Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vraag aan T4 2.4 5 cilinder rijders

vragen over de T4
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Vraag aan T4 2.4 5 cilinder rijders

Bericht door frans_t4 »

Even een vraag aan de 2,4 diesellaars... (we rijden een T4 bj 1994)
Vandaag met de bus richting Callantsoog gereden,,, wat mij opviel (ben een new bee met de deze T4 en type motor) was dat de temperatuur meter oploopt tot max 3/4 bij 120Km/u (20min dit tempo gereden op de A1) tegen de wind in.. als ik wat tempo verminder zak de naald weer naar 1/2 schaal of iets daar boven.
Ik had al eens gelezen dat de 2,4 diesel wat warmer kon worden.. maar is dit een normaal temperatuur gedrag??

Help.... :nuts

Frans....
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Vraag aan T4 2.4 5 cilinder rijders

Bericht door rick_k »

Die van ons bleef altijd gewoon netjes in het midden staan. Meestal reden we rond de 130-140 (gewoon pootje plat op de vloer...) voor langere tijd achter elkaar, maar dat was geen camper. Hij woog meestal rond de 2400 tot 2600 kg.

Verder neem ik een temp meter in een auto niet zo serieus, die dingen zijn nogal onnauwkeurig.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vraag aan T4 2.4 5 cilinder rijders

Bericht door Multivan Generation »

zorg dat je de lamellen open zet en borgt met een tierap..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Vraag aan T4 2.4 5 cilinder rijders

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:zorg dat je de lamellen open zet en borgt met een tierap..
En om de lamellen open te kunnen zetten (manueel) , dien je het bi-metaal te verwijderen (dat is het "systeempje" dat tussen de 2 lamellenringen zit , zit vast met 2 schroefjes)

Wat je zeker ook moet doen is de radiator eens met perslucht goed uitblazen (als de lamellen open staan) , daar kan heel wat rommel inzitten,waaronder aluminiumoxidatie . Dit krijg je zowieso bij een oude radiator , dit blijft op de koelribben hangen, en verminderd aanzienlijk het koelend vermogen van de koelribben.

Vers koelmiddel kan ooit nooit kwaad. Vaak word dat niet op tijd vervangen , en blijft het er jaren inzitten...

Als je de koelslangen met de hand indrukt (plat knijpen) , en je hoort dan de slangen "kraken" : slangen vervangen !
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: Vraag aan T4 2.4 5 cilinder rijders

Bericht door frans_t4 »

Heren... bedankt voor de reacties... idd gezien dat bi-metaal.. tussen de fans. De lamellen stonden volgens mij niet helemaal open... mag je die ongestraft helemaal open zetten???
@ Ric, 130...140.. man ik kreeg hem vanmiddag met pijn en moeite op 125km/u

Vanmiddag naar huis gereden vanuit Noord-Holland, de A1 genomen en vanaf Amersfoort tot aan Deventer tussen de 115 en 120km/u gereden... de temp meter steeg tot net aan de 75% dat is de laatste dikke streep voor het H teken... er zit dus nog een dun streepje tussen waar de naald stopte en de dikke H streep. We hadden de wind schuin van voren.
Op het moment dat ik het tempo iets liet zakken .. 100 á 105 zakte de meter gelijk naar 50% of heel iets daarboven. Bij Amsterdam in de file gestaan ruim 20min daar bleef de meter gewoon 50% + naalddikte staan. Laatste stuk 80Km weg gewoon netjes 50%+ naalddikte.

@ Pascal,
Koelvloeistof alsmede slangen zijn dit najaar vervangen, de cilinderkop is volgens de papieren gereviseerd in oktober 2012.
Schoonblazen van de radiateur dat kan idd nooit kwaad... Heb hier de middelen om dat te doen.

Misschien dat ik toch ook maar de thermostaatklep preventief ga vervangen, ik wil toch de radiateur nog even in de service stand hangen om de bedrading te fatsoeneren.

Gezien de reacties zijn er toch niet veel 2,4 5cil rijders... :lach

Frans...
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Gebruikersavatar
edwinh
Berichten: 222
Lid geworden op: 11 mar 2013, 20:40
Locatie: Fryslan

Re: Vraag aan T4 2.4 5 cilinder rijders

Bericht door edwinh »

Onze 2.4d haalt de 140 niet eens, 125 is de max ( verhoogd dak) anyway als ik ga planken stijgt de temp nog niet boven de helft.
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Re: Vraag aan T4 2.4 5 cilinder rijders

Bericht door Tinus »

Frans..

Mijn vorige T4 2.4 had de zelfde probleem..
de 140 haalde hij nooit.. hooguit 130 / 133.
Maar als ik dat te lang reed liep de temparatuur ook hoog op..
Een tegenwind of bergen had het zelfde effect op de snelheid en temparatuur.
Ik heb toen de lammellen standaard open gezet en met heel veel hulp van Peter 887 er een regelkastje tussen geplaatst.
Je ziet een soort gelijke bij de suppermarkt meestal boven in de koelvak staan met de rode cijfers
Hiermee kon ik de ventilatoren eerder laten draaien dan ze normaal doen door een lagere tepmaratuur in te stellen..
Ik had er een waarbij ik beide ventilatoren apart kon regelen..
Ook was er de mogelijkheid om deze handmatig aan te zetten..
Hier een linkje van het verhaal http://www.weetjewel.nl/forum/home.htm

Hopelijik heb je er wat aan..

