S E B A S schreef:Ok bedankt dat is goed om te weten. Maar bewegen lukt dus niet, ik moet nog achterhalen wat vast zit. Het potje OF de hevel van de wastegate zelf
Maar de vraag wat gebeurd er als deze niet open gaat en afblaast?
Even basic,
we gaan er even van uit dat de wastegate beugel waarmee de wastegate tegen de turbo aangeschroefd zit (met 2 boutjes), correct vast zit en ook niet gescheurd is. Zo niet, dan kunnen we al niet verder denken hierover.
Als we daar(van bovenstaande) vanuit kunnen gaan,
dan is het stangetje zo lang mogelijk, dat de wastegate klep binnen in de turbo open is:
Dit is dan de situatie:
Zodra de turbodruk te hoog wordt in vergelijking met de gevraagde waarde in het kenveld van de motorcomputer,
dan zal de N75 via vaccuum de wastegate gaan bedienen. Het potje krijgt vaccuum en het uitgaande asje wordt iets uitgetrokken.
Het resultaat hiervan is, dat de wastegate klep binnenin de turbo steeds een beetje verder open gaat,
waardoor de turbodruk weer in het gareel gaat lopen.
Dat ziet er dan inwendig zo uit:
De turbodruk wordt onder andere gemeten bij de druksensor in de interkoeler,
of bij de oudere ACV's d.m.v. het slangetje vanaf de interkoeler naar de druksensor in de motorcomputer.
Wordt door een falende wastegate, de turbodruk niet/onvoldoende gereguleerd, hetzij dat de druk te hoog wordt, hetzij dat de gevraagde druk niet gehaald wordt, dan zal er een noodloop situatie optreden.
Bij een te hoge druk zal dit zeker plaats vinden, bij een te lage druk eigenlijk niet, maar de foutmelding is wel uitleesbaar via vagcom.
Zie ook hier voor extra uitleg:
http://www.eldiape.com/tuning20/tuning20.htm
Wellicht heb je hier iets aan?
Als de maat tussen heveltje en potje te kort is, dan zal de turbodruk te veel oplopen en hierdoor in noodloop gaan.
Groeten Peter
EDIT: bericht qua logica iets aangepast