Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Wielbouten loshalen...
Wielbouten loshalen...
Hoe doen jullie dat, de wielbouten loshalen?
Heb net op (de bij mijn T4 geleverde dopsleutel) staan springen... niks noppes nada.
Uitgaande van de norm (160Nm) en de 40cm arm moet ik er 400N op uitoefenen... pakweg 40kg.
Ik weeg niet veel, maar daar kom ik echt wel aan.
Wat is het geheim (en hoe moet dat als ik ooit langs de weg sta...)?
Heb net op (de bij mijn T4 geleverde dopsleutel) staan springen... niks noppes nada.
Uitgaande van de norm (160Nm) en de 40cm arm moet ik er 400N op uitoefenen... pakweg 40kg.
Ik weeg niet veel, maar daar kom ik echt wel aan.
Wat is het geheim (en hoe moet dat als ik ooit langs de weg sta...)?
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Re: Wielbouten loshalen...
Een kruissleutel proberen,die gaat ook niet scheef op de bout.
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Re: Wielbouten loshalen...
met een goede dop en een buis van 1 meter lang kost dan echt geen moeite
en een potkrik als ie omhoog moet
en een potkrik als ie omhoog moet
Re: Wielbouten loshalen...
Heb een uitschuifbare arm met dop van de bouwmarkt.
Verbaasde mij ook de eerste keer hoe vast dat kon gaan zitten.
Schuift uit tot ongeveer een meter en daar moet ik soms zelfs op gaan staan om ze los te krijgen.
Verbaasde mij ook de eerste keer hoe vast dat kon gaan zitten.
-
- Berichten: 1223
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: Wielbouten loshalen...
de originele sleutel kun je het beste samen met de krik inleveren voor het oude ijzer, doet ongeveer 0,2€ per kg. Meer is het ding helaas niet waard.
De sleutel blijkt totaal ongeschikt, die trap je simpel weg stuk. VW heeft er geen antwoord op (ja ik heb de vraag ooit in duitsland bij de fabriek gesteld) De krik dito, die sloopt alleen je dorpels.
De sleutel blijkt totaal ongeschikt, die trap je simpel weg stuk. VW heeft er geen antwoord op (ja ik heb de vraag ooit in duitsland bij de fabriek gesteld) De krik dito, die sloopt alleen je dorpels.
Re: Wielbouten loshalen...
ik doe het wel met de orginele wielmoersleutel.deze verleng ik met een stuk pijp van 75 cm lang.deze schuif ik dus gedeeltelijk om de orginele sleutel heen.je hoeft nu hast geen kracht te zetten en gaan los.en die gamma verlengers die heb ik er al op gesloopt tot 2 x toe dat is rotzooi
Re: Wielbouten loshalen...
En lekker met een luchttol de boel vast laten zetten.....Toch??
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
-
- Berichten: 1223
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: Wielbouten loshalen...
Harry 341 schreef:En lekker met een luchttol de boel vast laten zetten.....Toch??
nope, zeker met stalen velgen zitten na een wintertje de boutjes die keurig met de momentsleutel op 170 n/m zijn aangedraaid verdomde vast, vast genoeg om het prul dat vw bij de bus levert stuk te draaien. (zeskant knapt open, mede doordat deze al veel te ruim op de bouten past)
Helaas zelf mogen ervaren, je collega maar met een gereedschapkist laten komen omdat je met een lekke band op een onmogelijke plek langs een snelweg staat en die sleutel kapot trapt.
Re: Wielbouten loshalen...
Ik heb zelf (nog) nooit problemen gehad met wielbouten loshalen of met de originele krik. Maar ik ben bang dat het de volgende keer wel fout gaat en wil daar op voorbereid zijn.
Wie kent een geschikte potkrik of andere krik? Niet te groot, want ik wil hem als het kan opbergen in het vak rechts achterin mijn California.
Een verlengpijp lijkt mij ook een goed idee, of is het toch beter om een kruissleutel mee te nemen? Die zal wel niet in dat kastje passen. Misschien een deel van de sleutel, dat toch niet nodig is, afslijpen?
En kent iemand deze momentversterkersleutel http://druvac.com/2.html" onclick="window.open(this.href);return false; ? De camperuitvoering vind ik te duur, hopelijk is het personenauto model voldoende....
Wie kent een geschikte potkrik of andere krik? Niet te groot, want ik wil hem als het kan opbergen in het vak rechts achterin mijn California.
Een verlengpijp lijkt mij ook een goed idee, of is het toch beter om een kruissleutel mee te nemen? Die zal wel niet in dat kastje passen. Misschien een deel van de sleutel, dat toch niet nodig is, afslijpen?
En kent iemand deze momentversterkersleutel http://druvac.com/2.html" onclick="window.open(this.href);return false; ? De camperuitvoering vind ik te duur, hopelijk is het personenauto model voldoende....
Laatst gewijzigd door vw_camper op 02 sep 2011, 22:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Bert
Re: Wielbouten loshalen...
Rustbuster heeft een leuke aanbieding voor een krik + assteunen: http://www.rustbuster.nl/Aanbiedingen/Garagekrik.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Kruissleutel is een stuk beter dan het standaard ding wat je erbij krijgt, daarmee gaat het namelijk wel, en redelijk eenvoudig. 10 seconden per bout (inclusief erop schuiven en goed voor gaan staan).
Kruissleutel is een stuk beter dan het standaard ding wat je erbij krijgt, daarmee gaat het namelijk wel, en redelijk eenvoudig. 10 seconden per bout (inclusief erop schuiven en goed voor gaan staan).
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Wielbouten loshalen...
Geef eerst met een zware hamer (als je er bij kunt komen) een klap met een zware hamer op de kop van de bout. Dan schrikt ie ff.
Als je dan mazzel hebt, kun je hem losdraaien.
Ander met powerfile de kop helemaal wegslijpen.
Heb ik helaas ook moeten doen met 1 LMV.
Gelukkig viel deze nog wel te redden en is de bout in zijn geheel weggeslepen.
Rene
Als je dan mazzel hebt, kun je hem losdraaien.
Ander met powerfile de kop helemaal wegslijpen.
Heb ik helaas ook moeten doen met 1 LMV.
Gelukkig viel deze nog wel te redden en is de bout in zijn geheel weggeslepen.
Rene
Re: Wielbouten loshalen...
Dat type slotbouten moeten ze gewoon verbieden, ieder jaar weer kom ik die krengen tegen troep bagger drama shit.Berrie en Rene schreef:Geef eerst met een zware hamer (als je er bij kunt komen) een klap met een zware hamer op de kop van de bout. Dan schrikt ie ff.
Als je dan mazzel hebt, kun je hem losdraaien.
Ander met powerfile de kop helemaal wegslijpen.
Heb ik helaas ook moeten doen met 1 LMV.
Gelukkig viel deze nog wel te redden en is de bout in zijn geheel weggeslepen.
Rene
Enige slotbouten die redelijk sterk zijn zijn de 12 kant vertandings die origineel ook bij vw gebruikt worden.
goede krik en klein zou ik voor onderweg een potkrikje nemen, en een goede dop van gerenomeerd merk. daarop een verlengstuk of voor mensen met doekoes een electische slagmoersleutel van snapon
RUBBEREXPRESS
Re: Wielbouten loshalen...
Een kruissleutel, ene kant voet erop en de andere kant trekken.
Heb ze altijd nog los gekregen. soms weleens extra trekken, sleutel effe goed plaatsen en hoppa, los
Lammert
Heb ze altijd nog los gekregen. soms weleens extra trekken, sleutel effe goed plaatsen en hoppa, los
Lammert
Lammert (T4-2002 LWB DC 102<132PK. Vanaf nieuw in bezit. > 444444.4km.
Re: Wielbouten loshalen...
Helemaal mee eens!!!repelsteeltje schreef:de originele sleutel kun je het beste samen met de krik inleveren voor het oude ijzer, doet ongeveer 0,2€ per kg. Meer is het ding helaas niet waard.
De sleutel blijkt totaal ongeschikt, die trap je simpel weg stuk. VW heeft er geen antwoord op (ja ik heb de vraag ooit in duitsland bij de fabriek gesteld) De krik dito, die sloopt alleen je dorpels.
de originele sleutel heeft het bij mij ook niet overleefd
en er staat een potkrikje in de bus (heeft ook nog minder plaats nodig)
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Wielbouten loshalen...
Ik doe dat ook altijd Harry , MAAR , ik doe het met beleid : ik gebruik de luchttol voor het gemak en de snelheid en draai de bouten tegen de velgen , maar ik trek de bouten nog steeds eens na met de momentsleutel (zet ze steeds vast op 200Nm)Harry 341 schreef:En lekker met een luchttol de boel vast laten zetten.....Toch??
Wanneer je de luchttol gebruikt , moet je gewoon je verstand gebruiken , en niet met bvb een 1400Nm model de bouten met volle kracht gaan aanspannen...
En in al mijn auto's heb ik steeds een volwaardige kruissleutel voor "onderweg" .Met zo'n kruissleutel krijg ik de wielbouten steeds los , nog geen probleem mee gehad .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper