Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 California 2.4D grijs , vraagje over cabinebed

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VW Transporter California 2.4D grijs metall. ´92

Bericht door Multivan Generation »

heel simpel waarom geen 51,
de reden is dat die voor caddy's partners etc zijn ontworpen,
niet voor een zwaardere klasse als waar de T4 in valt.
Dan kun je zeggen, ja maar de loadindex klopt toch?
Dat is wel zo,
maar de opbouw van de band is anders..
En met een zwaardere camper wil je ook een zwaardere band opbouw met meer ply.

Of ik moet 41 51 61 71 door elkaar halen? :nuts

Ik lees net op de site van Michelin,
dat het tegenwoordig dan de Achilis+ is..
Gebruikersavatar
doka Rick
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 jan 2007, 20:14
Locatie: Lochem

Re: VW Transporter California 2.4D grijs metall. ´92

Bericht door doka Rick »

Peter,

de banden die ik als zomer wielen heb, hebben een load index van 104/102T.

Dus dat betekend een draagvermogen per band van 900kg; per as 1800kg. Ik ken geen NL versie waarbij deze aslasten zijn vrijgegeven.

gezien de Km standen die ik er uit haal moeten ze toch wel voldoen aan de spec's en je hebt gelijk; de opbouw van de band is anders als een Continetal Vanco. Dat is nou net de reden waarom ik ze onder de auto heb, want de wangen zijn minder stug en dat geeft comfort.

Toch geven deze banden best een stabiel rijgedrag onder mijn auto en dat wens ik ook.

Zonder verwaand over te willen komen, durf ik wel te zeggen dat ik best wel een beetje gevoel heb voor het afstemmen van een onderstel van een bedrijfswagen en banden hebben een zeer grote invloed daarop.

Rijgedrag en comfort zijn persoonlijke dingen waaarbij eerst bekend moet zijn wat de berijder verwacht voordat er een advies uitgebracht kan worden.

Vriendelijke groet vanuit Lochem en iedereen fijne kerstdagen gewenst.
Gebruikersavatar
Jefta
Berichten: 361
Lid geworden op: 17 feb 2009, 21:16
Locatie: hellevoetsluis

Re: VW Transporter California 2.4D grijs metall. ´92

Bericht door Jefta »

Banden blijven een lastig verhaal, maar gek genoeg is er geen lijn uit te trekken.

De opbouw van de "van" banden is inderdaad anders, maar heb ook het gevoel dat de banden erg gecreëerd zijn op het belasten van de banden (vooral in verschillende gewichten/van niks tot max). Het Comfort is gewoon een stuk minder voor mijn gevoel. Andere kant is dat als ik op zomerbanden rij, met het juiste loadindex de slijtage vele malen hoger is als op banden met de juiste loadindex maar dan voor bedrijfswagens. Maar ook daar zit weer verschrikkelijk veel verschil in per merk !!!

Als laatste :

Loadindex voor grijs kenteken wordt pas een APK punt voor auto's vanaf 1997 (maar of het verstandig is om met te lage te rijden :bonk )
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
HMMaat
Berichten: 209
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:58
Locatie: rotterdam

Re: VW Transporter California 2.4D grijs metall. ´92

Bericht door HMMaat »

Nu zit er achter bridgestone r623 op en voor bridgestone duravis.
Maat 195 70 r15c ,
Comfort is belangrijk evenals weinig rijgeluid, slijtage en prijs.
Banden zijn niet op maar vertonen veel haarscheuren door verdroging.
Daarnaast trilt hij rechts als ik 105/ 110 rijd dus overweeg zelfs een nieuw setje stalen velgen voor.
kingscrown
Berichten: 142
Lid geworden op: 04 feb 2013, 09:11

Re: VW Transporter California 2.4D grijs metall. ´92

Bericht door kingscrown »

Een aantal pagina's terug zag ik de beveiliging die je zelf hebt gemaakt voor heb bovenbed.
Heb je een foto hoe dit eruit ziet in de bus?

Hoe oud is jouw kind? Wij gaan van de zomer (als alles goed gaat) met ons babytje op vakantie.
HMMaat
Berichten: 209
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:58
Locatie: rotterdam

Re: VW Transporter California 2.4D grijs metall. ´92

Bericht door HMMaat »

Zal ff op zoek gaan naar een foto , onze kleine is nu 18 maanden , ging van de zomer prima en verwacht komend jaar ook nog zo op vakantie te kunnen , kleine ligt dwars dan. en lekker veilig!

bed ligt nu standaard in de bus , voorste plank en matrasje eruit gehaald , op die plek ligt ingeklapt nu haar bedje.
HMMaat
Berichten: 209
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:58
Locatie: rotterdam

Re: VW Transporter California 2.4D grijs metall. ´92

Bericht door HMMaat »

Sorry voor de veel te late reactie.. Heb geen foto zonder de kleine erin.. Die ga ik hier niet posten. Als de boel weer eens opstaat zal ik hem leeg fotograferen.

Nu weer verder met de banden zoektocht.. En vrijdag keuren....

Edit; het gaan continental vanco's eco worden
HMMaat
Berichten: 209
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:58
Locatie: rotterdam

Re: VW Transporter California 2.4D grijs metall. ´92

Bericht door HMMaat »

Zo, we kunnen er weer een jaar tegenaan!
Kostte alleen wel 900 euro.. En dan zitten er nog niet eens nieuwe banden onder..
Soms had ik wel eens een opleiding in motorvoertuig techniek ofzo gedaan willen hebben ipv meubelmaker... Lijkt me toch erg leuk en voordelig om zelf meer aan de bus te kunnen doen.

Grootste post nu waren nieuwe spoorstangen , verder kleine beurt , nieuwe remleidingen en arbeidsloon...
Banden komen wel over een paar maandjes , tot die tijd zelf maar wat kleine dingetjes doen binnen. ( trillingsissues waar ik me altijd erg aan stoor)

Verder heb ik nog een paar domme vragen.., vind de lichtopbrengst een beetje ad magere kant.., kan dat simpelweg door een paar sterkere lampen inproppen opgelost worden

Zijn stalen velgen simpel zelf te schuren en spuiten? Ook als er al wat roestvorming op zit?
HMMaat
Berichten: 209
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:58
Locatie: rotterdam

Re: VW Transporter California 2.4D grijs metall. ´92

Bericht door HMMaat »

thanks voor de tips , voor we naar zweden gaan oa maar andere lampjes insteken dan , philips had ook nog wel goede las ik op het internet.
na vandaag de bus weer eens te grazen te hebben genomen in een wasbox ook nog maar even bij de zoveelste banden leverancier naar binnen gestapt voor een prijsaanvraag.
achilis plus kost 517,- rondom incl. alles. , wel een redelijke prijs geloof ik. zag daar echter ook mooie mat zwarte alu velgen hangen voor een mooie prijs , zoiets gaat er wel komen denk ik.. heb in ieder geval toestemming vd misses , als ik zelf maar een potje maak :nuts
http://ototec.wielen-banden.nl/wielen.php?so=1" onclick="window.open(this.href);return false;
en dan de dbv Torino ii mat zwart..
zoiets lijkt me wel mooi staan onder een grijze bus.. vroeg me alleen af of dat goed gaat komen met die et waarde van 38?
en hoe zit het met de max. belastbaarheid van alu velgen? als ik op de site van ototec een t4 invoer komen die torino's oa in aanmerking maar uit welk kenmerk kan ik dit halen?
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: VW Transporter California 2.4D grijs metall. ´92

Bericht door sgsdebruijn »

Is wel een bling bling velg, onze busjes zijn toch al wat ouder, dit vind ik wel mooi onder jouw bus
Magma Interio Black Matt

Afbeelding
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
HMMaat
Berichten: 209
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:58
Locatie: rotterdam

Re: VW Transporter California 2.4D grijs metall. ´92

Bericht door HMMaat »

is alleen 17 inch... ga eens even kijken of ik iets kan fotoshoppen
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: VW Transporter California 2.4D grijs metall. ´92

Bericht door DNS »

HMMaat schreef: [...] zag daar echter ook mooie mat zwarte alu velgen hangen voor een mooie prijs , zoiets gaat er wel komen denk ik.. heb in ieder geval toestemming vd misses , als ik zelf maar een potje maak :nuts
http://ototec.wielen-banden.nl/wielen.php?so=1" onclick="window.open(this.href);return false;
en dan de dbv Torino ii mat zwart..
zoiets lijkt me wel mooi staan onder een grijze bus.. vroeg me alleen af of dat goed gaat komen met die et waarde van 38?
en hoe zit het met de max. belastbaarheid van alu velgen? als ik op de site van ototec een t4 invoer komen die torino's oa in aanmerking maar uit welk kenmerk kan ik dit halen?
Volgen het TÜV-Gutachten mag die Torino maar 670kg per velg hebben. Beetje mager dus.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
HMMaat
Berichten: 209
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:58
Locatie: rotterdam

Re: VW Transporter California 2.4D grijs metall. ´92

Bericht door HMMaat »

Dat heb je snel gevonden.. Ik kon het nig nergens vinden.. Weer je het toevallig ook van de magma's die sgsdebruin laat zien?

Edit; hierboven afgebeelde wiel heeft geloof ik 775 als max last per wiel,
Et waarde van 45 is ook prima toch?
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: VW Transporter California 2.4D grijs metall. ´92

Bericht door DNS »

Voor die Magma heb ik gevonden:

15" = 650kg
16" = 750kg
17" = 775kg
18" = 775kg

Ik zou trouwens bij een 92'er voor ET35 gaan. Dat waren de originele LM velgen voor dat bouwjaar namelijk ook.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
HMMaat
Berichten: 209
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:58
Locatie: rotterdam

Re: VW Transporter California 2.4D grijs metall. ´92

Bericht door HMMaat »

en dan simpelweg die max. belastingen x 4 en dan vergelijken met totaal gewicht auto of maal 2 en vergelijken met de aslast voor en-of achter?

waar vind jij al die gegevens btw zo precies? kan af en toe wel wat vinden op producent websites maar lang niet altijd..
Plaats reactie