Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
motoruitvoering t4 en bouwkwaliteit
motoruitvoering t4 en bouwkwaliteit
Mijn vrouw en ik zoeken al een tijdje naar een betaalbare T4 Westfalia hefdak. Een TDI zou waarschijnlijk het beste passen maar komt omwille van de prijs nog niet in beeld.
In het voorjaar hebben we een weekje een oude (1990) 1.9 D gehuurd en de conclusie was: leuke bus, vreselijke motor) Ik ben altijd lekkere motoren gewend (nu Alfa jtd) Een campertje hoeft niet zo snel te zijn maar een beetje rust tijdens een lange rit is wel zo fijn. Lukt dat een beetje met een 2.4? Mogelijk met extra isolatie in de motorruimte oid?
En is bekend of bouwjaren 94-95 beter zijn dan de eerste jaren ? Ik begrijp wel dat er meer plaatwerkdelen verzinkt werden.
Alvast bedankt voor tips.
In het voorjaar hebben we een weekje een oude (1990) 1.9 D gehuurd en de conclusie was: leuke bus, vreselijke motor) Ik ben altijd lekkere motoren gewend (nu Alfa jtd) Een campertje hoeft niet zo snel te zijn maar een beetje rust tijdens een lange rit is wel zo fijn. Lukt dat een beetje met een 2.4? Mogelijk met extra isolatie in de motorruimte oid?
En is bekend of bouwjaren 94-95 beter zijn dan de eerste jaren ? Ik begrijp wel dat er meer plaatwerkdelen verzinkt werden.
Alvast bedankt voor tips.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: motoruitvoering t4 en bouwkwaliteit
verzinkte (deels) carrosserie kwam volgens mij pas vanaf 99 (zo heb ik het altijd begrepen) de TDI vanaf 96
De 2,4 is een relatief trage motor die een zwaardere camper (inrichting, bagage) zeker in bergachtige gebieden maar met moeite vooruit trekt en daarbij ook niet heel stil zal zijn. voordeel, het is een doodsimpel geconstrueerde motor waar weinig raars mee zal gebeuren
De 2,4 is een relatief trage motor die een zwaardere camper (inrichting, bagage) zeker in bergachtige gebieden maar met moeite vooruit trekt en daarbij ook niet heel stil zal zijn. voordeel, het is een doodsimpel geconstrueerde motor waar weinig raars mee zal gebeuren
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: motoruitvoering t4 en bouwkwaliteit
VTom schreef:Mijn vrouw en ik zoeken al een tijdje naar een betaalbare T4 Westfalia hefdak. Een TDI zou waarschijnlijk het beste passen maar komt omwille van de prijs nog niet in beeld.
In het voorjaar hebben we een weekje een oude (1990) 1.9 D gehuurd en de conclusie was: leuke bus, vreselijke motor) Ik ben altijd lekkere motoren gewend (nu Alfa jtd) Een campertje hoeft niet zo snel te zijn maar een beetje rust tijdens een lange rit is wel zo fijn. Lukt dat een beetje met een 2.4? Mogelijk met extra isolatie in de motorruimte oid?
En is bekend of bouwjaren 94-95 beter zijn dan de eerste jaren ? Ik begrijp wel dat er meer plaatwerkdelen verzinkt werden.
Alvast bedankt voor tips.
De 1.9D is een prachtige motor , niet kapot te krijgen . Maar helaas veel te weinig vermogen , zeker voor een camper.
De 2.4D is net hetzelfde : 78pk voor het toch wel hoge gewicht van een camper gaat maar net . En eigenlijk te traag als je de dag van vandaag met het verkeer wil meekomen .
De TDI motoren zijn de échte aanrader . De TDI's zijn ook zuiniger dan de 1.9 en 2.4 motoren .
Extra isolatie in de motorruimte is in mijn opzicht een "lappenmiddel" , waar je eigenlijk weinig van merkt .
Bouwjaren 94-95 zijn identiek aan de oudere . De "nieuwere" versie is er pas vanaf '96 gekomen . Vanaf '96 heb je achteraan schijfremmen , en rechts vooraan luchtinlaatgleuven in het spatbord . Daaraan zijn ze makkelijkste te herkennen . (Want je vind vaak een " '96-er" dat in feite een oud model is en dus van bouwjaar '95 . )
Wil je een verzinkt model ,dan moet je gaan zoeken in de bouwjaren vanaf '99 , zoals Roger al vermeldde .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: motoruitvoering t4 en bouwkwaliteit
Goed advies lijkt me, bedankt daarvoor. De stap naar een TDI financieel gezien is erg groot en voorlopig niet te maken. Eerst m'n oude MX5 verkopen, dat helpt.
Op http://www.van360.de/VW-Bus-Typ-4/vw-bus-t4.html" onclick="window.open(this.href);return false; kwam ik dit tegen:
Ein T4 war nie vollverzinkt. Im Lauf der Jahre wurden mehr und mehr Teile verzinkt oder Teilverzinkt.
Bauteile der Karosserie verzinkt oder teilverzinkt -
- ab 1990 Motorhaube, Kotflügel vorne und die Blechkühlerblende unten
- ab 1993 die vorderen Türen und die Schiebetür
- ab 1994 Seitenteile zwischen B-, C- und D-Säule
- ab 1995 Radläufe hinten
- ab 1996 dann auch die Heckklappe/Flügeltüren
- ab Tankdeckel endlich auch der Tankdeckel, der eigentlich bei jedem T4 rostet
Op http://www.van360.de/VW-Bus-Typ-4/vw-bus-t4.html" onclick="window.open(this.href);return false; kwam ik dit tegen:
Ein T4 war nie vollverzinkt. Im Lauf der Jahre wurden mehr und mehr Teile verzinkt oder Teilverzinkt.
Bauteile der Karosserie verzinkt oder teilverzinkt -
- ab 1990 Motorhaube, Kotflügel vorne und die Blechkühlerblende unten
- ab 1993 die vorderen Türen und die Schiebetür
- ab 1994 Seitenteile zwischen B-, C- und D-Säule
- ab 1995 Radläufe hinten
- ab 1996 dann auch die Heckklappe/Flügeltüren
- ab Tankdeckel endlich auch der Tankdeckel, der eigentlich bei jedem T4 rostet
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: motoruitvoering t4 en bouwkwaliteit
Dat klopt voor geen meter,dat deels verzinkt bij de oude T4,want al die van voor 96 rotten zo onder je weg. Ook die van 96 tot 99 hebben nog last van metaalkanker ,zij het dan wel in mindere mate en steeds op dezelfde plaatsen.VTom schreef:Goed advies lijkt me, bedankt daarvoor. De stap naar een TDI financieel gezien is erg groot en voorlopig niet te maken. Eerst m'n oude MX5 verkopen, dat helpt.
Op http://www.van360.de/VW-Bus-Typ-4/vw-bus-t4.html" onclick="window.open(this.href);return false; kwam ik dit tegen:
Ein T4 war nie vollverzinkt. Im Lauf der Jahre wurden mehr und mehr Teile verzinkt oder Teilverzinkt.
Bauteile der Karosserie verzinkt oder teilverzinkt -
- ab 1990 Motorhaube, Kotflügel vorne und die Blechkühlerblende unten
- ab 1993 die vorderen Türen und die Schiebetür
- ab 1994 Seitenteile zwischen B-, C- und D-Säule
- ab 1995 Radläufe hinten
- ab 1996 dann auch die Heckklappe/Flügeltüren
- ab Tankdeckel endlich auch der Tankdeckel, der eigentlich bei jedem T4 rostet
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: motoruitvoering t4 en bouwkwaliteit
Leuke bedplank constructie, daar ga ik even over nadenken....jan2009 schreef:Bij de volgende link een keurig geprijsd campertje met 7 zitplaatsen ! een licht interieur (gewicht ) dat scheelt de nodige liters diesel.
http://www.autowereld.nl/volkswagen/tra ... /foto.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En ja , het is een 88 Pk , met 147.000 op de teller :love
Maar met wat lichte tuning gaat die echt niet tegenvallen
Re: motoruitvoering t4 en bouwkwaliteit
Mooi busje (en een beetje in de prijsklasse waarin we zoeken), bedankt voor de tip.
Voorlopig kijken we alleen naar WF California's, vanwege de handige indeling en het vaste keukenblok. Veel stoelen zijn niet nodig, alleen jongste kind gaat mee.
Voorlopige conclusie: 5 cil benzine liijkt aantrekkelijk door de motorcultuur, niet doen, vanwege hoog verbruik en blijkbaar slecht verkrijgbare onderdelen.
Minder geld dan voor een TDI uitgeven en een nette WF met 2.4 motor kopen.Beetje slikken onder het rijden; Omdat ze vrij waardevast lijken over een jaar of twee inruilen tegen een TDI.
Wat me opvalt is dat je nog wel eens luxe Exclusives met TDI ziet aangeboden voor relatief redelijke bedragen. Is de verlenging en hoge opbouw minder gewild?
Voorlopig kijken we alleen naar WF California's, vanwege de handige indeling en het vaste keukenblok. Veel stoelen zijn niet nodig, alleen jongste kind gaat mee.
Voorlopige conclusie: 5 cil benzine liijkt aantrekkelijk door de motorcultuur, niet doen, vanwege hoog verbruik en blijkbaar slecht verkrijgbare onderdelen.
Minder geld dan voor een TDI uitgeven en een nette WF met 2.4 motor kopen.Beetje slikken onder het rijden; Omdat ze vrij waardevast lijken over een jaar of twee inruilen tegen een TDI.
Wat me opvalt is dat je nog wel eens luxe Exclusives met TDI ziet aangeboden voor relatief redelijke bedragen. Is de verlenging en hoge opbouw minder gewild?
Re: motoruitvoering t4 en bouwkwaliteit
Als je vast wil houden aan een WF kom je inderdaad op een oudere T4 uit. Die zijn wel waardevast (zo lang die niet (te hard) roest), maar in mijn ogen vaak een beetje overrated; persoonlijk liever een jongere TDI met een goede en nette eigenbouw dan een oudere, trage WF (maar ik mag ook op vakantie graag doorrijden ;). De meeste kopiëren toch al de WF-indelingVTom schreef: Voorlopige conclusie: 5 cil benzine liijkt aantrekkelijk door de motorcultuur, niet doen, vanwege hoog verbruik LPG? Mijn LPG-G3 is goedkoper in de belasting en qua brandstofkosten/km dan de TDI en blijkbaar slecht verkrijgbare onderdelen Ebay.de? In Duitsland is de 2.5i redelijk vertegenwoordigd.
![fun :wjw](./images/smilies/wjw.gif)
Het blijft natuurlijk je eigen keuze en het is niet altijd een makkelijke afweging. Succes met de beslissing... het goede merk heb je iig wel alvast gevonden!
![fun :T44EVER](./images/smilies/T44EVER.gif)
![fun :toppie](./images/smilies/toppie.gif)
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)![fun :toppie](./images/smilies/toppie.gif)
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)
![fun :toppie](./images/smilies/toppie.gif)
- Multivan Generation
- Berichten: 33890
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: motoruitvoering t4 en bouwkwaliteit
Ik heb nog een mooie Westfalia keuken staan,
die eventueel ter overname is..
die eventueel ter overname is..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: motoruitvoering t4 en bouwkwaliteit
Bedankt allemaal, voor de adviezen. Zo kunnen we wat beter voorbereid zoeken naar voor ons het beste aanbod.