Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

remslijtage indicator

vragen over de T4
Plaats reactie
Bus-Ed
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 apr 2008, 07:35

remslijtage indicator

Bericht door Bus-Ed »

Hallo allemaal,

Even voorstellen: Ik ben Ed en heb een T4 uit '99 (2,5 TDI)

Om kosten te besparen doe ik klein onderhoud aan de bus zelf en heb nu de voorremblokken vervangen.
Aanleiding was het slijtageindicatorlampje dat begon te branden (gele lampje van schijf met 6 segmentjes eromheen).

Wiel eraf gehaald en inderdaad het bleek dat het blok met draadje tot aan de indicator was afgesleten (nog best veel voering over trouwens...)
Toen de zoektocht naar de juiste blokken, wat een verschillende typen gebruikt VW zeg !

Blokken via een Ebay-adres in Duitsland gekocht, ATE voor ik geloof 80 euro. Scheelt toch met de prijzen in Nederland
Vanmiddag de boel vervangen en schoon gemaakt, doet het prima !

Echter: het lampje blijft branden en de piep voor het starten blijft.
De afgelopen tijd heb ik dit forum regelmatig gebruikt om 'lering van anderen' te trekken en ook nu ben ik op zoek geweest naar een mogelijke oorzaak.
Inmiddels heb ik:
- stekkertje los gehaald en schoongemaakt (niet vies oid) + contactspray
- de accupolen los gehad (reseten ?)

Uiteindelijk achterremklauw rechts losgehad, blokken (met indicator) zijn daar veel dikker dan voor dus ik verwacht dat die het signaal niet geven.

Waarom blijft het lampje branden ?

Wat ik me afvraag hoe je kunt controleren waar het signaal vandaan komt en hoe die achterindicator werkt.
Aan dit achterstekkertje zit een gelusde draad die in een wit blokje zit. Dit blokje zit vast aan 2 veertjes die vast zitten aan een rond oog. Dit oog schuif je in een uitsparing van het remblok. Zie je het voor je ? :nuts

Wie kent dit probleem en hoe los ik het op ?

Vast bedankt voor de reacties.
Groet
Ed
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: remslijtage indicator

Bericht door matje86 »

draadbreuk links voor
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: remslijtage indicator

Bericht door robstof »

hoi,

ik heb even in de autovraagbaak gekeken, maar daar staat niets over een slijtageindikator op een t4.

ik heb laast de blokken van mijn sprinter vervangen, en het lampje ging meteen uit, het werkt heel simpel, via massa word het aangestuurd, het kan wel zo zijn dat het in vag-com moet worden gereset, dat kan je hier vinden http://www.gerritspeek.nl/vag-com.html

het is wel raar dat er niets over in de autovraagbaak staat, gezien het bovenstaande zou je denken dat als je het stekkertje er uit trekt, de massa verbroken is en het lampje uit zou moeten gaan,doe dat bij alle vier de wielen, en test, het is maar een slag in de lucht, doe ik wel meer.

Rob.
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Henk T
Berichten: 79
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:22
Locatie: Wagenborgen

Re: remslijtage indicator

Bericht door Henk T »

Ook bij mij was de indicator in de vakantie actief geworden.
Bleek draadbreuk op ca 2 cm vanaf het stekkertje links voor.
Draadje weer gesoldeerd en euvel was weer verholpen. :yes

mvg Henk
1,9 TD 2002
Westfalia California 2,4 1995
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: remslijtage indicator

Bericht door René »

Remmen hoeven niet gereset te worden. Is een maak/verbreek contact.
Grote kans dat het draadbreuk is.
Mocht je niet kunnen vinden, met Vagcom kun je de remslijtage indicatie wel uitschakelen. (software matig her-coderen)

Rene
Tonnie 483
Berichten: 100
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:31
Contacteer:

Re: remslijtage indicator

Bericht door Tonnie 483 »

goedeavond ,
ik heb dit vorig jaar ook gehad , en inderdaad kabelbreuk links voor . Heb dit toen gemaakt , maar helaas nu weer kapot . Vraagje , is de originele kabel te bestellen , en makkelijk te plaatsen .
Tonnie
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: remslijtage indicator

Bericht door robstof »

Maakt de kabel bij de breuk dan massa rene?

rob.
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: remslijtage indicator

Bericht door Multivan Generation »

antwoord: Ja, er wordt dan massa gemaakt..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Bus-Ed
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 apr 2008, 07:35

Re: remslijtage indicator

Bericht door Bus-Ed »

Bedankt voor alle reacties !
Vanmiddag weer eens tijd om verder te zoeken en dankzij o.a. de reeatie van matje86 de breuk gevonden.
DSC00929 25 procent.JPG
Inderdaad ook 2 cm van het stekkertje. Gesoldeerd en nu kijken hoelang het gaat houden.

In iedergeval is het lampje nu uit ! (en heb ik nieuwe blokken)

Groet
Ed
Bus-Ed
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 apr 2008, 07:35

Re: remslijtage indicator

Bericht door Bus-Ed »

Beste allen,

Even dit topic omhoog halen.
Inmiddels is de draad voor de 3e keer gebroken. Inmiddels zit de breuk te dicht op het stekkertje om nog te solderen.
Ik wil het eerste deel van de draad maar vervangen (stekker + 20 cm v/d draad)

Weet iemand of deze draad los te bestellen is (op Ebay niets gevonden) en of deze stekkers universeel voor VW zijn. In dat geval ga ik wel op de sloop kijken.

Vast bedankt !
Ed
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: remslijtage indicator

Bericht door Multivan Generation »

Die draad zit aan de kabelboom die vanaf de motorruimte onder de auto door naar achteren doorloopt.
Is niet los te koop.
Kabelboom kost afhankelijk van de opties in de auto, zoals middenkachel, climatronic achter etc, ruim 180 euro.

Mijn advies zou dan ook zijn, de remblok slijtage indicatie software matig uitzetten.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
J.F.A.
Berichten: 591
Lid geworden op: 20 jul 2009, 10:44

Re: remslijtage indicator

Bericht door J.F.A. »

Hoi Ed.

De stekkertjes zijn gewoon bij de dealer te bestellen . Je krijgt bij VW een stukje draad ( geel ) met 2 metalen stekkertjes. Deze kun je dan in het plastic omhulsel steken. zou wel het omhulsel alswel de metalen pennetjes bestellen bij VW. Daarna bevestigen aan de bestaande draadboom. Goed op de lengte letten ivm wieluitslag.

Fred
T4 EXCLUSIVE 2001 TDI 150 PK Met een beetje tolerantie is het altijd vakantie
Bus-Ed
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 apr 2008, 07:35

Re: remslijtage indicator

Bericht door Bus-Ed »

Thanks voor de suggestie !
'k ga eerdaags ff langs de dealer.

Groet
Ed
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: remslijtage indicator

Bericht door frank884 »

Multivan Generation schreef:
Mijn advies zou dan ook zijn, de remblok slijtage indicatie software matig uitzetten.
goed idee :knipoog :knipoog
er zijn op wjw specialisten die dat perfect kunnen!!!

wissel de wielen toch van zomer naar winter 2x/ jaar kan zelf ook effe kijken dan langs de schijf hoe die blokken zijn.
trouwens dat spul gaat zo verschikkelijk lang mee als je die voornamelijk als personenwagen rijdt
gekocht met 156000km nu 284000km
ik heb niks vervangen aan de remmen als alleen voor 1x alleen de blokjes!!
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Plaats reactie