Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koelvloeistof spuit eruit

vragen over de T4
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: koelvloeistof spuit eruit

Bericht door niels »

Heb exact hetzelfde gahad; het was de koppakking.

Gr. Niels.
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: koelvloeistof spuit eruit

Bericht door Oskar 725 »

Multivan Generation schreef:dat werkt volgens mij bij een diesel niet..
Wat ook zou kunnen is dat het deksel van het expansietankje niet netjes onlucht,
een andere dop zou dan wel eens een remedie kunnen zijn.

De thermostaat dat die niet open gaat,
en je dus niet je extra koelende traject van je radiateur hebt zou ook kunnen.

Oskar is ervaringsdeskundige, kon ook niets vinden.
Heeft toen met slangen en drukmeter rondgereden en niet kunnen vinden.
Totdat hij in Duitsland vermogen vroeg berg op en jawel hoor, toen steeg de druk.

Kop er af en zo niets kunnen vinden, en daarna geloof ik met Röntgen en toen was er een scheurtje bij een klepsteel waarneembaar.. Ik dacht dat het bij hem zo iets was.. Maar hij heeft lang gezocht voordat hij het gevonden had.. :ie
Als de thermostaat dicht blijft gaat de boel koken, geeft een heel ander verschijnsel als druk opbouw van een lekke koppakking. hier loopt de motor niet warm.

De druk opbouw werd steeds extremer, op het laatst was het zo dat als ik doortrok op een vlakke weg naar 4000 rpm. steeg de druk van standaard 0.6 bar in één ruk door naar 1.2 bar en dan viel 'ie ineens terug tot 0.6 en alles onder de kap zat dan vol met koelvloeistof.
heb de kop gelicht maar aan de pakking was niets te zien, is ook moeilijk zijn twee dunne staalplaten op elkaar, de kop af laten persen om te kijken of 'ie niet gescheurd was (eventueel inwendig) maar nee, nieuwe pakking en alles weer top. is wel erg veel werk. :werkaanT4
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: koelvloeistof spuit eruit

Bericht door Oskar 725 »

Nog even een aanvulling: heb lang gezocht omdat ik eigenlijk tegen beter weten in hoopte dat ik iets anders zou vinden, eenmaal met de drukmeter in het systeem was het zo gevonden. De druk opbouw kon alleen maar door een lek in de koppakking of een scheur in de kop komen. En helaas gaan de koppen nog wel eens.
Gelukkig was het bij mij alleen de pakking.
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: koelvloeistof spuit eruit

Bericht door dennisvt4 »

ik heb het probleem ook gehad en ook eerst zoveel mogelijk geprobeerd, de co test kan wel bij een diesel maar dat lukt dus echt alleen op het moment dat ie echt druk opbouwd, de eerste 2 keer dat ik het mete was er geen verkleuring te zien van de test vloeistof

toen de laatste keer wel verkleuring optrad toch maak de kop (laten) lichten en jawel deze bleek dus schuurtjes te hebben, afijn alles gemaakt en rijdt gelukkig nog als een zonnetje
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
ailko vos
Berichten: 524
Lid geworden op: 06 feb 2010, 08:26

Re: koelvloeistof spuit eruit

Bericht door ailko vos »

wat ook kan is om te controleren of het je koppakking is even de vuldop eraf en kijken of er een witte subtantie aan je dop zit .dit betekent dat er koelvloeistf door de olie zit.en aan dit verhaal te lezen en mijn ervaring als monteur lijkt het er toch op dat het je koppakking is
multivan705
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 dec 2009, 23:55

Re: koelvloeistof spuit eruit

Bericht door multivan705 »

Ik rijd een 2.5 TDI met ACV motor en heb het volgende meegemaakt.

In het begin dat ik de auto had vond ik dat ik veel koelvloeistof verloor.
Ik vulde steeds bij tot het streepje maximum maar binnen de kortste keren stand het niveau weer bij minimum.
Ook moest ik iedere keer de zaak onder de motorkap schoonmaken omdat het besmeurd was met koelvloeistof.
Er moest dus overdruk ontstaan waardoor koelvloeistof ontsnapte.

Op zeker moment, en zo rijd ik al jaren, ben ik niet meer gaan bijvullen en het niveau staat bij mij altijd net op/of onder het minimum.

Nooit geen rotzooi (koelvloeistof) meer gehad onder de motorkap en zelfs met vakantie, met de caravan achter de auto blijft het koelsysteem mooi op peil staan.
Wel neem ik altijd een litertje mee op vakantie voor de zekeheid, maar nog nooit nodig gehad.

Probeer dit ook eens. Gewoon op zijn peil laten staan maar natuurlijk in het begin wel regelmatig controleren.
danieltje
Berichten: 77
Lid geworden op: 19 mei 2011, 23:10
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: koelvloeistof spuit eruit

Bericht door danieltje »

Hoi,

Ik heb precies hetzelfde probleem.

Het probleem:
Toen ik op de snelweg reed ging hij bijna over de kook. 3 Streepjes hoog en het lampje begon te knipperen. Toen hier op het forum gelezen dat de lamellen waarschijnlijk niet goed open gingen. Dus heb ik het systeempje verwijderd tussen de 2 ventilatoren en de lamellen 100% open gezet en vastgezet met tyraps. Even proef gaan rijden op de snelweg en nu blijft de temperatuur perfect op de snelweg. Precies in het midden.

Maar als ik de motor stationair laat draaien terwijl de auto stil zet gaat hij over de kook. Ik zie gewoon het koelvloeistof koken in het reservoir. En als ik hem opendraai, spuit het er gewoon uit.

Ik vermoedt dus de thermostaat. Lijkt me geen koppakking, want ik heb ook geen witte sludge in de oliedop zitten. Dus deze ga ik er zometeen even uitdraaien en even testen in een oud pannetje of deze daadwerkelijk wel opengaat.

Ik zal het straks wel even posten. Misschien dat jij hetzelfde probleem hebt en gewoon de thermostaat moet vervangen.
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: koelvloeistof spuit eruit

Bericht door dennisvt4 »

probleem is dat ie niet kookt maar druk opbouwt

en je hoeft geen sludge te hebben dat heb je alleen als er water naar de olie lekt, niet als je uitlaatgassen in het koelsysteem lekt
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
danieltje
Berichten: 77
Lid geworden op: 19 mei 2011, 23:10
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: koelvloeistof spuit eruit

Bericht door danieltje »

Bij mij waren het de koelkanalen die dicht waren geslipt met olie, doordat de koppakking het had begeven. Nu zeg ik niet dat dit bij jou zo hoeft te zijn, maar doe even de volgende checks:

- Kijk even in het reservoir of je een straaltje vloeistof ziet komen uit de slang die boven op het reservoir bevestigd wordt.
- Zie je een straaltje koelvloeistof eruit komen, probeer dan een andere reservoirdop. Misschien dat deze niet goed meer is een niet genoeg druk op kan bouwen.
- Check of de fans aanspringen zodra hij te warm wordt. Slaan ze aan dan is je radiateur waarschijnlijk niet verstopt want dan loopt de vloeistof er netjes doorheen zodat het de sensor kan bereiken en slaan ze aan.
- Slaan de fans niet aan, controleer dan de radiateur door de slangen eraf te halen en er water door heen te spuiten en te kijken of het met dezelfde druk weer uitkomt.
- Nu de wat grotere klus. Is al het bovenstaande goed? Dan weet je ook dat je waterpomp het doet en dat de koelkanalen in je blok niet dichtgeslipt zijn en je thermostaat gewoon werkt, want je ziet immers dat er overal stroming is. Dan zou ik eens gaan kijken of je koppakking er niet uit ligt.

Ik moet zeggen dat het me tot nu toe meevalt van het demonteren van de kop. Deed er een kleine andehalf uur over. Er zit meer werk ik het schoonmaken van alles(ik ben er nu al 2 dagen mee bezig). Mocht je het zelf gaan doen? Breng dan de kop weg om het te laten reinigen en afpersen en eventueel het nodig mocht zijn vlakken. Laat meteen je kleppen en geleiders even nakijken als hij toch los ligt.

Just my 2 cents. Misschien dat ik wat vergeten ben, maar dat wordt dan vast aangevuld door de rest hier. Succes!
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: koelvloeistof spuit eruit

Bericht door Harry 341 »

Als ik zo in de boeken kijk......na vlakken van de kop MOETEN de wervelkamers vervangen worden... :ie
Tevens moet de zachte koppakking vervangen worden door een metalen,aangezien de zachte niet meer leverbaar is....
grtz.harry
Bijlagen
Kopie van IMG_0292.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: koelvloeistof spuit eruit

Bericht door koekie520 »

Hey Harry, Ik zie het nut er toch niet van. Dat hebben wij nooit gedaan. Gloeipluggen eruit en met een dikke schroevendraaier controleren of de wervelkamers nog vast zitten en na het vlakken nogeens. Je moet de wervelkamers juist mee vlakken!
Plaats reactie