Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

motoruitvoering t4 en bouwkwaliteit

vragen over de T4
Plaats reactie
VTom
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 aug 2012, 17:25

motoruitvoering t4 en bouwkwaliteit

Bericht door VTom »

Mijn vrouw en ik zoeken al een tijdje naar een betaalbare T4 Westfalia hefdak. Een TDI zou waarschijnlijk het beste passen maar komt omwille van de prijs nog niet in beeld.
In het voorjaar hebben we een weekje een oude (1990) 1.9 D gehuurd en de conclusie was: leuke bus, vreselijke motor) Ik ben altijd lekkere motoren gewend (nu Alfa jtd) Een campertje hoeft niet zo snel te zijn maar een beetje rust tijdens een lange rit is wel zo fijn. Lukt dat een beetje met een 2.4? Mogelijk met extra isolatie in de motorruimte oid?
En is bekend of bouwjaren 94-95 beter zijn dan de eerste jaren ? Ik begrijp wel dat er meer plaatwerkdelen verzinkt werden.
Alvast bedankt voor tips.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: motoruitvoering t4 en bouwkwaliteit

Bericht door Roger B. (11)61 »

verzinkte (deels) carrosserie kwam volgens mij pas vanaf 99 (zo heb ik het altijd begrepen) de TDI vanaf 96

De 2,4 is een relatief trage motor die een zwaardere camper (inrichting, bagage) zeker in bergachtige gebieden maar met moeite vooruit trekt en daarbij ook niet heel stil zal zijn. voordeel, het is een doodsimpel geconstrueerde motor waar weinig raars mee zal gebeuren
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: motoruitvoering t4 en bouwkwaliteit

Bericht door Pascal-141 »

VTom schreef:Mijn vrouw en ik zoeken al een tijdje naar een betaalbare T4 Westfalia hefdak. Een TDI zou waarschijnlijk het beste passen maar komt omwille van de prijs nog niet in beeld.
In het voorjaar hebben we een weekje een oude (1990) 1.9 D gehuurd en de conclusie was: leuke bus, vreselijke motor) Ik ben altijd lekkere motoren gewend (nu Alfa jtd) Een campertje hoeft niet zo snel te zijn maar een beetje rust tijdens een lange rit is wel zo fijn. Lukt dat een beetje met een 2.4? Mogelijk met extra isolatie in de motorruimte oid?
En is bekend of bouwjaren 94-95 beter zijn dan de eerste jaren ? Ik begrijp wel dat er meer plaatwerkdelen verzinkt werden.
Alvast bedankt voor tips.

De 1.9D is een prachtige motor , niet kapot te krijgen . Maar helaas veel te weinig vermogen , zeker voor een camper.
De 2.4D is net hetzelfde : 78pk voor het toch wel hoge gewicht van een camper gaat maar net . En eigenlijk te traag als je de dag van vandaag met het verkeer wil meekomen .
De TDI motoren zijn de échte aanrader . De TDI's zijn ook zuiniger dan de 1.9 en 2.4 motoren .

Extra isolatie in de motorruimte is in mijn opzicht een "lappenmiddel" , waar je eigenlijk weinig van merkt .
Bouwjaren 94-95 zijn identiek aan de oudere . De "nieuwere" versie is er pas vanaf '96 gekomen . Vanaf '96 heb je achteraan schijfremmen , en rechts vooraan luchtinlaatgleuven in het spatbord . Daaraan zijn ze makkelijkste te herkennen . (Want je vind vaak een " '96-er" dat in feite een oud model is en dus van bouwjaar '95 . )
Wil je een verzinkt model ,dan moet je gaan zoeken in de bouwjaren vanaf '99 , zoals Roger al vermeldde .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
VTom
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 aug 2012, 17:25

Re: motoruitvoering t4 en bouwkwaliteit

Bericht door VTom »

Goed advies lijkt me, bedankt daarvoor. De stap naar een TDI financieel gezien is erg groot en voorlopig niet te maken. Eerst m'n oude MX5 verkopen, dat helpt.
Op http://www.van360.de/VW-Bus-Typ-4/vw-bus-t4.html" onclick="window.open(this.href);return false; kwam ik dit tegen:

Ein T4 war nie vollverzinkt. Im Lauf der Jahre wurden mehr und mehr Teile verzinkt oder Teilverzinkt.
Bauteile der Karosserie verzinkt oder teilverzinkt -
- ab 1990 Motorhaube, Kotflügel vorne und die Blechkühlerblende unten
- ab 1993 die vorderen Türen und die Schiebetür
- ab 1994 Seitenteile zwischen B-, C- und D-Säule
- ab 1995 Radläufe hinten
- ab 1996 dann auch die Heckklappe/Flügeltüren
- ab Tankdeckel endlich auch der Tankdeckel, der eigentlich bei jedem T4 rostet
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: motoruitvoering t4 en bouwkwaliteit

