Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wielbouten loshalen...

vragen over de T4
renevanh
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 apr 2010, 10:40
Locatie: Driebergen

Wielbouten loshalen...

Bericht door renevanh »

Hoe doen jullie dat, de wielbouten loshalen?

Heb net op (de bij mijn T4 geleverde dopsleutel) staan springen... niks noppes nada.
Uitgaande van de norm (160Nm) en de 40cm arm moet ik er 400N op uitoefenen... pakweg 40kg.
Ik weeg niet veel, maar daar kom ik echt wel aan.

Wat is het geheim (en hoe moet dat als ik ooit langs de weg sta...)?
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Wielbouten loshalen...

Bericht door harry t5 191 »

Een kruissleutel proberen,die gaat ook niet scheef op de bout.

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: Wielbouten loshalen...

Bericht door dennisvt4 »

met een goede dop en een buis van 1 meter lang kost dan echt geen moeite

en een potkrik als ie omhoog moet
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Wielbouten loshalen...

Bericht door odorf »

Heb een uitschuifbare arm met dop van de bouwmarkt.
Zo'n soort wielmoersleutel
Zo'n soort wielmoersleutel
images.jpeg (4.86 KiB) 2282 keer bekeken
Schuift uit tot ongeveer een meter en daar moet ik soms zelfs op gaan staan om ze los te krijgen.
Verbaasde mij ook de eerste keer hoe vast dat kon gaan zitten. :nuts
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Wielbouten loshalen...

Bericht door repelsteeltje »

de originele sleutel kun je het beste samen met de krik inleveren voor het oude ijzer, doet ongeveer 0,2€ per kg. Meer is het ding helaas niet waard.

De sleutel blijkt totaal ongeschikt, die trap je simpel weg stuk. VW heeft er geen antwoord op (ja ik heb de vraag ooit in duitsland bij de fabriek gesteld) De krik dito, die sloopt alleen je dorpels.
ailko vos
Berichten: 524
Lid geworden op: 06 feb 2010, 08:26

Re: Wielbouten loshalen...

Bericht door ailko vos »

ik doe het wel met de orginele wielmoersleutel.deze verleng ik met een stuk pijp van 75 cm lang.deze schuif ik dus gedeeltelijk om de orginele sleutel heen.je hoeft nu hast geen kracht te zetten en gaan los.en die gamma verlengers die heb ik er al op gesloopt tot 2 x toe dat is rotzooi
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Wielbouten loshalen...

Bericht door Harry 341 »

En lekker met een luchttol de boel vast laten zetten.....Toch??
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Wielbouten loshalen...

Bericht door repelsteeltje »

Harry 341 schreef:En lekker met een luchttol de boel vast laten zetten.....Toch??

nope, zeker met stalen velgen zitten na een wintertje de boutjes die keurig met de momentsleutel op 170 n/m zijn aangedraaid verdomde vast, vast genoeg om het prul dat vw bij de bus levert stuk te draaien. (zeskant knapt open, mede doordat deze al veel te ruim op de bouten past)

Helaas zelf mogen ervaren, je collega maar met een gereedschapkist laten komen omdat je met een lekke band op een onmogelijke plek langs een snelweg staat en die sleutel kapot trapt.
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Wielbouten loshalen...

Bericht door vw_camper »

Ik heb zelf (nog) nooit problemen gehad met wielbouten loshalen of met de originele krik. Maar ik ben bang dat het de volgende keer wel fout gaat en wil daar op voorbereid zijn.
Wie kent een geschikte potkrik of andere krik? Niet te groot, want ik wil hem als het kan opbergen in het vak rechts achterin mijn California.
Een verlengpijp lijkt mij ook een goed idee, of is het toch beter om een kruissleutel mee te nemen? Die zal wel niet in dat kastje passen. Misschien een deel van de sleutel, dat toch niet nodig is, afslijpen?
En kent iemand deze momentversterkersleutel http://druvac.com/2.html" onclick="window.open(this.href);return false; ? De camperuitvoering vind ik te duur, hopelijk is het personenauto model voldoende....
Laatst gewijzigd door vw_camper op 02 sep 2011, 22:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Bert
renevanh
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 apr 2010, 10:40
Locatie: Driebergen

Re: Wielbouten loshalen...

Bericht door renevanh »

Rustbuster heeft een leuke aanbieding voor een krik + assteunen: http://www.rustbuster.nl/Aanbiedingen/Garagekrik.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Kruissleutel is een stuk beter dan het standaard ding wat je erbij krijgt, daarmee gaat het namelijk wel, en redelijk eenvoudig. 10 seconden per bout (inclusief erop schuiven en goed voor gaan staan).
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Wielbouten loshalen...

Bericht door René »

Geef eerst met een zware hamer (als je er bij kunt komen) een klap met een zware hamer op de kop van de bout. Dan schrikt ie ff.
Als je dan mazzel hebt, kun je hem losdraaien.
Ander met powerfile de kop helemaal wegslijpen.
Heb ik helaas ook moeten doen met 1 LMV.
Gelukkig viel deze nog wel te redden en is de bout in zijn geheel weggeslepen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rene
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Wielbouten loshalen...

Bericht door bartt4 »

Berrie en Rene schreef:Geef eerst met een zware hamer (als je er bij kunt komen) een klap met een zware hamer op de kop van de bout. Dan schrikt ie ff.
Als je dan mazzel hebt, kun je hem losdraaien.
Ander met powerfile de kop helemaal wegslijpen.
Heb ik helaas ook moeten doen met 1 LMV.
Gelukkig viel deze nog wel te redden en is de bout in zijn geheel weggeslepen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rene
Dat type slotbouten moeten ze gewoon verbieden, ieder jaar weer kom ik die krengen tegen troep bagger drama shit.

Enige slotbouten die redelijk sterk zijn zijn de 12 kant vertandings die origineel ook bij vw gebruikt worden.

goede krik en klein zou ik voor onderweg een potkrikje nemen, en een goede dop van gerenomeerd merk. daarop een verlengstuk of voor mensen met doekoes een electische slagmoersleutel van snapon :knipoog
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Lammert
Berichten: 297
Lid geworden op: 05 jun 2009, 21:13
Locatie: Geeuwenbrug

Re: Wielbouten loshalen...

Bericht door Lammert »

Een kruissleutel, ene kant voet erop en de andere kant trekken.
Heb ze altijd nog los gekregen. soms weleens extra trekken, sleutel effe goed plaatsen en hoppa, los :werkaanT4 :werkaanT4
Lammert
Lammert (T4-2002 LWB DC 102<132PK. Vanaf nieuw in bezit. > 444444.4km. :ikrij
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Wielbouten loshalen...

Bericht door frank884 »

repelsteeltje schreef:de originele sleutel kun je het beste samen met de krik inleveren voor het oude ijzer, doet ongeveer 0,2€ per kg. Meer is het ding helaas niet waard.

De sleutel blijkt totaal ongeschikt, die trap je simpel weg stuk. VW heeft er geen antwoord op (ja ik heb de vraag ooit in duitsland bij de fabriek gesteld) De krik dito, die sloopt alleen je dorpels.
Helemaal mee eens!!!
de originele sleutel heeft het bij mij ook niet overleefd
en er staat een potkrikje in de bus (heeft ook nog minder plaats nodig)
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Wielbouten loshalen...

Bericht door Pascal-141 »

Harry 341 schreef:En lekker met een luchttol de boel vast laten zetten.....Toch??
Ik doe dat ook altijd Harry , MAAR , ik doe het met beleid : ik gebruik de luchttol voor het gemak en de snelheid en draai de bouten tegen de velgen , maar ik trek de bouten nog steeds eens na met de momentsleutel (zet ze steeds vast op 200Nm)
Wanneer je de luchttol gebruikt , moet je gewoon je verstand gebruiken , en niet met bvb een 1400Nm model de bouten met volle kracht gaan aanspannen...

En in al mijn auto's heb ik steeds een volwaardige kruissleutel voor "onderweg" .Met zo'n kruissleutel krijg ik de wielbouten steeds los , nog geen probleem mee gehad .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie