Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Probleem na olie verversen automaatbak

vragen over de T5
JvG
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 okt 2013, 10:15

Probleem na olie verversen automaatbak

Bericht door JvG »

Beste weetjewellers,

Enkele maanden geleden kocht ik een 2.5 liter T5 met automaatbak. Kilometerstand 130.000 ongeveer. Tijdje prima gereden, en ik was vooral blij dat de automaat het zo goed deed. Ik kreeg na een week of 6 een lichte uitlaatlucht in de auto, die snel erger werd. Egr-koeler bleek gescheurd en ik zag roetsporen bij het uitlaatspruitstuk, dus heb ik die ook meteen maar vervangen. Best een klus maar ik kan veel zelf dus qua kosten niet al te duur. Omdat hij toch op de brug stond heb ik meteen een grote beurt gedaan en de automaatbakolie ververst. Ik kon nergens vinden dat dat wel eens eerder gedaan was, dus dat leek me wel slim. Ik zal hieronder neerzetten hoe ik het heb gedaan, misschien ziet iemand daar het probleem in, want ik denk dat het zo goed is gegaan.
Nadat de olie was ververst, heb ik een stuk proefgereden, en tot mijn tevredenheid trok hij weer heerlijk op, geen stank en schakelde hij vrolijk door alle versnellingen. Tot zo ver het goede nieuws. De volgende dag spring ik in de auto, start vol goede moed de motor en geef rustig gas bij om weg te rijden naar mijn werk. Een hoop toeren en verder niks. Ik check uit verbazing nog eens of ik hem niet in de N heb laten staan, maar hij staat toch echt in D. Ook de R reageert niet en ik maak wel toeren maar verder geen reactie. Nog eens in D geprobeerd en bij 3.000 toeren gaat hij in schildpad vaart vooruit. De snelheid neemt iets toe en naarmate ik voorzichtig verder hij begint hij te schakelen. Pas bij 3.000 toeren gaat hij naar de volgende versnelling, en dat gaat redelijk harkerig. Na ongeveer 1 kilometer is het over en schakelt de bak weer net zo vrolijk als voorheen.
's Middags exact hetzelfde verhaal, is de bak eenmaal op temperatuur, dan is het euvel over. Maar, dit was niet zo voordat ik de olie gewisseld heb... het is direct daarna begonnen.
Hier dan nog mijn manier van wisselen van de olie. Uiteraard heb ik het filter ook vervangen, alles met originele Volkswagen onderdelen (ook de olie).

Auto op de brug. Aftapplug eruit, olie leeg laten lopen. Carterpan eraf, nachtje laten staan zodat alles eruit is.
Volgende dag filter gewisseld, carterpan er weer tegenaan. Met behulp van een speciaal verloop van VW heb ik er olie in laten lopen. Hier komt ook meteen mijn twijfel. Bij het vullen kon ik best wat olie vullen. Via de dealer had ik begrepen dat er 7 liter olie in zat. Ik heb dus 7 liter olie bijgevuld. Daarna heb ik het overtollige er weer uit laten lopen. Er kwam zeker 5,5 liter weer terug.
Daarna heb ik de auto gestart, gewacht tot 45 graden, alle modussen geschakeld, P, R, N, D, en de auto weer uit gezet. Daarna heb ik de plug open gedraaid om te controleren en eventueel bij te vullen, maar het druppelde precies uit de plug, dus in principe zit er dan genoeg in.
Hierna alles weer dicht gedaan, en klaar.
Ik twijfel dus of het vullen goed is gegaan, maar feitelijk zit er dus wel genoeg olie in. Wat kan het probleem zijn? Alle hulp welkom :wjw :T54LIFE
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Probleem na olie verversen automaatbak

Bericht door Jeroen T5 204 »

Misschien een luchtbel in de olie? Het komt heel precies weet ik met de automaat van de T5. Yasmine en Wesley hebben er ook problemen mee gehad.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
ARCHIE
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 jul 2008, 23:41

Re: Probleem na olie verversen automaatbak

Bericht door ARCHIE »

Mijn T5 heeft bijna 100000km en merk dat de koppeling een beetje slipt als hij nog koud is.
Als hij op bedrijfstemp.is loopt alles als een trein!
Maar dus juist als hij koud is merk ik dit.
Olie is nog nooit vervangen van de automaat.
Waar kan ik dit best laten doen en wat is +/- de prijs hiervoor?
Ik zou dan ook de filter en magneet laten vervangen.
Bij VW zal dat waarschijnlijk wel wat kosten;
Laatst gewijzigd door ARCHIE op 23 dec 2013, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Probleem na olie verversen automaatbak

Bericht door Pascal-141 »

Je hebt dus alleen maar de olie afgelaten , filter vervangen , en dan terug opgevuld ?
Je hebt dus niet gespoeld ?

Als je de olie alleen maar aflaat , dan blijft er waarschijnlijk ongeveer de helft van de 7L die er in zit achter in de bak en de leidingen...
Dat is meteen ook de reden dat je geen 7L kon bijvullen , zonder er meer dan 5L terug uit te laten lopen.
De oliewissel heeft dus op deze manier waarschijnlijk weinig nut gehad , want er is nog veel "oude" olie in de bak gebleven.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
JvG
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 okt 2013, 10:15

Re: Probleem na olie verversen automaatbak

Bericht door JvG »

Klopt, alleen afgelaten, niet gespoeld. Dat zou toch ook genoeg moeten zijn voor regulier onderhoud, om de 60.000 wisselen van olie?
Overigens zag de olie er niet bijzonder smerig uit, een beetje als rode wijn maar dan vertroebeld. Spoelen kan alleen met een speciaal apparaat toch?
Eelco151
Berichten: 57
Lid geworden op: 14 jan 2007, 10:47

Re: Probleem na olie verversen automaatbak

Bericht door Eelco151 »

Kijk eens op http://www.powerflush.nl" onclick="window.open(this.href);return false;. Ik heb hier hele goede ervaring mee. had de vergelijkbare klachten/ problemen met mijn automaatbak.
Na behandeling bij powerflush weer als nieuw. :yes
Gebruikersavatar
ARCHIE
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 jul 2008, 23:41

Re: Probleem na olie verversen automaatbak

Bericht door ARCHIE »

Wat was de kilometerstand wanneer je deze problemen ondervond?
Ben nog nooit in een VW-garage geweest met de bus!
Wel motorsmeringen laten uitvoeren(met filters)bij een collega en tot heden met uitzondering van de automaat geen problemen.
Hij is van eind 2007 en nieuw gekocht.
Zoals ik reeds vermelde heeft hiij het alleen als hij nog niet op bedrijfstemp.zit.
Denk best eens een keer de computer te laten uitlezen en die bak laten verversen.
Misschien dat iemand nog een plek weet in de buurt van Eindhoven.
Anders zal het Uden worden>.
Eelco151
Berichten: 57
Lid geworden op: 14 jan 2007, 10:47

Re: Probleem na olie verversen automaatbak

Bericht door Eelco151 »

Km-stand bij powerflushen was 106000 km. Kosten een kleine € 400,-. Olie kwam er bij mij zo zwart als koffie uit, dus had een groot deel van de werking verloren.
Gebruikersavatar
ARCHIE
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 jul 2008, 23:41

Re: Probleem na olie verversen automaatbak

Bericht door ARCHIE »

Okay,dat is ongeveer dezelfde km-stand.
Heb zojuist een aanvraag gedaan bij powerflush.
Even een offerte en hun advies vragen.
Is er bij jou dan ook de filter vervangen of alleen spoelen en verse olie?
Ik ga toch vragen om het filter te vervangen,dan kunnen we er hopelijk weer 100000km mee verder.
Ga eveneens vragen voor het zuiver maken van EGR want er is op die 6 jaar niets aan gebeurd!
Alleen dus motorsmering met olie-en dieselfilter.
Heb zojuist ook een offerteaanvraag gedaan bij de lokale VW-garage,maar ben benieuwd naar hun prijsje!!!???
Eelco151
Berichten: 57
Lid geworden op: 14 jan 2007, 10:47

Re: Probleem na olie verversen automaatbak

Bericht door Eelco151 »

Bij mij destijds alleen spoelen en nieuwe olie. Dealer kan niet spoelen op de manier zoals zij het doen mits ze eenzelfde apparaat hebben. Bij powerflush gebruiken ze 15 liter nieuwe olie om de bak te spoelen. Ben benieuwd naar je ervaringen.

Groet,

Eelco
Gebruikersavatar
ARCHIE
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 jul 2008, 23:41

Re: Probleem na olie verversen automaatbak

Bericht door ARCHIE »

Ok Eelco,

Hou je op de hoogte,bedankt voor de info.

Grtz,

archie :ikrij
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33893
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Probleem na olie verversen automaatbak

Bericht door Multivan Generation »

Olie vervangen van een automaat bak? --> dan moet die olie toch een bepaalde temperatuur hebben voordat je gaat vervangen?
JvG
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 okt 2013, 10:15

Re: Probleem na olie verversen automaatbak

Bericht door JvG »

Klopt 45 graden. Ik ken Erwin van Ganzeboom transmissies ook nog, die heb ik het probleem ook voorgelegd. Voor hem was het bekend zei hij, normaal gesproken moet je bij het vullen de bak op 45 graden hebben, en dan moet het eruit druppelen, maar Erwin gaf aan dat ze bij de T5 juist meer olie erin deden omdat ze anders bij koude bak moeilijk schakelden.
Ik heb vanochtend olie bijgevuld, nu staat ie tot 1800u weer buiten, dus we gaan het vanavond wel zien. Als dit niks is geworden dan ga ik ook maar eens een afspraak maken. Maar nogmaals, de olie was niet bijzonder slecht en voor de wissel schakelde hij echt goed, dus ik vind het nogal vreemd. Te weinig olie zou natuurlijk wel goed kunnen, vanavond weet ik meer.
JvG
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 okt 2013, 10:15

Re: Probleem na olie verversen automaatbak

Bericht door JvG »

Eelco151 schreef:Bij mij destijds alleen spoelen en nieuwe olie. Dealer kan niet spoelen op de manier zoals zij het doen mits ze eenzelfde apparaat hebben. Bij powerflush gebruiken ze 15 liter nieuwe olie om de bak te spoelen. Ben benieuwd naar je ervaringen.

Groet,

Eelco
Waarom heb je dan niet het filter ook mee vervangen? Dan heb je nog steeds een vuil filter in de carter zitten.
Eelco151
Berichten: 57
Lid geworden op: 14 jan 2007, 10:47

Re: Probleem na olie verversen automaatbak

Bericht door Eelco151 »

Powerflush-methode is het spoelen van de bak met schone ATF olie zonder de bak los te halen of te demonteren. Kan me voorstellen dat door het spoelen de losse deeltjes ook mee komen? Wellicht geeft een telefoontje naar Uden antwoord op je vragen.

Eelco
Plaats reactie