Bericht door Pascal-141 »

VTom schreef:Goed advies lijkt me, bedankt daarvoor. De stap naar een TDI financieel gezien is erg groot en voorlopig niet te maken. Eerst m'n oude MX5 verkopen, dat helpt.
Op http://www.van360.de/VW-Bus-Typ-4/vw-bus-t4.html" onclick="window.open(this.href);return false; kwam ik dit tegen:

Ein T4 war nie vollverzinkt. Im Lauf der Jahre wurden mehr und mehr Teile verzinkt oder Teilverzinkt.
Bauteile der Karosserie verzinkt oder teilverzinkt -
- ab 1990 Motorhaube, Kotflügel vorne und die Blechkühlerblende unten
- ab 1993 die vorderen Türen und die Schiebetür
- ab 1994 Seitenteile zwischen B-, C- und D-Säule
- ab 1995 Radläufe hinten
- ab 1996 dann auch die Heckklappe/Flügeltüren
- ab Tankdeckel endlich auch der Tankdeckel, der eigentlich bei jedem T4 rostet
Dat klopt voor geen meter,dat deels verzinkt bij de oude T4,want al die van voor 96 rotten zo onder je weg. Ook die van 96 tot 99 hebben nog last van metaalkanker ,zij het dan wel in mindere mate en steeds op dezelfde plaatsen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: motoruitvoering t4 en bouwkwaliteit

Bericht door VWT4 »

jan2009 schreef:Bij de volgende link een keurig geprijsd campertje met 7 zitplaatsen ! een licht interieur (gewicht ) dat scheelt de nodige liters diesel.
http://www.autowereld.nl/volkswagen/tra ... /foto.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En ja , het is een 88 Pk , met 147.000 op de teller :love
Maar met wat lichte tuning gaat die echt niet tegenvallen :knipoog
Leuke bedplank constructie, daar ga ik even over nadenken....
Bijlagen
2.jpg
1.jpg
VTom
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 aug 2012, 17:25

Re: motoruitvoering t4 en bouwkwaliteit

Bericht door VTom »

Mooi busje (en een beetje in de prijsklasse waarin we zoeken), bedankt voor de tip.
Voorlopig kijken we alleen naar WF California's, vanwege de handige indeling en het vaste keukenblok. Veel stoelen zijn niet nodig, alleen jongste kind gaat mee.
Voorlopige conclusie: 5 cil benzine liijkt aantrekkelijk door de motorcultuur, niet doen, vanwege hoog verbruik en blijkbaar slecht verkrijgbare onderdelen.
Minder geld dan voor een TDI uitgeven en een nette WF met 2.4 motor kopen.Beetje slikken onder het rijden; Omdat ze vrij waardevast lijken over een jaar of twee inruilen tegen een TDI.
Wat me opvalt is dat je nog wel eens luxe Exclusives met TDI ziet aangeboden voor relatief redelijke bedragen. Is de verlenging en hoge opbouw minder gewild?
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: motoruitvoering t4 en bouwkwaliteit

Bericht door DNS »

VTom schreef: Voorlopige conclusie: 5 cil benzine liijkt aantrekkelijk door de motorcultuur, niet doen, vanwege hoog verbruik LPG? Mijn LPG-G3 is goedkoper in de belasting en qua brandstofkosten/km dan de TDI en blijkbaar slecht verkrijgbare onderdelen Ebay.de? In Duitsland is de 2.5i redelijk vertegenwoordigd.
Als je vast wil houden aan een WF kom je inderdaad op een oudere T4 uit. Die zijn wel waardevast (zo lang die niet (te hard) roest), maar in mijn ogen vaak een beetje overrated; persoonlijk liever een jongere TDI met een goede en nette eigenbouw dan een oudere, trage WF (maar ik mag ook op vakantie graag doorrijden ;). De meeste kopiëren toch al de WF-indeling :wjw

Het blijft natuurlijk je eigen keuze en het is niet altijd een makkelijke afweging. Succes met de beslissing... het goede merk heb je iig wel alvast gevonden!
:T44EVER :toppie
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33890
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: motoruitvoering t4 en bouwkwaliteit

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb nog een mooie Westfalia keuken staan,
die eventueel ter overname is..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
VTom
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 aug 2012, 17:25

Re: motoruitvoering t4 en bouwkwaliteit

Bericht door VTom »

Bedankt allemaal, voor de adviezen. Zo kunnen we wat beter voorbereid zoeken naar voor ons het beste aanbod.
Plaats reactie