Hallo,
Ik heb al enkele keren de koelvloeistof vervangen in de dertien jaar dat ik met deze bus rijd. Heb er altijd 9 literflessen G12 ingemikt. Nu lees ik in het boek "So wird's gemacht" dat je voor 25 graden vorstbescherming je 3,6 lieter G12 moet invoeren in het systeem en daaraan nog 5,4 liter water toe moet voegen. Voor -45 graden is de verhouding half G12 en de rest water.
Het koelsysteem zou maximaal met 60% G12 gevuld mogen zijn en de rest water. Een hoger percentage zou slecht zijn voor het systeem.
Klopt bovenstaand verhaal?
Groet,
Herman744
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Hoe koelvloeistof vervangen?
Re: Hoe koelvloeistof vervangen?
Water in een koelsysteem??
Gaan we weer terug naar de middeleeuwen??
grtz.Harry
Gaan we weer terug naar de middeleeuwen??
![neutral :ie](./images/smilies/ie.gif)
![fun :muur](./images/smilies/muur.gif)
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Re: Hoe koelvloeistof vervangen?
Hoi,
Staat altijd op de fles tot hoe laag het geschikt is. Klopt. Daarom begreep ik het verhaal ook niet.
Dan zal het hier wel om een geconcentreerde versie gaan. Er staat bij Wasser/G12-mischung.
Groet
Staat altijd op de fles tot hoe laag het geschikt is. Klopt. Daarom begreep ik het verhaal ook niet.
Dan zal het hier wel om een geconcentreerde versie gaan. Er staat bij Wasser/G12-mischung.
Groet
Re: Hoe koelvloeistof vervangen?
water koelt wel het beste
Re: Hoe koelvloeistof vervangen?
tegenwoordig doe je toch geen water meer in het koelsysteem!!!!!!!!!
kalkafzetting, en je sapje bevriest eerder.
als de distributieriem vervangen moet worden, gaat ook de waterpomp mee eraf
en dat is 1x/ 6 jaar of 90.000 km wat het eerst bereikt is, en dan gaat de G12 er ook gelijk uit voor nieuwe.
zo duur is dat spul niet dat ik er water bij zou gaan mengen!!!!!!!
kalkafzetting, en je sapje bevriest eerder.
als de distributieriem vervangen moet worden, gaat ook de waterpomp mee eraf
en dat is 1x/ 6 jaar of 90.000 km wat het eerst bereikt is, en dan gaat de G12 er ook gelijk uit voor nieuwe.
zo duur is dat spul niet dat ik er water bij zou gaan mengen!!!!!!!
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: Hoe koelvloeistof vervangen?
Daarom heet het ook koelvloeistof....en geen antivries...
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Hoe koelvloeistof vervangen?
koelvloeistof G12 mag je niet mengen met water ...
De goeie oude "anti-vries" (meestal groen van kleur) , die most je mengen in de goeie verhouding met water ; maar G12 niet .
De goeie oude "anti-vries" (meestal groen van kleur) , die most je mengen in de goeie verhouding met water ; maar G12 niet .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Hoe koelvloeistof vervangen?
Hoi,
Op mijn zoektocht voor Sinja kwam ik het volgende tegen op T4-wiki.
Seit Ende 2010 schreibt Volkswagen bei Verwendung von G12++ das Mischen mit destilliertem Wasser vor, obwohl G12++ auch mit Trinkwasser angemischt werden kann. Grund dafür ist die vergleichbare Wasserqualität. Im Gegensatz zu Trinkwasser enthält destilliertes Wasser keine variablen Anteile von Chlor und Kalk. Bei der Verwendung anderer Kühlmittelzusätze ist destiliertes Wasser nicht vorgeschrieben. Diese Vorschrift stammt von neueren Motorengenerationen mit komplizierteren Kühlmittelkreisläufen als denen im T4 und wurde der Einfachheit halber für ältere Motoren übernommen, weil VW-Werkstätten in der Regel nur noch G12++ benutzen.
Gaat hier over G12++.
Middeleeuwen of stenen tijdperk toch terug????
Groet,
Herman744
Op mijn zoektocht voor Sinja kwam ik het volgende tegen op T4-wiki.
Seit Ende 2010 schreibt Volkswagen bei Verwendung von G12++ das Mischen mit destilliertem Wasser vor, obwohl G12++ auch mit Trinkwasser angemischt werden kann. Grund dafür ist die vergleichbare Wasserqualität. Im Gegensatz zu Trinkwasser enthält destilliertes Wasser keine variablen Anteile von Chlor und Kalk. Bei der Verwendung anderer Kühlmittelzusätze ist destiliertes Wasser nicht vorgeschrieben. Diese Vorschrift stammt von neueren Motorengenerationen mit komplizierteren Kühlmittelkreisläufen als denen im T4 und wurde der Einfachheit halber für ältere Motoren übernommen, weil VW-Werkstätten in der Regel nur noch G12++ benutzen.
Gaat hier over G12++.
Middeleeuwen of stenen tijdperk toch terug????
Groet,
Herman744