Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

stinkende mist in camper!

vragen over de T4
fvanderstege

Re: stinkende mist in camper!

Bericht door fvanderstege »

ik zie geen mogelijkheid om het front van de hoofdschakelaar te verwijderen.wellicht is hij er makkelijk van los te wippen , maar daar wil ik rustig thuis naar kijken. we vertrekken vandaag richting midden frankrijk en hopen morgen of vrijdag weer thuis in zwolle te zijn. dan maar weer eens verder kijken.
tijdens het rijden laad de huishoudaccu wel op dus dan maar lang doorrijden .

frank
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: stinkende mist in camper!

Bericht door Harry62 »

Je zou ook gewoon even een ander snoer eraan kunnen doen. Van de computer bijvoorbeeld.
Is zo'n universele aansluiting, en dan met een 220 stopcontact.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
fvanderstege

Re: stinkende mist in camper!

Bericht door fvanderstege »

ben net thuisgekomen uit frankrijk; verschrikkelijke reis: alleen maar regen en files. maar dat ter zijde.

thuis meteen even kijken: nieuwsgierig of rechtstreeks 220 erop werkt: en ja hoor: ik zie meteen na een klik in het apparaat de display op 14.4 springen.
maar.. ik zie geen er laadteken op het display verschijnen. komt dat dan omdat het een nieuw apparaat is?
morgen maar eens verder speuren naar de oorzaak van het feit dat er geen 220 op het snoer in de camper staat.

eerst uitrusten en slapen
fvanderstege

Re: stinkende mist in camper!

Bericht door fvanderstege »

vandaag opnieuw aan de slag. gespeurd achter en bij de hoofdschakelaar; meten of daar stroom binnenkomt: geen stroom
dan moet het nog dichter bij de bron zijn. en ja hoor: hoe eenvoudig kan het zijn! blijkt de aansluitdoos een keer vervangen te zijn en is door een of andere amateur zo aangesloten dat de polen door de stekker weggedrukt kunnen worden :muur

heb de boel opnieuw aangesloten en voila: stroom!

nog een kleinigheidje: op het display verschijnt in eerste instantie niet het laadteken ( stekkersymbool) pas als de koelkast aangezet wordt wordt die zichtbaar; even poptop-campers gebeld ( laadapparaat komt daar vandaan) . het blijkt een bekend verschijnsel te zijn bij oude bussen met een nieuw laadapparaat. is nog niet duidelijk wat het is. zijn er bij de forumleden ervaringen met die nieuwe laders op dit punt?

vooralsnog: het werkt allemaal wel en dat geeft opluchting.
bedankt voor al het meedenken en de info
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: stinkende mist in camper!

Bericht door vw_camper »

Even een toevoeging op wat ik eerder schreef over Rifa zelfherstellende condensatoren en de verwante problemen. De Wima condensatoren van het type MP3-X2 zijn gemetalliseerde papier condensatoren en zijn ook zelfherstellend (self healing).
http://www.wima.com/EN/mp3x2.htm
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: stinkende mist in camper!

Bericht door HenkK »

Helaas ontvang ik ze meestal als op de foto en valt er weinig meer zelfherstellend te ontdekken.
2169.00
2169.00
Ik zou zelfs het advies willen geven om de lader 2169.00 en 01 een grondige revisiebeurt te geven als deze nu nog werkt. Inhoudende;

1, Print grondig reinigen.
2, Connectoren, overgang- weerstanden oplossen
3, Rifa en wima papeir condensatoren allemaal vervangen
4, Voedings elko in de hoogspanning vervangen
5, Vervanging van de NTC beveiliging
6, Vervanging van de Airpax beveiliging
7, Vervanging van de schakel diodes BUV's
8, Kitten vastzetten van de kernen van de trafo's en spoelen.
9, instelpotmeter(s) vervangen
10, Soldeer verbindingen opnieuw solderen.

Verder bij demontage van onderdelen er rekening mee houden dat Philips het dubbelzijdig maken van printen nog niet voor 100% betrouwbaar uitvoerde. Bij demonteren van onderdelen breekt het holnietje vaak af. De printbaantjes onder de elko's zijn vaak onderbroken verbrand en dat zie je niet. is wel te meten.

Testen en controle op isolatie weerstanden

Hierna kan de lader weer een behoorlijk aantal jaren probleemloos mee.


Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: stinkende mist in camper!

Bericht door vw_camper »

Dat is een mooie lijst, als je dat allemaal doet kunnen ze er weer tegen.
In een eerder bericht heb ik proberen uit te leggen dat zelfherstellend juist het nadeel kan hebben waar deze laders mee kampen. Elk voordeel heeft zijn nadeel he.
Ik kan me niet herinneren dat mijn lader een NTC heeft. Bedoel je de VDR in het ingangscircuit?
Vervang je de secundaire diodes preventief of doe je dat alleen als ze defect zijn?
Ik zou, als de plaats het toelaat, de X2 condensatoren vervangen door X1 types. Die zijn bestand tegen een veel hogere piekspanning en dV/dT. Eigenlijk is X2 niet geschikt voor outdoor of industriële toepassingen, misser van de Westfalia spec en/of het Philips ontwerp.
Gaan er ook opto couplers kapot?
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: stinkende mist in camper!

Bericht door HenkK »

Bert,

In het ingangs circuit zit een NTC in-line stroom begrenzer, een SG220. Als er sluiting in de lader is ontstaan is deze niet betrouwbaar meer en blijft op een Hoge R staan, > 1 Meg. Ik vervang de diodes preventief. De ingangs ontstoor condensator vervang ik inderdaad wel door een X1. De overige door X2 exemplaren.

Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: stinkende mist in camper!

Bericht door sgsdebruijn »

Vandaag krijg je nog een gebakje binnen Henk :knipoog
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: stinkende mist in camper!

Bericht door HenkK »

Hallo Sebastiaan. Je lader is ontvangen. Ik ben op het ogenblik alleen maar met Westfalia voedingen en laders bezig. Ik heb die van jou ook gelijk even bekeken en schoongemaakt. Hierbij wat foto's zoals je apparaat 2169.00 binnenkwam en het resultaat na reinigen van de printsectie.
IMG_1342.jpg
IMG_1344.jpg
IMG_1350.jpg
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: stinkende mist in camper!

Bericht door sgsdebruijn »

Knapt goed op Henk, met wat maak je het schoon? Ik ga binnenkort m'n Philips MFB speakers ook helemaal schoonmaken.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: stinkende mist in camper!

Bericht door vw_camper »

sgsdebruijn schreef:Knapt goed op Henk, met wat maak je het schoon? Ik ga binnenkort m'n Philips MFB speakers ook helemaal schoonmaken.
Ook een MFB Freak? http://www.mfbfreaks.com Prachtig spul!
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: stinkende mist in camper!

Bericht door sgsdebruijn »

Yep, zelfde forumnaam, jij ook?

4x544 2x586 2x567 en nog een losse 541, Philips en Radiola pre amp's leuke hobby hé :yes
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: stinkende mist in camper!

Bericht door vw_camper »

sgsdebruijn schreef:Yep, zelfde forumnaam, jij ook?

4x544 2x586 2x567 en nog een losse 541, Philips en Radiola pre amp's leuke hobby hé :yes
Ik ben daar Bert MFB en ik vind het een geweldig leuk forum. Jeetje wat heb jij al veel, ik heb een paar 587 speakers en een receiver, moeten opgeknapt worden. Ook wat echt antieke Philips radio's, meetinstrumenten, TV en zo.
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: stinkende mist in camper!

Bericht door sgsdebruijn »

Staat ook nog de serie vissenogen incl 832 en behoorlijk wat, bijna alles, uit de 800 (marantz) serie, m'n trots is wel m'n FA960 mar moet nagezien worden, kanaal valt wel eens weg,relais is schoon. Spaar ook nog de platenspelers uit eind jaren 70 van Philips. Ruimtegebrek. Leuk ding is bv de Philips IS5021 sound enhancer, kan mooi de cdd882 op de FA960, de DAC960 is zeldzaam en heel duur helaas.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Plaats reactie