Hallo allen!
Ik zou graag de lading van de huishoudaccu in mijn T4 tijdens strlstand in de gaten willen houden en heb hiervoor een eenvoudige analoge voltmeter klaarliggen.
Hoe kan ik deze het beste aansluiten? Is het verstandig om hem direct en permanent aan de accu te koppelen, of levert dit te veel verliezen/lekstroom/andere problemen op? Ik dacht anders met een veerschakelaartje op de + draad.
Ik sta uiteraard ook open voor andere oplossingen en ideeen :klappen
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
elektrisch vraagje
elektrisch vraagje
T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
bovendien lijkt me een voltmeter bij lopende motor voor het zien van de laadconditie van je accu ook heel beperkt.... bij een beetje toeren gaat ie op een volt of 13,4.........
Bij lopende motor wil je eigenlijk een amperemeter met + en - richting.
Ik denk dat het inderdaad de bedoeling is om de spanning af te lezen als de motor niet loopt....
zelf zou ik de meter met een veerschakelaar (net zoals een deurbeldrukker) ertussen aansluiten op de accu... als je het wil weten druk je even op het knopje.... verder geen belasting (hoe klein dan ook) op je accu
Bij lopende motor wil je eigenlijk een amperemeter met + en - richting.
Ik denk dat het inderdaad de bedoeling is om de spanning af te lezen als de motor niet loopt....
zelf zou ik de meter met een veerschakelaar (net zoals een deurbeldrukker) ertussen aansluiten op de accu... als je het wil weten druk je even op het knopje.... verder geen belasting (hoe klein dan ook) op je accu
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Met een voltmeter kan je de laadtoestand van de batterij niet meten.
Of de batterij vol is of bijna leeg, je meet steeds dezelfde spanning.
Enkel tijdens belasten van de batterij kan je aan de voltmeter zien hoe geladen ze nog is. Een verbruiker (bvb lamp) inschakelen en dan de spanning meten is de enige goede methode.
Of de batterij vol is of bijna leeg, je meet steeds dezelfde spanning.
Enkel tijdens belasten van de batterij kan je aan de voltmeter zien hoe geladen ze nog is. Een verbruiker (bvb lamp) inschakelen en dan de spanning meten is de enige goede methode.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
ik ben het deels met je eens...... maar denk dat het niet helemaal klopt.
Een geladen accu kan men door spanningsval bij (forse)belasting te meten testen op capaciteit.
aan de andere kant......
Als ik mijn auto met volle accu (half uurtje na uitzetten motor gemeten op 12,6 volt) een maandje niet gebruik meet ik wel degelijk een (veel) lagere spanning van 11,8 volt.
Enige belasting is het klokje....
Een geladen accu kan men door spanningsval bij (forse)belasting te meten testen op capaciteit.
aan de andere kant......
Als ik mijn auto met volle accu (half uurtje na uitzetten motor gemeten op 12,6 volt) een maandje niet gebruik meet ik wel degelijk een (veel) lagere spanning van 11,8 volt.
Enige belasting is het klokje....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Binnenverlichting, radio, standkachel, dakventilator, koelbox, keuken; najja, de kans is groot dat er iets aanstaat als ik de accuspanning wil bekijkenEen verbruiker (bvb lamp) inschakelen en dan de spanning meten is de enige goede methode
T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!