Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ebay uitlaat vraagje --> uitlaat is vervangen !

vragen over de T4
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Ebay uitlaat vraagje --> uitlaat is vervangen !

Bericht door repelsteeltje »

vraag me ook af waarom je die kat leeg zou rammen, een pijp rechtdoor bevalt nog veel beter......

Kat hoort dus in het asiel....
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: Ebay uitlaat vraagje --> uitlaat is vervangen !

Bericht door Jurgen VH »

@ Henny M, Het voordeel van de katvervanger is dat de turbo ongeveer 300 rpm eerder inkomt en dat er minder dip in het toerenverloop is. De auto trekt bij een lager toerental al beter en trekt lekker door over de 3000 rpm heen zonder verstoring door overmatige tegendruk in het uitlaatsysteem. Wat levert zo'n roetkatvervanger nu daadwerkelijk op? Allereerst begint de turbo nu bij 1800 rpm mee te blazen (was 2100 rpm). Verder is de trekkracht onderin toegenomen en de auto gaat gemakkelijker doortrekken in de toeren. Vooral boven de 2500 rpm is het verschil erg groot. Ik denk dat een roetkatvervangende pijp een verschil van zo'n 10 procent in koppel oplevert en dat is misschien nog wel een pessimistische conservatieve schatting. Invoegen gaat nog gemakkelijker en bij lagere snelheden zijn de tussenacceleraties gewoon sneller en duren korter. Een groot verschil dus en een echte aanrader voor mensen met een grijskenteken, waarbij de katalysator niet op het kentekenbewijs vermeld is/staat.
Nog veel meer info vind je op de sit van Peter 'mulitvan generation' http://www.eldiape.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

@ Repelsteeltje, dit klopt wat je zegt maar ik weet niet hoe het in nederland zit ivm TC maar in belgië moet je cat er onder zitten of je hebt afkeur :( en ik heb totaal geen zin om elk jaar 2x de uitlaat te demonteren/monteren en dus is voor mij de beste oplossing de originele cat leeg te laten zitten als optisch onderdeel maar toch de voordelen te hebben van een catvervanger :zwaai
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Ebay uitlaat vraagje --> uitlaat is vervangen !

Bericht door repelsteeltje »

in nederland is de enige eis dat de roetmeting bij de apk (algemene periodieke keuring) zijn waarden haalt. meestal gaat dat zonder kat nog beter dan met.

let wel, bij nieuwere bouwjaren (t5 dus) is de emissie op het kenteken weergegeven en dient het hele systeem aanwezig te zijn en te werken.
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: Ebay uitlaat vraagje --> uitlaat is vervangen !

Bericht door Jurgen VH »

repelsteeltje schreef:in nederland is de enige eis dat de roetmeting bij de apk (algemene periodieke keuring) zijn waarden haalt. meestal gaat dat zonder kat nog beter dan met.

let wel, bij nieuwere bouwjaren (t5 dus) is de emissie op het kenteken weergegeven en dient het hele systeem aanwezig te zijn en te werken.
Tja wat kan ik zeggen België apenland zeker :muur hier moet het gehele systeem met E-keur aanwezig zijn ook al is het enkel optisch of ge kunt elk jaar heel uw systeem vervangen voor naar de keuring te gaan :knipoog
jaccomega
Berichten: 288
Lid geworden op: 22 jul 2011, 14:06
Locatie: Krabbendijke zuidwest

Re: Ebay uitlaat vraagje --> uitlaat is vervangen !

Bericht door jaccomega »

maakt dat nou veel meer geluid met katvervanger?
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Ebay uitlaat vraagje --> uitlaat is vervangen !

Bericht door frank884 »

jaccomega schreef:maakt dat nou veel meer geluid met katvervanger?
dat maakt helemaal niks uit!!!
er zit nog een midden EN een einddemper achteraan.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: Ebay uitlaat vraagje --> uitlaat is vervangen !

Bericht door Jurgen VH »

Zoals Frank al zegt, dit maakt niets uit (geen extra lawaai) zelfs toen mijn achterste pot niet meer bevestigd was aan de buis maakte mijn busje geen extra lawaai :knipoog Dus in mijn ogen hangt die erop voor de versiering al zullen de emissienormen hier wss wel mee te maken hebben :bonk
jaccomega
Berichten: 288
Lid geworden op: 22 jul 2011, 14:06
Locatie: Krabbendijke zuidwest

Re: Ebay uitlaat vraagje --> uitlaat is vervangen !

Bericht door jaccomega »

komt nu vanaf de middendemper RVS links recht onder zonder demper, ben wel bang voor teveel herrie. kan de kat er ook wel van tussen laten halen dan. als ik het zo lees is dat geen probleem voor de keuring!?
Gebruikersavatar
stor
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 mei 2009, 13:54

Re: Ebay uitlaat vraagje --> uitlaat is vervangen !

Bericht door stor »

[/quote]
Tja wat kan ik zeggen België apenland zeker :muur hier moet het gehele systeem met E-keur aanwezig zijn ook al is het enkel optisch of ge kunt elk jaar heel uw systeem vervangen voor naar de keuring te gaan :knipoog[/quote]

Hmmm ik heb een T4 ingeschreven als lichte vracht maar in Belgie is er dus geen verschil tss milieukeuring licht vracht en particulier zoals in nederland
Ik was net van plan om een katvervanger te plaatsen :bonk
k'zal maar beter de oude leeghalen zeker voor ik de milieu :T4politie achter mij heb
VW T4 RoadRunner
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: Ebay uitlaat vraagje --> uitlaat is vervangen !

Bericht door Jurgen VH »

stor schreef:
Tja wat kan ik zeggen België apenland zeker :muur hier moet het gehele systeem met E-keur aanwezig zijn ook al is het enkel optisch of ge kunt elk jaar heel uw systeem vervangen voor naar de keuring te gaan :knipoog[/quote]

Hmmm ik heb een T4 ingeschreven als lichte vracht maar in Belgie is er dus geen verschil tss milieukeuring licht vracht en particulier zoals in nederland
Ik was net van plan om een katvervanger te plaatsen :bonk
k'zal maar beter de oude leeghalen zeker voor ik de milieu :T4politie achter mij heb[/quote]
Als het voor België is zullen ze dit enkel merken tijdens de jaarlijkse autokeuring :knipoog
Plaats reactie