Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Banden voor T4 California

vragen over de T4
Plaats reactie
I AMartijn
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 feb 2012, 21:59

Banden voor T4 California

Bericht door I AMartijn »

Hallo iedereen,

Ik ben in het bezit van een T4 California met 16'' Caravelle velgen. Ik ben toe aan nieuwe banden maar er is zoveel keuze, zelfs al heb ik de keuze gemaakt voor Continental, dan nog kan ik weer kiezen uit verschillende types. (Zelf reed ik met mijn golf altijd op continental banden, dit beviel mij heel goed.)

Continental heeft personenautobanden met het draagetal 102, maar heeft ook bestelautobanden met het zelfde draaggetal. Wat is het verschil tussen deze banden? Ik vind de personenautoversie veel mooier :gekte

Personenauto
http://www.popgom.nl/banden-kopen/conti ... -r16-102-v

Bestelauto
http://www.popgom.nl/banden-kopen/conti ... -r16-102-h
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Banden voor T4 California

Bericht door odorf »

Voor een bestelauto wordt volgens mij altijd een Reinforced band aangeraden.
Dit in verband met de zwaardere belasting van de band door het zwaardere gewicht van de bus t.o.v. een gewone personenauto.
En dan vooral de zijdelingse belasting van de band.

Maar er zijn er vast meer die dit beter kunnen uitleggen. :nuts :toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Banden voor T4 California

Bericht door repelsteeltje »

michelin agillis, geen binding mee!!!!!!!!!!!! wel een hele goeide band, gaat redelijk lang mee en is comfortabel. Conti bedrijfswagenbanden kun je niet vergelijken met personenwagenbanden. Het gaat een eeuwigheid mee maar is anti comfortabel. (en met de gemiddeld camper is uitdrogen meestal de oorzaak dat je om nieuwe bandjes gaat)
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Banden voor T4 California

Bericht door Egbert&Manon »

Draagvermogen (loadindex) is voor grijskenteken van toepassing.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Banden voor T4 California

Bericht door repelsteeltje »

Egbert&Manon schreef:Draagvermogen (loadindex) is voor grijskenteken van toepassing.

Egbert

gezien de gemiddeld california in beladen toestand meestal over het max gewicht heen zit van een t4 is het wel een aanrader om de juiste loadindex te monteren.... idd voor de apk geen must maar voor hetgene tussen de oortjes wel. Met een T4 in volbeladen toestand met 160 op de autobahn wil je geen klapband hebben....
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2038
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Banden voor T4 California

Bericht door chv »

Alleen al door het Westfalia meubilair (en het hefdak) plus huishoudaccu ('s) is je bus leeg al een stuk zwaarder dan een gewone T4. En daar komt dan ook nog je vakantiebagage bij.
Ik zou als ik jou was een load index van 102 aanhouden voor je banden.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Banden voor T4 California

Bericht door sgsdebruijn »

102 minimaal, ik zit op 107/105 met Hankook RA14.

Bedenk goed hoeveel een band te verduren heeft op vakantie met 30 graden of meer bij lange snelwegbochten, slecht wegdek enz... :alarm
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
I AMartijn
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 feb 2012, 21:59

Re: Banden voor T4 California

Bericht door I AMartijn »

Juist... 102, dat stond al in mijn verhaaltje :knipoog Maar kan iemand mij vertellen wat het verschil tussen deze banden is en of ik echt bestelauto banden moet, aangezien de loadindex voor beide banden 102 is. Mijn voorkeur gaat uit naar de personenauto-variant gezien het profiel wat ik mooier vind.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Banden voor T4 California

Bericht door Pascal-141 »

I AMartijn schreef:Juist... 102, dat stond al in mijn verhaaltje :knipoog Maar kan iemand mij vertellen wat het verschil tussen deze banden is en of ik echt bestelauto banden moet, aangezien de loadindex voor beide banden 102 is. Mijn voorkeur gaat uit naar de personenauto-variant gezien het profiel wat ik mooier vind.
De laadindex is het belangrijkste gegeven , zeker bij een zware Westfalia.
Persoonlijk zou ik de banden nemen met het "personenwagen profiel" ,die hebben tenminste grip bij nat wegdek, en hebben meestal ook minder afrolgeluid dan een bestelwagen band.
Ikzelf neem ook altijd een sportief personenwagenprofiel want met die bestelwagenbanden zou ik me (met mijn rijstijl) binnen een week verongelukken denk ik. Die krengen hebben geen grip op nat wegdek wanneer je een beetje gaat doorgassen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie