Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
wastegate stangetje vast...
wastegate stangetje vast...
LS
Heb volgende ontdekt bij mijn t4 ajt (238000km)
stangetje van de wastegate kan ik met de hand niet bewegen!! (stilstaande motor en rubber slangetje van potje losgekoppeld)
Dit lijkt me erg vreemd en niet normaal. Verder had ik geen aanwijzingen om dit te controleren of zo, kwam er toevallig achter.
Motor heeft geen vermogensverlies (althans niet of nooit gemerkt) geen inhouden en ook geen noodloop of zo.
Wat zou het kunnen zijn en kan dit kwaad?
Als de motor echt warm is trap ik em regelmatig door tot +4000rpm Maar ff niet meer doen? tot ik weet wat er ad hand is?
Wie weet raad?
Bvd!
Heb volgende ontdekt bij mijn t4 ajt (238000km)
stangetje van de wastegate kan ik met de hand niet bewegen!! (stilstaande motor en rubber slangetje van potje losgekoppeld)
Dit lijkt me erg vreemd en niet normaal. Verder had ik geen aanwijzingen om dit te controleren of zo, kwam er toevallig achter.
Motor heeft geen vermogensverlies (althans niet of nooit gemerkt) geen inhouden en ook geen noodloop of zo.
Wat zou het kunnen zijn en kan dit kwaad?
Als de motor echt warm is trap ik em regelmatig door tot +4000rpm Maar ff niet meer doen? tot ik weet wat er ad hand is?
Wie weet raad?
Bvd!
T4 2.5 TDI AJT zelfbouw camper -> verkocht
T5 GP 140pk
T5 GP 140pk
Re: wastegate stangetje vast...
slangetje te oud?
ff er voorzichtig af snijden en een nieuwe plaatsen
maar als het gewoon werkt wat is dan het probleem preventief vervangen kan altijd zijn de kosten niet wel een euro of 2
ff er voorzichtig af snijden en een nieuwe plaatsen
maar als het gewoon werkt wat is dan het probleem preventief vervangen kan altijd zijn de kosten niet wel een euro of 2
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Re: wastegate stangetje vast...
Slangetje is probleem niet maar de stang... die aan de hevel zit
T4 2.5 TDI AJT zelfbouw camper -> verkocht
T5 GP 140pk
T5 GP 140pk
Re: wastegate stangetje vast...
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
- Multivan Generation
- Berichten: 33915
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: wastegate stangetje vast...
Je zou hem richting het potje moeten kunnen bewegen.
Zo niet, dan heb ik er nog eentje los liggen hier en is te koop
Groeten Peter
Zo niet, dan heb ik er nog eentje los liggen hier en is te koop
Groeten Peter
Re: wastegate stangetje vast...
Ok bedankt dat is goed om te weten. Maar bewegen lukt dus niet, ik moet nog achterhalen wat vast zit. Het potje OF de hevel van de wastegate zelf
Maar de vraag wat gebeurd er als deze niet open gaat en afblaast?
Maar de vraag wat gebeurd er als deze niet open gaat en afblaast?
T4 2.5 TDI AJT zelfbouw camper -> verkocht
T5 GP 140pk
T5 GP 140pk
- Multivan Generation
- Berichten: 33915
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: wastegate stangetje vast...
Even basic,S E B A S schreef:Ok bedankt dat is goed om te weten. Maar bewegen lukt dus niet, ik moet nog achterhalen wat vast zit. Het potje OF de hevel van de wastegate zelf
Maar de vraag wat gebeurd er als deze niet open gaat en afblaast?
we gaan er even van uit dat de wastegate beugel waarmee de wastegate tegen de turbo aangeschroefd zit (met 2 boutjes), correct vast zit en ook niet gescheurd is. Zo niet, dan kunnen we al niet verder denken hierover.
Als we daar(van bovenstaande) vanuit kunnen gaan,
dan is het stangetje zo lang mogelijk, dat de wastegate klep binnen in de turbo open is:
Dit is dan de situatie:
Zodra de turbodruk te hoog wordt in vergelijking met de gevraagde waarde in het kenveld van de motorcomputer,
dan zal de N75 via vaccuum de wastegate gaan bedienen. Het potje krijgt vaccuum en het uitgaande asje wordt iets uitgetrokken.
Het resultaat hiervan is, dat de wastegate klep binnenin de turbo steeds een beetje verder open gaat,
waardoor de turbodruk weer in het gareel gaat lopen.
Dat ziet er dan inwendig zo uit:
De turbodruk wordt onder andere gemeten bij de druksensor in de interkoeler,
of bij de oudere ACV's d.m.v. het slangetje vanaf de interkoeler naar de druksensor in de motorcomputer.
Wordt door een falende wastegate, de turbodruk niet/onvoldoende gereguleerd, hetzij dat de druk te hoog wordt, hetzij dat de gevraagde druk niet gehaald wordt, dan zal er een noodloop situatie optreden.
