Ik ben in het bezit van een T4 California met 16'' Caravelle velgen. Ik ben toe aan nieuwe banden maar er is zoveel keuze, zelfs al heb ik de keuze gemaakt voor Continental, dan nog kan ik weer kiezen uit verschillende types. (Zelf reed ik met mijn golf altijd op continental banden, dit beviel mij heel goed.)
Continental heeft personenautobanden met het draagetal 102, maar heeft ook bestelautobanden met het zelfde draaggetal. Wat is het verschil tussen deze banden? Ik vind de personenautoversie veel mooier
Voor een bestelauto wordt volgens mij altijd een Reinforced band aangeraden.
Dit in verband met de zwaardere belasting van de band door het zwaardere gewicht van de bus t.o.v. een gewone personenauto.
En dan vooral de zijdelingse belasting van de band.
Maar er zijn er vast meer die dit beter kunnen uitleggen.
michelin agillis, geen binding mee!!!!!!!!!!!! wel een hele goeide band, gaat redelijk lang mee en is comfortabel. Conti bedrijfswagenbanden kun je niet vergelijken met personenwagenbanden. Het gaat een eeuwigheid mee maar is anti comfortabel. (en met de gemiddeld camper is uitdrogen meestal de oorzaak dat je om nieuwe bandjes gaat)
Egbert&Manon schreef:Draagvermogen (loadindex) is voor grijskenteken van toepassing.
Egbert
gezien de gemiddeld california in beladen toestand meestal over het max gewicht heen zit van een t4 is het wel een aanrader om de juiste loadindex te monteren.... idd voor de apk geen must maar voor hetgene tussen de oortjes wel. Met een T4 in volbeladen toestand met 160 op de autobahn wil je geen klapband hebben....
Alleen al door het Westfalia meubilair (en het hefdak) plus huishoudaccu ('s) is je bus leeg al een stuk zwaarder dan een gewone T4. En daar komt dan ook nog je vakantiebagage bij.
Ik zou als ik jou was een load index van 102 aanhouden voor je banden.
Juist... 102, dat stond al in mijn verhaaltje Maar kan iemand mij vertellen wat het verschil tussen deze banden is en of ik echt bestelauto banden moet, aangezien de loadindex voor beide banden 102 is. Mijn voorkeur gaat uit naar de personenauto-variant gezien het profiel wat ik mooier vind.
I AMartijn schreef:Juist... 102, dat stond al in mijn verhaaltje Maar kan iemand mij vertellen wat het verschil tussen deze banden is en of ik echt bestelauto banden moet, aangezien de loadindex voor beide banden 102 is. Mijn voorkeur gaat uit naar de personenauto-variant gezien het profiel wat ik mooier vind.
De laadindex is het belangrijkste gegeven , zeker bij een zware Westfalia.
Persoonlijk zou ik de banden nemen met het "personenwagen profiel" ,die hebben tenminste grip bij nat wegdek, en hebben meestal ook minder afrolgeluid dan een bestelwagen band.
Ikzelf neem ook altijd een sportief personenwagenprofiel want met die bestelwagenbanden zou ik me (met mijn rijstijl) binnen een week verongelukken denk ik. Die krengen hebben geen grip op nat wegdek wanneer je een beetje gaat doorgassen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper