Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

hoeveel olie mag een diesel verbruiken?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Bericht door frank884 »

Multivan Generation schreef:
Roger B. schreef:heeft jouw motor ook longlife olie erin?

de combi moderne hoogwaardig afgewerkte motoronderdelen en veel te goede en dunne olie (longlife) is vaan het probleem.

DAT BEN IK MET JE EENS!

inlopen van de motor (het op elkaar inslijten van de onderdelen wordt door betere afwerking/passing en super smeereigenschappen van longlife olie beperkt waardoor het langer duurt voor het inlopen volledig geschied is.

OOK DAT BEN IK MET JE EENS, BIJ ONS DUURDE HET RUIM 80.000 KM VOORDAT DE AUTO PAS LOS KWAM.

daaarbij komt dat longlife zo dun als water is en dus makkelijker langs kleinere openingen lekt.

OOK MEE EENS, ALLEEN IS DE AUTO DAAROP AANGEPAST

die verklaring kan ik geven aan het feit dat bij moderne motoren met longlife olie heel vaak een hoog olieverbruik in de eerste 20 a 30 duizenkilometers te zien is. Vrijwel altijd wordt dit rond die kilometerstanden minder tot normale proporties van 1 liter op pakweg 15 a 20 duizend of zuiniger.
iK DENK OOK DAT DE MODERNERE MOTOREN DIE OOK EEN ONDERBLOK VAN ALUMINIUM HEBBEN, INWENDIG HARDER SLIJTEN DAN DE GIETIJZEREN ONDERBLOKKEN VAN VROEGER. iK HEB ER AL RUIM 150.000 KM 5 w 40 IN EN BIJ HET KOUD WEGRIJDEN, BEN IK DAN IETS RUSTIGER OMDAT HET GEWOON LANGER DUURT VOORDAT ALLES NETJES VAN OLIE VOORZIEN IS. BIJ EEN WARME MOTOR VEROORZAAKT DE IETS DIKKERE OLIE IETS MEER STILTE ALS MET DIE LONGLIFEOLIE.

EN IK HEB LIEVER 2 KEER EEN VERVERSING MET OLIE EN FILTER, ALS EEN KEER DE DUURDERE LONGLIFE ERIN. VIND IK EEN KWESTIE VAN VAKER VERVERSEN EN DUS SCHONERE OLIE. KOSTEN ZIJN ONGEVEER GELIJK DAN.
Ik denk er ook precies zo over, en alle troep 2 jaar of 30.000 erin te laten zitten
lijkt me ook veel slechter als 1x/ jaar alles schoon en nieuw.
en voor die kendall 5 w 40 voll sythetische olie betaal ik nog net geen 6 euro/liter. en daar krijg ik die 0 w 30 niet voor.
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Bericht door Rico »

M'n Vivaro verbruikte ongeveer een liter per 15000 km en dat vond ik erg netjes. M'n T4-tje is de eerste auto waar ik tussen de beurten door (30000 km) niks hoef bij te vullen. Olieverbruik is dus grofweg 1 liter op 30000 km, hoewel ik hem als de caravan er achter gaat wel tot maxpeil bijvul.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33820
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

als ik tijdens de vakanties in de bergen en over de autobahn lekker aan het :ikrij ben, dan is er wel wat olieverbruik, maar hooguit na 4000 km een 0,3 liter.

En dat is dan na echt flink sturen en de bus goed uitlaten :knipoog

Normaal gebruik in Nederland, tussen de verversingen door (om de ong 15000km) hoef ik niets bij te vullen.

Oja ik ben wel van longlife olie afgestapt en sindsdien is er geen olieverbruik meer tussen de verversingsbeurten :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef: Oja ik ben wel van longlife olie afgestapt en sindsdien is er geen olieverbruik meer tussen de verversingsbeurten :toppie
Verstandige beslissing ,Peter :lach :toppie :toppie

Ik heb bij de aanschaf van mijn T4 de longlife die er toen opzat meteen terug laten afhalen , en direct omgeschakeld naar "gewone" intervallen.
Rijd nu al 190.000km met half-synthetische olie en heb geen olieverbruik . (ik wissel ook om de 7500km :lach , dus de olie is nooit "versleten" ook niet)
:lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: hoeveel olie mag een diesel verbruiken?

Bericht door Pascal-141 »

noborders schreef:In mijn zoektocht naar een mooi T4 vroeg ik mij af hoeveel olie een normale diesel motor mag verbruiken.