Tinus
T4 California Event 2.5TDI 2002
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: Vraag aan T4 2.4 5 cilinder rijders

Bericht door frans_t4 »

Tinus schreef:Frans..

Mijn vorige T4 2.4 had de zelfde probleem..
Maar als ik dat te lang reed liep de temparatuur ook hoog op..
Een tegenwind of bergen had het zelfde effect op de snelheid en temparatuur.
Ik heb toen de lammellen standaard open gezet en met heel veel hulp van Peter 887 er een regelkastje tussen geplaatst.
Hier een linkje van het verhaal http://www.weetjewel.nl/forum/home.htm

Hopelijik heb je er wat aan..

Tinus
Hallo Tinus, je linkje is helaas niet compleet...
Dus ik begrijp dat de jouwe ook warm liep... :muur
Ik ga eerst de lamellen wijd open zetten en nog even een proefrit maken... ook blijft de vervanging van de thermostaat nog een realistische optie om uit te voeren...

@ Edwin...
Mmmmmmm interessant... jij weer een heel ander verhaal... om het makkelijk te maken.. :ie

Ik weet niet of de temperatuur een zorg indicator is, we hebben plannen om de 27e richting Bodensee te gaan en daarna Oostenrijk, Slovenië, Kroatië en dan via Praag Tsjechië weer naar huis...

Frans,,,
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 1666
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:25
Locatie: Alblasserdam

Re: Vraag aan T4 2.4 5 cilinder rijders

Bericht door sjaak »

:T44EVER :driveT4 :werkaanT4 Denk dat je ook moet controleren of de ventilatoren het überhaupt doen?En inderdaad de radiateur van buitenaf eens goed schoon blazen of spoelen :campingT4
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: Vraag aan T4 2.4 5 cilinder rijders

Bericht door frans_t4 »

Hoi Sjaak.... de ventilatoren draaien... dat heb ik recentelijk nog getest. Maar is het niet zo dat de rijwind voldoende moet zijn om bij hogere snelheid de motor op temperatuur te houden... Het lijkt me dat je boven de 100km/u geen ventilatoren meer nodig hebt...
Het doorblazen met perslucht staat op de lijst.

Frans..
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Vraag aan T4 2.4 5 cilinder rijders

Bericht door whizzi »

Mijn oude bus (verlengde T4 2.4d) bij letterlijk planken en volle belading (dus +/- 130 op de teller, 120 echte kms) kwam niet hoger dan 62,5% (dus zeg maar het eerste streepje boven de helft). Bij +/- 110 op de teller zat deze op de helft.

Dit was overigens zonder ventilatoren, dus bij stilstand ging deze wel naar de 75% en meer.. :bonk (wat niet ten goede komt voor de druk op de koelvloeistof en de plastic componenten)
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
volvosurfer
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 mei 2009, 22:32
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Vraag aan T4 2.4 5 cilinder rijders

Bericht door volvosurfer »

Check ook even de 50A zekeringen van de ventilatoren. DIe willen wel eens stuk zijn en dan doen de ventilatoren het niet. Voor de rest, bimetaal weg en lamellen open zetten.
Jaaaaaa, een mooie California gekocht!!
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Vraag aan T4 2.4 5 cilinder rijders

Bericht door whizzi »

yep, die zitten bij de accu. Daar helemaal aan de voorkant in een zwart plastic houdertje. 2 metalen strips die niet onderbroken mogen zijn ;)
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: Vraag aan T4 2.4 5 cilinder rijders

Bericht door frans_t4 »

volvosurfer schreef:Check ook even de 50A zekeringen van de ventilatoren. DIe willen wel eens stuk zijn en dan doen de ventilatoren het niet. Voor de rest, bimetaal weg en lamellen open zetten.
Een daarvan heb ik laatst al vervangen omdat de fan(s) niet aan gingen... Maar nu ga ik de ander ook even bekijken had niet in de smiezen dat er twee 50A zekering voor de fans waren ik dacht dat beide fans op de bovenste zekering liepen... maar ik begrijp dat er dus twee zekeringen zitten.. :bonk

Afbeelding :gif

Een van de zekeringen was defect omdat er met de bedrading was gerommeld... Ik heb nog een reserve... zal vanavond eens kijken... of de tweede ook kapot is..


Frans
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Danny_California
Berichten: 26
Lid geworden op: 02 aug 2012, 20:37

Re: Vraag aan T4 2.4 5 cilinder rijders

Bericht door Danny_California »

Inderdaad lamellen open zetten.
Mijn cali 2.4d uit 1991 had hetzelfde.
Nadat ik de lamellen heb open gezet komt hij eigenlijk niet meer boven de helft uit!
California 2.4 d 1991
Plaats reactie