Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

instrumentenpaneel-moeheid???? accu laadt niet op

vragen over de T4
Plaats reactie
waterschoot.geert
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 jul 2011, 07:35
Locatie: Tussen Gent en Antwerpen

instrumentenpaneel-moeheid???? accu laadt niet op

Bericht door waterschoot.geert »

Beste,
Zekering nr 16 bleef stukgaan (vwt4 1991 19D.)
Kheb het dashboard voor de helft uit elkaar gehaald. De aansluiting van het lampje vvan het dashboardkastje was losgekomen en veroorzaakte een kortsluiting, De zekering nr16 bleef kapotgaan tot ik plots de stekker van het instrumentenpaneel uittrok. Daar bleek dus het grote probleem te zitten. Men heeft me wijsgemaakt dat er vanuit het dashboard een stuurstroom vertrekt naar de dynamo die er voor zorgt dat deze in werking komt. Zolang die stuurstroom er niet is, kan onmogelijk de accu worden opgeladen en kan ik rijden tot de accu minder dan 6volt heeft, (die nodig is om de dieselpomp te doen werken). Daarna accu aan de lader leggen, als ik verder wil rijden.
Als ik de stekker van het dashboard insteek, dan branden: olie, water en accu-lampje zeer zwak en het lampje, dat ik ter vervanging van een zekering heb gestoken, blijft branden.
Kortsluiting dus. Is dit een geval van dashboard-versletenheid?
Bijkomend vraagje, hoe koppel je de kabel van de kilometriek los, trekken sleuren, ,,,???
Mss even vermelden dat het hier om een vwt4 van 1991 gaat 19D, echt een oud schatje dus.
:driveT4 :T44EVER


waterschoot.geert

Berichten: 6
Geregistreerd op: di jul 26, 2011 5:35
waterschoot.geert
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 jul 2011, 07:35
Locatie: Tussen Gent en Antwerpen

Re: instrumentenpaneel-moeheid???? accu laadt niet op

Bericht door waterschoot.geert »

jan2009 schreef:Dacht dat de kabel v.d. kmteller vast zit met een bajonetsluiting of gewoon los draaien .
kprobeer het nogmaals , Thankx G
Ruudje DK
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:26

Re: instrumentenpaneel-moeheid???? accu laadt niet op

Bericht door Ruudje DK »

Die kilometerkabel zit vast door 2 plastieke lipjes die over een ring zitten.
Normaal kan je dat paneel draaien zodat je de achterkant kan zien.
Duw met uw duim en een vinger op de lipjes en dan trekken.

Als de dynamo geen spanning meer geeft dat komt omdat er in het begin een kleine stroom of belasting moet zijn voordat de dynamo spanning begint te geven. Deze belasting is het kleine lampje in het instrumentenpaneel.
Dit kan je eenvoudig oplossen door aan de klem van de dynamo waar de blauwe draad aan hangt en de massa, hier een lampje te zetten. Soms moet er geen belasting aangehangen worden, dit komt door het remanent magnetisme dat aanwezig is. Ik heb zelf al 6 maanden met mijn buske gereden zonder dat die blauwe draad aangesloten was.

Véél succes,
Rudi
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: instrumentenpaneel-moeheid???? accu laadt niet op

Bericht door Herman744 »

Hoi,

http://www.t4-wiki.de/wiki/Spannungskonstanter" onclick="window.open(this.href);return false;

Op enkele foto's te zien hoe je de kabel losmaakt. Je kunt er bij door liggend op je rug vóór de stoelen bij de pedalen je hand omhoog te steken. Als je de zekeringenkast verwijdert, schijn je er ook bij te kunnen.

Herman744
waterschoot.geert
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 jul 2011, 07:35
Locatie: Tussen Gent en Antwerpen

Re: instrumentenpaneel-moeheid???? accu laadt niet op

Bericht door waterschoot.geert »

Ruudje DK schreef:Die kilometerkabel zit vast door 2 plastieke lipjes die over een ring zitten.
Normaal kan je dat paneel draaien zodat je de achterkant kan zien.
Duw met uw duim en een vinger op de lipjes en dan trekken.

Als de dynamo geen spanning meer geeft dat komt omdat er in het begin een kleine stroom of belasting moet zijn voordat de dynamo spanning begint te geven. Deze belasting is het kleine lampje in het instrumentenpaneel.
Dit kan je eenvoudig oplossen door aan de klem van de dynamo waar de blauwe draad aan hangt en de massa, hier een lampje te zetten. Soms moet er geen belasting aangehangen worden, dit komt door het remanent magnetisme dat aanwezig is. Ik heb zelf al 6 maanden met mijn buske gereden zonder dat die blauwe draad aangesloten was.

Véél succes,
Rudi
hartelijk bedankt voor de gouden tip, voor jou ook de beste wensen voor het nieuwe jaar, Grtjs Geert. :T44EVER
waterschoot.geert
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 jul 2011, 07:35
Locatie: Tussen Gent en Antwerpen

Re: instrumentenpaneel-moeheid???? accu laadt niet op

Bericht door waterschoot.geert »

Herman744 schreef:Hoi,

http://www.t4-wiki.de/wiki/Spannungskonstanter" onclick="window.open(this.href);return false;

Op enkele foto's te zien hoe je de kabel losmaakt. Je kunt er bij door liggend op je rug vóór de stoelen bij de pedalen je hand omhoog te steken. Als je de zekeringenkast verwijdert, schijn je er ook bij te kunnen.

Herman744
Hartelijk dank en voor jou ook een geweldig 2012 grtjs Geert :T44EVER
Plaats reactie