Ik begreep dat je bij 1 liter/1000km het motorblok "moet" reviseren. Maar wat als het verbruik rond de 0,25 liter/1000km is, is dat een slecht teken? Of heel normaal voor een camper die een dikke 200.000 kilometer heeft gereden?

Hoe is jullie ervaring?
Indien die auto dus effectief al 1L olie op 4000km verbruikt , dan wil dat zeggen dat de slijtageduivel al aardig aan het werk is begonnen.
Daar zou ik mijn handen af houden , tenzij de prijs spotgoedkoop is (dan heb je wat extra centen in je zak om steeds maar weer olie te kopen :lach )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: hoeveel olie mag een diesel verbruiken?

Bericht door Roger B. (11)61 »

Pascal-141 schreef:Indien die auto dus effectief al 1L olie op 4000km verbruikt , dan wil dat zeggen dat de slijtageduivel al aardig aan het werk is begonnen.
Daar zou ik mijn handen af houden , tenzij de prijs spotgoedkoop is (dan heb je wat extra centen in je zak om steeds maar weer olie te kopen :lach )
Tja jammer dat je zo snel een conclusie trekt.....

er kan ook iets kleins stuk zijn dat misschien wel redelijk kostbaar kan zijn om te vervangen, maar zeker niet betekend dat de motor versleten of aan het verslijten (al doet ie dat al vanaf de eerste keer starten) is.

ZOals ik al zei, heel vaak ligt de oorzaak van olieverbruik niet in de zuigerveren (slijtage) maar bij klepsteelrubbers (hard geworden van de olie) of verstopte carterventilatie. Ik ken de T4 motoren niet goed genoeg om te zeggen wat hier de meest voorkomende olieverbruiksoorzaak is , maar slijtage vind ik ook voorbarig.

Maar als je een goede zorgeloze motor zoekt is het inderdaad wel een zorgenpuntje.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: hoeveel olie mag een diesel verbruiken?

Bericht door Pascal-141 »

Roger B. schreef:
Tja jammer dat je zo snel een conclusie trekt.....

er kan ook iets kleins stuk zijn dat misschien wel redelijk kostbaar kan zijn om te vervangen, maar zeker niet betekend dat de motor versleten of aan het verslijten (al doet ie dat al vanaf de eerste keer starten) is.

ZOals ik al zei, heel vaak ligt de oorzaak van olieverbruik niet in de zuigerveren (slijtage) maar bij klepsteelrubbers (hard geworden van de olie) of verstopte carterventilatie. Ik ken de T4 motoren niet goed genoeg om te zeggen wat hier de meest voorkomende olieverbruiksoorzaak is , maar slijtage vind ik ook voorbarig.

Maar als je een goede zorgeloze motor zoekt is het inderdaad wel een zorgenpuntje.
Klepsteelrubbers zijn bij de 1.9TD en 2.5TDI geen "bekende" slijtagedelen.
Verstopte carterventilatie eigenlijk ook niet , vandaar dat ik concludeer dat bij de T4 het olieverbruik MEESTAL wel aan slijtage gelegen is.
Er is ook veel gelegen aan de rijstijl (koude /warme motor,...) ,het onderhoudsinterval , de oliekwaliteit , een lekkende turbo (die de olie dan verbrand) enz...

Roger B. :Sommige motoren hebben inderdaad last van olieverbruik via klepsteelrubbers , zoals bekend bij de Audi 2.2 5E motor, die had daar ook nogal eens last van. Maar de courante T4 motoren hebben dat niet echt ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
ardesch 879
Berichten: 1164
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:18
Locatie: ommen

Bericht door ardesch 879 »

Ik heb 102pk nieuw gekocht 1999 heeft nu 335000km gelopen, meeste beurten om de 30000km 15w40 en hoef eigenlijk nooit olie bij te vullen
Gebruikersavatar
Charles 1065
Berichten: 1061
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
Locatie: Silvolde

Bericht door Charles 1065 »

Ik ben nu in het bezit van mijn 4e T4 heb een 1.9D gehad 2x een 1.9TD en een 2.5 TDI en heb bij geen van de bussen olie bij hoeven vullen tussen de intervallen!! Wel staat er bij mij altijd G12 koelvloeistof in de krat want daar heb ik bij een 1.9TD problemen meegehad!! Die zoop zonder direct aan te wijzen reden koelvloeistof!
Plaats reactie