Bij een te hoge druk zal dit zeker plaats vinden, bij een te lage druk eigenlijk niet, maar de foutmelding is wel uitleesbaar via vagcom.
Zie ook hier voor extra uitleg:
http://www.eldiape.com/tuning20/tuning20.htm
Wellicht heb je hier iets aan?
Als de maat tussen heveltje en potje te kort is, dan zal de turbodruk te veel oplopen en hierdoor in noodloop gaan.
Groeten Peter
EDIT: bericht qua logica iets aangepast
- m.c van den berg
- Berichten: 1453
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
- Locatie: Beesd
Re: wastegate stangetje vast...
Als je de motor start en je staat er voor als iemand start ,dan moet het stangetje van de wastegate bewegen
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
foto nr 602
Re: wastegate stangetje vast...
Peter bedankt voor de heldere uitleg en ja ik heb het hele 2.0 verhaal van A tot Z gelezen ik dacht al hoe komt ie nou zo snel aan die plaatjes.
Daar stond trouwens ook dat je veel moeite moest doen om de klep handmatig los te duwen
Dat stelt me al gerust, met het feit dat ik geen last van noodloop heb...
Ik houd jullie op de hoogte, wordt vervolgd
PS tip van Mc ga ik checken
Daar stond trouwens ook dat je veel moeite moest doen om de klep handmatig los te duwen
Dat stelt me al gerust, met het feit dat ik geen last van noodloop heb...
Ik houd jullie op de hoogte, wordt vervolgd
PS tip van Mc ga ik checken
T4 2.5 TDI AJT zelfbouw camper -> verkocht
T5 GP 140pk
T5 GP 140pk
- Multivan Generation
- Berichten: 33915
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: wastegate stangetje vast...
Tip van MC geldt alleen voor variabele turbo,
dus voor jou niet van toepassing
dus voor jou niet van toepassing
Re: wastegate stangetje vast...
Peter, ik heb zojuist vacuum gesimuleerd met een vacuümpomp (handpomp die ik gebruik voor ontluchten van rem van motorfiets) slangetje van potje af. Slangetje van handpompje eraan en voorzichtig vacuum maken.
Er beweegt nix! ook niet bij herhaaldelijk pompen. potje is ook niet lek want hij houd vacuum vast. RAAR
Er beweegt nix! ook niet bij herhaaldelijk pompen. potje is ook niet lek want hij houd vacuum vast. RAAR
T4 2.5 TDI AJT zelfbouw camper -> verkocht
T5 GP 140pk
T5 GP 140pk
- Multivan Generation
- Berichten: 33915
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: wastegate stangetje vast...
Zolang je bus niet in noodloop gaat,
zou ik me er geen zorgen om maken.
Als je de bus warm hebt gereden,
en je trekt in 3de versnelling door tot aan de 4000 rpm en gaat niet in noodloop,
lekker mee door blijven rijden.
zou ik me er geen zorgen om maken.
Als je de bus warm hebt gereden,
en je trekt in 3de versnelling door tot aan de 4000 rpm en gaat niet in noodloop,
lekker mee door blijven rijden.
Re: wastegate stangetje vast...
volgens mij werkt je waste gate met overdruk..
dus niet met vacuum
dat was niet met mijn 1.9td zo
de turbodruk duwt het klepje open ....
dus niet met vacuum
dat was niet met mijn 1.9td zo
de turbodruk duwt het klepje open ....
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: wastegate stangetje vast...
Ik heb mij ook al eens verbaasd tijdens een meeting.
Er stonden 2 bussen met ACV motor naast elkaar.
Eentje werkt op vacuum en de ander op overdruk (ik dacht die zwarte van Daimen)
Maar in dit geval gaat het om een AJT
Egbert
Er stonden 2 bussen met ACV motor naast elkaar.
Eentje werkt op vacuum en de ander op overdruk (ik dacht die zwarte van Daimen)
Maar in dit geval gaat het om een AJT
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
Re: wastegate stangetje vast...
Inderdaad erg verwarrend. Volgende komt vd wiki;
Beim Wastegate-Turbolader (TDI-Motoren ACV und Versionen ohne AXL) wird zur Ansteuerung des Ladedruckregelventils der vom Turbolader produzierte Ladedruck genutzt. Stromlos, also nicht angesteuert, ist das Ventil N75 geöffnet, sodass der Druck am Ausgang des Turboladers über N75 direkt an das Ladedruckregelventil gegeben werd
Dusss...
Beim Wastegate-Turbolader (TDI-Motoren ACV und Versionen ohne AXL) wird zur Ansteuerung des Ladedruckregelventils der vom Turbolader produzierte Ladedruck genutzt. Stromlos, also nicht angesteuert, ist das Ventil N75 geöffnet, sodass der Druck am Ausgang des Turboladers über N75 direkt an das Ladedruckregelventil gegeben werd
Dusss...
T4 2.5 TDI AJT zelfbouw camper -> verkocht
T5 GP 140pk
T5 GP 140pk