Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hoe koelvloeistof vervangen?

vragen over de T4
Plaats reactie
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Hoe koelvloeistof vervangen?

Bericht door Herman744 »

Hallo,

Ik heb al enkele keren de koelvloeistof vervangen in de dertien jaar dat ik met deze bus rijd. Heb er altijd 9 literflessen G12 ingemikt. Nu lees ik in het boek "So wird's gemacht" dat je voor 25 graden vorstbescherming je 3,6 lieter G12 moet invoeren in het systeem en daaraan nog 5,4 liter water toe moet voegen. Voor -45 graden is de verhouding half G12 en de rest water.
Het koelsysteem zou maximaal met 60% G12 gevuld mogen zijn en de rest water. Een hoger percentage zou slecht zijn voor het systeem.
Klopt bovenstaand verhaal?

Groet,
Herman744
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Hoe koelvloeistof vervangen?

Bericht door Harry 341 »

Water in een koelsysteem??
Gaan we weer terug naar de middeleeuwen?? :ie :muur
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Hoe koelvloeistof vervangen?

Bericht door Herman744 »

Hoi,
Staat altijd op de fles tot hoe laag het geschikt is. Klopt. Daarom begreep ik het verhaal ook niet.

Dan zal het hier wel om een geconcentreerde versie gaan. Er staat bij Wasser/G12-mischung.

Groet
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: Hoe koelvloeistof vervangen?

Bericht door dennisvt4 »

water koelt wel het beste
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Hoe koelvloeistof vervangen?

Bericht door frank884 »

tegenwoordig doe je toch geen water meer in het koelsysteem!!!!!!!!!
kalkafzetting, en je sapje bevriest eerder.
als de distributieriem vervangen moet worden, gaat ook de waterpomp mee eraf
en dat is 1x/ 6 jaar of 90.000 km wat het eerst bereikt is, en dan gaat de G12 er ook gelijk uit voor nieuwe.
zo duur is dat spul niet dat ik er water bij zou gaan mengen!!!!!!!
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Hoe koelvloeistof vervangen?

Bericht door Harry 341 »

Daarom heet het ook koelvloeistof....en geen antivries...
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Hoe koelvloeistof vervangen?

Bericht door Pascal-141 »

koelvloeistof G12 mag je niet mengen met water ...
De goeie oude "anti-vries" (meestal groen van kleur) , die most je mengen in de goeie verhouding met water ; maar G12 niet .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Hoe koelvloeistof vervangen?

Bericht door Herman744 »

Hoi,

Op mijn zoektocht voor Sinja kwam ik het volgende tegen op T4-wiki.

Seit Ende 2010 schreibt Volkswagen bei Verwendung von G12++ das Mischen mit destilliertem Wasser vor, obwohl G12++ auch mit Trinkwasser angemischt werden kann. Grund dafür ist die vergleichbare Wasserqualität. Im Gegensatz zu Trinkwasser enthält destilliertes Wasser keine variablen Anteile von Chlor und Kalk. Bei der Verwendung anderer Kühlmittelzusätze ist destiliertes Wasser nicht vorgeschrieben. Diese Vorschrift stammt von neueren Motorengenerationen mit komplizierteren Kühlmittelkreisläufen als denen im T4 und wurde der Einfachheit halber für ältere Motoren übernommen, weil VW-Werkstätten in der Regel nur noch G12++ benutzen.

Gaat hier over G12++.

Middeleeuwen of stenen tijdperk toch terug????

Groet,
Herman744
Plaats reactie