Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

dilemma

vragen over de T4
Plaats reactie
freaky
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jan 2007, 20:52

dilemma

Bericht door freaky »

mijn 2,0l bezine california is te licht om een aanhangwagen te trekken.
nu heb ik 2 projecten gekocht , allebei california's : de ene een 2,5 benzine :driveT4 , de andere een diesel met te lichte motor :driveT4 .
De vraag stelt zich nu dewelke te restaureren ?
Weet iemand van jullie welke de zwaarste motor is die in de dieselversie - 4 cilinders kan gelegd worden , zonder al te veel aanpassingen
en in welke voertuigen deze type motor te vinden is ( vb : vw golf of audi of misschien seat )
Mijn voorkeur zou uitgaan voor de diesel omdat deze het minst werk vraagt en het zuinigst is tijdens de vakantie

Alvast bedankt voor jullie hulp
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: dilemma

Bericht door sgsdebruijn »

alle 3 wegdoen een een TDI kopen is geen optie?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
freaky
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jan 2007, 20:52

Re: dilemma

Bericht door freaky »

is voor het moment geen optie

te weinig $$$ voor het moment
Gebruikersavatar
the body docter
Berichten: 48
Lid geworden op: 20 dec 2008, 22:11
Locatie: grote brogel

Re: dilemma

Bericht door the body docter »

ik denk als je ze alle drie verkoopt een tdi toch in de buurt komt mischien niet de mooiste of de grootste maar moet lukken he
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: dilemma

Bericht door Pascal-141 »

freaky schreef:mijn 2,0l bezine california is te licht om een aanhangwagen te trekken.
nu heb ik 2 projecten gekocht , allebei california's : de ene een 2,5 benzine :driveT4 , de andere een diesel met te lichte motor :driveT4 .
De vraag stelt zich nu dewelke te restaureren ?
Weet iemand van jullie welke de zwaarste motor is die in de dieselversie - 4 cilinders kan gelegd worden , zonder al te veel aanpassingen
en in welke voertuigen deze type motor te vinden is ( vb : vw golf of audi of misschien seat )
Mijn voorkeur zou uitgaan voor de diesel omdat deze het minst werk vraagt en het zuinigst is tijdens de vakantie

Alvast bedankt voor jullie hulp
Zelfs al vervang je de diesel door een 1.9 TDI (90 of 110PK ) , dan blijf je nog steeds met het probleem zitten van de véééél te korte bakverhoudingen . Dus je hebt een motor die krachtig genoeg is , maar je hebt er weinig aan omdat die dan nog steeds teveel toeren draait bij bvb 120km/u . (maar je hebt wel trekkracht bij lange snelheid natuurlijk )
ik trok met mijn 1.9TD (had +/-80-85pk) probleemloos 2,5ton aanhangers hoor
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: dilemma

Bericht door odorf »

Pascal-141 schreef:
Zelfs al vervang je de diesel door een 1.9 TDI (90 of 110PK ) , dan blijf je nog steeds met het probleem zitten van de véééél te korte bakverhoudingen . Dus je hebt een motor die krachtig genoeg is , maar je hebt er weinig aan omdat die dan nog steeds teveel toeren draait bij bvb 120km/u . (maar je hebt wel trekkracht bij lange snelheid natuurlijk )
ik trok met mijn 1.9TD (had +/-80-85pk) probleemloos 2,5ton aanhangers hoor
@Pascal;

Vraagje van een leek tussendoor; als je dan een andere 5e versnelling monteert dan kan hij in z'n 5 minder toeren draaien.
betekent dat dan ook meer trekkracht? of juist minder?

Groeten,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: dilemma

Bericht door koos 890 »

odorf schreef:Vraagje van een leek tussendoor; als je dan een andere 5e versnelling monteert dan kan hij in z'n 5 minder toeren draaien.
betekent dat dan ook meer trekkracht? of juist minder?

Groeten,
Odorf
Odorf , minder trekkracht ,maar ook minder toeren bij dezelfde km/h in z'n 5
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Re: dilemma

Bericht door Peter 887 »

Ik trok met mijn benzinetransporter 2.0 een caravan van 1300 kilo.
Alleen bij veel tegenwind, en een bergje op moest ik terugschakelen naar z'n 4.
Maar meestal kwam ik wel redelijk vooruit.
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: dilemma

Bericht door frank884 »

Een gezonde 1.9 TD trekt elke aanhanger (koeling is ook geen probleem)
door de korte bak verhouding zelfs in de 1 (wegrijden bergop) zelfs beter dan de TDI

en met een aanhanger mag je toch maar 80 km/h
alleen rijdt die bergop een stuk langzamer dan een TDI (102 pk)
want 140nm koppel is geen 250 nm
maar het is niet zo dat die 1.9 TD iets laat staan, die trekt alles
maar de snelheid is er dan natuurlijk niet bij.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33916
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: dilemma

Bericht door Multivan Generation »

Het is tegenwoordig toegestaan om met een kar er achter 90 km/u te rijden :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: dilemma

Bericht door frank884 »

Multivan Generation schreef:Het is tegenwoordig toegestaan om met een kar er achter 90 km/u te rijden :knipoog
Is ook beter kunnen ze met de vrachtwagens mee, want die zijn ook op 90 begrenst
dat is overigens op de meeste auto tellers bijna 100
want die geven vrijwel allemaal teveel aan.

Als mijn vrouw met de T4 achter me aan rijdt dan zit die op de teller tegen de 100
de vrachtwagen teller klopt precies want dat wordt regelmatig ge-eikt.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: dilemma

Bericht door Pascal-141 »

odorf schreef:
Pascal-141 schreef:
Zelfs al vervang je de diesel door een 1.9 TDI (90 of 110PK ) , dan blijf je nog steeds met het probleem zitten van de véééél te korte bakverhoudingen . Dus je hebt een motor die krachtig genoeg is , maar je hebt er weinig aan omdat die dan nog steeds teveel toeren draait bij bvb 120km/u . (maar je hebt wel trekkracht bij lange snelheid natuurlijk )
ik trok met mijn 1.9TD (had +/-80-85pk) probleemloos 2,5ton aanhangers hoor
@Pascal;

Vraagje van een leek tussendoor; als je dan een andere 5e versnelling monteert dan kan hij in z'n 5 minder toeren draaien.
betekent dat dan ook meer trekkracht? of juist minder?

Groeten,
Odorf
Een langere 5e betekend inderdaad minder trekkracht in z'n 5 , en hij draait dan ook minder toeren .
Maar met een standaard 1.9TD red je het niet , zo'n langere 5e . Daar voor moet je wat extra PK's uit de 1.9TD halen , ipv de standaard 68pk , heb je er toch zeker minimaal 85 nodig schat ik zo , om die langere 5e aan te kunnen houden .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie