Vandaag maakte onze T4 ACV uit 1996 bij het starten een licht gierend/piepend geluid, dat bij het intrappen van de koppeling verdween. Ondanks enkele zorgen over de koppeling zijn we toch gaan rijden, we moesten immers naar huis. Onderweg kwam het geluid af en toe even terug, het was vooral hoorbaar bij de lagere toerentallen.
Na een kleine 4 kilometer thuis gekomen zonder probleem. Bij het inrijden van de parkeergarage (met veel intrappen van de koppeling) merkte ik dat de koppeling een beetje happerig/schokkerig opkwam.
Even later begaf hij het helemaal, bij het achteruit inparkeren was er helemaal geen tegendruk meer en bleef het koppelingspedaal op de bodem liggen, en sloeg de motor af. Achteruitrijden ging ook niet meer, bij het opkomen van de koppeling sloeg de motor direct weer af (waarschijnlijk omdat ondanks dat het pedaal wel laag bleef, de koppeling wel werd gekoppeld, zeg maar).
![neutral :ie](./images/smilies/ie.gif)
Bij nadere inspectie in en rond de bus lagen er enkele oudere plasjes met vloeistof onder de auto (misschien een dag of langer). Na een uur nog eens gaan kijken, waarbij bleek dat er een nieuw plasje bij lag.
Er lekt dus overduidelijk iets.
Wij hebben weinig technische kennis van auto's, dus we zullen sowieso op een garage aangewezen zijn. Maar kan iemand een idee geven van waar het aan kan liggen? Ik neem aan dat er een verband is tussen de lekkage en de niet werkende koppeling. Ik wilde kijken of ik ergens een bewijs kon vinden dat het versnellingsbakolie is, maar ik kon geen reservoir vinden, zit die niet binnen handbereik onder de motorkap?
Kan het een lekkende leiding zijn, of moet ik aan iets ernstigers denken zoals een kappotte drukgroep of pomp of iets dergelijks?
Tenslotte vroeg ik me af of jullie een tip hebben voor een garage in de buurt van Amsterdam, die kennis heeft van T4s, maar die geen vw dealer is (veel te duur!).
Dank! Helene