hiermee pos. of neg. ervaringen ?
radjin
Berichten: 52
Lid geworden op: 20 mei 2010, 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Re: autokeuring

Bericht door radjin »

Ik heb ook jaren led achterlichten met E keuring.Afgelopen APK keuring werd achterlichten afgekeurd (door de zelfde meester die al die jaren gekeurd had).Reden de lichten hadden geen reflector.De orginele lichten hebben reflector.Als je pech zou hebben midden in de nacht en je staat langs de weg, kan men je zien door de reflectie. Mijn LEDachterlicht heeft geen reflectie. Heb toen 2 RODE plak reflektoren gekocht en op de bumperhoeken geplakt.

Radjin
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: autokeuring

Bericht door sgsdebruijn »

In NL moet je die volgens mij ook hebben (reflector), bij mij zaten ze er ook niet op gelukkig geen afkeur.
Je kan wel 2 rode reflectoren op je bumper of net onder je achterlichten plakken
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
kurt&oxana
Berichten: 547
Lid geworden op: 28 dec 2009, 22:03
Locatie: Zelzate (Oost-vlaanderen)

Re: autokeuring

Bericht door kurt&oxana »

reflectors zowiezo verplicht in Belgie , liefst wel in de achterlichten , dat is toch wel mooier hé
T4 Multivan 2.5 TDI
Gebruikersavatar
thierry v
Berichten: 85
Lid geworden op: 19 nov 2010, 22:04
Locatie: Zemst

Re: autokeuring

Bericht door thierry v »

Bedankt al voor de reactie, ze werden idd geleverd met extra reflectoren.
Dat is naar mijn mening een tang op een varken, eerst mooie ledlichten plaatsen en dan daar zo'n mottige reflectoren.
Maar ja beter dat dan afgekeurd worden ...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: autokeuring

Bericht door sgsdebruijn »

thierry v schreef:Maar ja beter dat dan afgekeurd worden ...
Precies
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
peter v.
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 dec 2010, 15:16

Re: autokeuring

Bericht door peter v. »

vergeet ook niet dat je kans hebt dat ze je door die lichten gaan aanzien als tuning en bijgevolg een toeslag rekenen..... :ikrij
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: autokeuring

Bericht door Pascal-141 »

peter v. schreef:vergeet ook niet dat je kans hebt dat ze je door die lichten gaan aanzien als tuning en bijgevolg een toeslag rekenen..... :ikrij
Toeslag voor "tuning" kan niet = ze kunnen geen toeslag aanrekenen voor iets dat niet mag bij een lichte vracht :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: autokeuring

Bericht door dukerider »

Een toeslag voor "tuning" rekenen ze niet aan, mede door de redenering van Pascal hierboven.
Ik ga ook al drie jaar met ledachterlichten naar de keuring zonder problemen;
Wel met E keur erin natuurlijk.
De reflectoren moeten er zeker op achteraan anders kom je er nooit door.
Zorg er ook voor dat ze op minder dan 40cm van de hoek van de bus hangen, anders wordt er ook afgekeurd.
RON
Gebruikersavatar
thierry v
Berichten: 85
Lid geworden op: 19 nov 2010, 22:04
Locatie: Zemst

Re: autokeuring

Bericht door thierry v »

Het is op een T4 california, dat is lichte vracht noch personenauto :nuts
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: autokeuring

Bericht door Pascal-141 »

thierry v schreef:Het is op een T4 california, dat is lichte vracht noch personenauto :nuts
California = camper , en camper = zelfde eisen als lichte vracht .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33893
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: autokeuring

Bericht door Multivan Generation »

Pascal-141 schreef:
thierry v schreef:Het is op een T4 california, dat is lichte vracht noch personenauto :nuts
California = camper , en camper = zelfde eisen als lichte vracht .
Dus jij kunt voor iedere keer naar de keuring weer alles gaan overbouwen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: autokeuring

Bericht door koekie520 »

Is een beetje een wazige wetgeving. Normaalgezien komen alle dingen die niet standaard zijn of achteraf omgebouwd zijn zoals uitlaat, verlaging,... op een apart blad. Het zogenaamd keuringsattest voor Tuning, maar aangezien dit alleen van toepassing is op personenwagens laten ze het bij lichte vrachtwagens en campers zo. Strikt genomen kunnen ze je ervoor afkeuren, maar als de onderdelen voldoen aan de eisen voor bijvoorbeeld een Multivan/Caravelle laten ze het gewoon zo. Maar aangezien er nix op papier wordt gezet kan je opeens afgekeurd worden voor een uitlaat die er al 5 jaar onder zit. Ligt een beetje aan het humeur van de keurmeester, maar meestal kom je er wel onderuit na een gesprekje met de stationschef.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: autokeuring

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:
Pascal-141 schreef:
thierry v schreef:Het is op een T4 california, dat is lichte vracht noch personenauto :nuts
California = camper , en camper = zelfde eisen als lichte vracht .
Dus jij kunt voor iedere keer naar de keuring weer alles gaan overbouwen?
Inderdaad , voor de keuring staat hij terug volledig standaard . Indien niet , word hij toch afgekeurd en kan ik nog eens teruggaan ook .
Maar dat terug standaard zetten is niet zo'n grote moeite hé , op een dagje is dat allemaal in orde : s'morgens alles demonteren en terug standaard zetten , naar de keuring , en na de keuring terug alles weer ombouwen . Tegen de middag is dat allemaal alweer achter de rug :lach . Je word dat gewoon hoor na verloop van tijd . ... En ik heb er zo enkele te doen hé ... :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: autokeuring

Bericht door Pascal-141 »

koekie520 schreef:Is een beetje een wazige wetgeving. Normaalgezien komen alle dingen die niet standaard zijn of achteraf omgebouwd zijn zoals uitlaat, verlaging,... op een apart blad. Het zogenaamd keuringsattest voor Tuning, maar aangezien dit alleen van toepassing is op personenwagens laten ze het bij lichte vrachtwagens en campers zo. Strikt genomen kunnen ze je ervoor afkeuren, maar als de onderdelen voldoen aan de eisen voor bijvoorbeeld een Multivan/Caravelle laten ze het gewoon zo. Maar aangezien er nix op papier wordt gezet kan je opeens afgekeurd worden voor een uitlaat die er al 5 jaar onder zit. Ligt een beetje aan het humeur van de keurmeester, maar meestal kom je er wel onderuit na een gesprekje met de stationschef.
Een wazige wetgeving ? Nee hoor , helemaal niet : alles staat piekfijn beschreven , wat wel en niet mag enz . En tuning (dus met bijhorende tuningkeuring en attest ) is alleen toegestaan op voertuigen van klasse M1 (personenwagens dus) . Lichte vracht en campers vallen daar niet onder ,en mogen dus geen tuning hebben.
Maar het is wel een feit dat de ene keurder al wat door de vingers ziet , en de andere niet . Dus je moet er gewoon geluk mee hebben .
Ik hoop dat ze ooit eens het verstand krijgen om het Duitse TÜV keuringssysteem over te nemen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie