Enkele maanden geleden kocht ik een 2.5 liter T5 met automaatbak. Kilometerstand 130.000 ongeveer. Tijdje prima gereden, en ik was vooral blij dat de automaat het zo goed deed. Ik kreeg na een week of 6 een lichte uitlaatlucht in de auto, die snel erger werd. Egr-koeler bleek gescheurd en ik zag roetsporen bij het uitlaatspruitstuk, dus heb ik die ook meteen maar vervangen. Best een klus maar ik kan veel zelf dus qua kosten niet al te duur. Omdat hij toch op de brug stond heb ik meteen een grote beurt gedaan en de automaatbakolie ververst. Ik kon nergens vinden dat dat wel eens eerder gedaan was, dus dat leek me wel slim. Ik zal hieronder neerzetten hoe ik het heb gedaan, misschien ziet iemand daar het probleem in, want ik denk dat het zo goed is gegaan.
Nadat de olie was ververst, heb ik een stuk proefgereden, en tot mijn tevredenheid trok hij weer heerlijk op, geen stank en schakelde hij vrolijk door alle versnellingen. Tot zo ver het goede nieuws. De volgende dag spring ik in de auto, start vol goede moed de motor en geef rustig gas bij om weg te rijden naar mijn werk. Een hoop toeren en verder niks. Ik check uit verbazing nog eens of ik hem niet in de N heb laten staan, maar hij staat toch echt in D. Ook de R reageert niet en ik maak wel toeren maar verder geen reactie. Nog eens in D geprobeerd en bij 3.000 toeren gaat hij in schildpad vaart vooruit. De snelheid neemt iets toe en naarmate ik voorzichtig verder hij begint hij te schakelen. Pas bij 3.000 toeren gaat hij naar de volgende versnelling, en dat gaat redelijk harkerig. Na ongeveer 1 kilometer is het over en schakelt de bak weer net zo vrolijk als voorheen.
's Middags exact hetzelfde verhaal, is de bak eenmaal op temperatuur, dan is het euvel over. Maar, dit was niet zo voordat ik de olie gewisseld heb... het is direct daarna begonnen.
Hier dan nog mijn manier van wisselen van de olie. Uiteraard heb ik het filter ook vervangen, alles met originele Volkswagen onderdelen (ook de olie).
Auto op de brug. Aftapplug eruit, olie leeg laten lopen. Carterpan eraf, nachtje laten staan zodat alles eruit is.
Volgende dag filter gewisseld, carterpan er weer tegenaan. Met behulp van een speciaal verloop van VW heb ik er olie in laten lopen. Hier komt ook meteen mijn twijfel. Bij het vullen kon ik best wat olie vullen. Via de dealer had ik begrepen dat er 7 liter olie in zat. Ik heb dus 7 liter olie bijgevuld. Daarna heb ik het overtollige er weer uit laten lopen. Er kwam zeker 5,5 liter weer terug.
Daarna heb ik de auto gestart, gewacht tot 45 graden, alle modussen geschakeld, P, R, N, D, en de auto weer uit gezet. Daarna heb ik de plug open gedraaid om te controleren en eventueel bij te vullen, maar het druppelde precies uit de plug, dus in principe zit er dan genoeg in.
Hierna alles weer dicht gedaan, en klaar.
Ik twijfel dus of het vullen goed is gegaan, maar feitelijk zit er dus wel genoeg olie in. Wat kan het probleem zijn? Alle hulp welkom