Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Gereedschap fuseekogels, Repelsteeltje?

vragen over de T4
Marcel Slufter
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 jan 2007, 13:29
Locatie: Rockanje

Re: Gereedschap fuseekogels, Repelsteeltje?

Bericht door Marcel Slufter »

Ik heb je gemaild. :jumpklap
john 694
Berichten: 671
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:33
Locatie: noord-holland

Re: Gereedschap fuseekogels, Repelsteeltje?

Bericht door john 694 »

sgsdebruijn schreef:Oud-beijerland met xnz voor onderste fusee's
en deze kost €12,-
:klappen
gr john
Grey is the limmit
zeg niet wat je weet maar weet wat je zegt!
T5 2,5l 130 pk lwb 2 abt november2008 :driveT5
Marcel Slufter
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 jan 2007, 13:29
Locatie: Rockanje

Re: Gereedschap fuseekogels, Repelsteeltje?

Bericht door Marcel Slufter »

Ongelofelijk, hoe eenvoudig is deze klus met het juiste gereedschap.
SGS, bedankt.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Gereedschap fuseekogels, Repelsteeltje?

Bericht door sgsdebruijn »

ok, mooi dat het is gelukt
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Marcel Slufter
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 jan 2007, 13:29
Locatie: Rockanje

Re: Gereedschap fuseekogels, Repelsteeltje?

Bericht door Marcel Slufter »

Na een jaar alweer speling en een irritant beginnend rammeltje.
Kan ik nog een keer gebruik maken van jouw setje, SGS de Bruin?

Blijkbaar niet de juiste kwaliteit kogels gebruikt.
Moet toch de binnenste stofhoezen van de aandrijfas vervangen, ben daar dan toch bezig.

Groet, Marcel.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Gereedschap fuseekogels, Repelsteeltje?

Bericht door sgsdebruijn »

Geen probleem, ik heb nu vw origineel genomen
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Gereedschap fuseekogels, Repelsteeltje?

Bericht door frank884 »

sgsdebruijn schreef:Geen probleem, ik heb nu vw origineel genomen
die meyle "versterkte" :gif uitvoering dat was niet veel bijzonders
origineel wat vw erin stop zou lemforder zijn
ik heb er nu onder NK in zitten (nummer 5044742) kun ik van iemand overnemen die zijn bus had verkocht
boven zit de meyle nog erin, maar ik hoop dat die het daar nog effe uithouden want dat was een heel feest
om die te vervangen boven.

wel hebben we het hoesje losgemaakt en flink wat vet erin gedaan en toen weer de klemring erop
ik heb gemerkt dat er origineel amper ver in zit misschien is dat ook een reden van de snelle slijtage??
(het vet blijft goed zitten) zit er vanaf april op en er komt geen vet uit.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Gretschi
Berichten: 1395
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Westfriesland omg.Hoorn

Re: Gereedschap fuseekogels, Repelsteeltje?

Bericht door Gretschi »

Ik dacht dat ik de enige was met die "versterkte" van Meyle die naar mijn mening wel erg snel begon te rammelen, was het proberen waard, deze dus niet meer,

groetjes
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Gereedschap fuseekogels, Repelsteeltje?

Bericht door sgsdebruijn »

Hier ook 1 (onderste) erg snl versleten
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33915
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Gereedschap fuseekogels, Repelsteeltje?

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb ze er nog steeds onder zitten en niets aan de hand..
Is nu zowat 100.000 km mee gereden.
Dat er geen vet in zit dat klopt.
Het kogelgedeelte "beweegt" niet in een badje van vet maar in een versterkt kunststof,
dat een wat wrijving verlagende eigenschap heeft.
Door alle alarmerende berichten op dit forum heb ik al een setje Lemförder liggen voor het geval dat,
maar nog niet nodig gehad en voorlopig ook geen enkele indicatie dat 'ze er aan gaan".
Ook tijdens APK geen opmerking er over..

Het kan natuurlijk prima dat bij veel mensen ze problemen geven,
maar denk ook eens, mede gelet op de kilometerstanden die de meeste T4's nu op de teller hebben,
aan aandrijfassen waarbij de binnenzijde en buitenzijde nu langzaam aan, speling/droogte gaan vertonen.
En hoesjes die door leeftijd gaan scheuren.
Wellicht valt er hierbij ook wat te halen om hetgeen in de hoesjes zit, preventief te reinigen en te voorzien van nieuw vet?

Wellicht zit er nog iets in de set-up van de vooras en met name het camber waarmee mensen rijden?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Gereedschap fuseekogels, Repelsteeltje?

Bericht door frank884 »

Multivan Generation schreef:Ik heb ze er nog steeds onder zitten en niets aan de hand..
Is nu zowat 100.000 km mee gereden.
Dat er geen vet in zit dat klopt.
Het kogelgedeelte "beweegt" niet in een badje van vet maar in een versterkt kunststof,
dat een wat wrijving verlagende eigenschap heeft.

Wellicht zit er nog iets in de set-up van de vooras en met name het camber waarmee mensen rijden?
Na vervangen destijds van de bovenste en onderste fuseekogels links en rechts door Meyle spullen
heb ik de bus laten uitlijnen, en als er iets mis zou zijn met de set-up en het camber dan kreeg ik mijn banden
ook wel voor 100.000 km kaal, dus dat was het niet,... misschien is er bij meyle wel een productie charge uit gekomen
die niet helemaal top waren.

Ik heb het hoesje helemaal vol met vet geduwd bij die nieuwe kogel, dat kan het versterkt kunststof helpen :knipoog
in geloof meer in de wrijvings verlagende eigenschappen van smeervet.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33915
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Gereedschap fuseekogels, Repelsteeltje?

Bericht door Multivan Generation »

frank884 schreef:
sgsdebruijn schreef:Geen probleem, ik heb nu vw origineel genomen
die meyle "versterkte" :gif uitvoering dat was niet veel bijzonders
Je trekt wellicht een overhaaste conclusie :zwaai
Er zijn nog zoveel andere merken die fuseekogels leveren.
Graag een beetje meer nuancering.

De inkoop actie voor de Meyle HD set van 4 stuks,
daaraan hebben een aantal mensen meegedaan.
De set prijs kwam, als ik me goed herinner, rond de 75 euro voor 4 stuks.
Als je dat afzet tegen de prijs die je bij een VW dealer betaald voor 1 stuk,
wat dan waarschijnlijk geproduceerd wordt door lemförder, en herverpakt wordt en onder VW label verkocht wordt,
das was de prijs voor de Meyle HD set gewoon prima in orde.
Dat het merendeel van de mensen die meegedaan hebben aan die inkoop actie,
er problemen mee gehad heeft, is heel jammer.
Misschien kan dat als "leergeld" bestempeld worden.
frank884 schreef:
Multivan Generation schreef:Ik heb ze er nog steeds onder zitten en niets aan de hand..
Is nu zowat 100.000 km mee gereden.
Wellicht zit er nog iets in de set-up van de vooras en met name het camber waarmee mensen rijden?
Na vervangen destijds van de bovenste en onderste fuseekogels links en rechts door Meyle spullen
heb ik de bus laten uitlijnen, en als er iets mis zou zijn met de set-up en het camber dan kreeg ik mijn banden
ook wel voor 100.000 km kaal, dus dat was het niet,
Dat is een conclusie die wellicht wat te voorbarig/ongenuanceerd, gebaseerd op je eigen ervaringen, trekt.
Ik ben als een van de weinigen die met een heel andere camber afstelling rij,
en ik heb geen problemen er mee.
Ik rijdt dus met de camber afstelling die bij een 150 pk bus met verlaagd sportonderstel hoort.
Bij mij zouden de kogels dus onder een iets andere hoek in de kom kunnen staan.
Jammer dat mijn opmerking, interpretatie verschil toe liet.
frank884 schreef:... misschien is er bij meyle wel een productie charge uit gekomen
die niet helemaal top waren.
Dat zou inderdaad prima kunnen,
maar meestal, als je iets via Ebay inkoopt, verneem je dat soort dingen niet,
terwijl als je het via een tussenhandel inkoopt(die flink wat op de prijs erbij doen),
dat slechte producten dan wel er van te voren uitgefilterd/teruggeroepen worden.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Gereedschap fuseekogels, Repelsteeltje?

Bericht door sgsdebruijn »

Multivan Generation schreef:
De inkoop actie voor de Meyle HD set van 4 stuks,
daaraan hebben een aantal mensen meegedaan.
De set prijs kwam, als ik me goed herinner, rond de 75 euro voor 4 stuks.
Als je dat afzet tegen de prijs die je bij een VW dealer betaald voor 1 stuk,
wat dan waarschijnlijk geproduceerd wordt door lemförder, en herverpakt wordt en onder VW label verkocht wordt,
das was de prijs voor de Meyle HD set gewoon prima in orde.
Dat het merendeel van de mensen die meegedaan hebben aan die inkoop actie,
er problemen mee gehad heeft, is heel jammer.
Misschien kan dat als "leergeld" bestempeld worden.
Sorry hoor Peter maar na 10.00km zoveel speling dat het eng is op 1, dan is de prijs echt wel te hoog.
Dus dat kan echt niet afgedaan worden met het verhaal, goedkoper = minder lange levensduur.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33915
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Gereedschap fuseekogels, Repelsteeltje?

Bericht door Multivan Generation »

na 10.000 km is echt wel bizar ja.

Dan ga je echt wel denken wat daarvan de oorzaak is toch?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Gereedschap fuseekogels, Repelsteeltje?

Bericht door frank884 »

tja.....dat kan gebeuren... gelukkig zijn het geen distibutieriemen of iets waarvan het gevolg veel ernstiger zou zijn als die de verwachte levensduur niet waarmaken.
---als je alles van tevoren weet, dat ga je liggen voordat je valt :lach ---

Ik hoop alleen dat de bovenste het wel een tijdje uithouden, want die waren vervelend om te vervangen
en dan moet die weer worden uitgelijnd, de onderste zijn er nog eens snel afgehaald.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Plaats reactie