Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Versnellingsbak van 2.5tdi 102pk of 150pk Op een 2.5td 88 pk
- Multivan Generation
- Berichten: 33915
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
met een 88 pk als basis zul je nooit de 200 km/u halen
heel eenvoudig, de verstuivers zijn de restrictie als eerste.
Een 102 en 150 pk hebben een andere versnellingsbak
een 102 pk misschien ook wel een bak met code EWB maar weet ik niet zeker.
De bakcode van een 150 pk is DQR.
maar je moet ook de kracht hebben om het rond te kunnen draaien he.
en voor de liefhebbers:
onze bus in actie...
http://camelot.dyndns.org/diape/html/do ... rience.wmv
oja het was ooit een 88 pk als basis nu wat meer
heel eenvoudig, de verstuivers zijn de restrictie als eerste.
Een 102 en 150 pk hebben een andere versnellingsbak
een 102 pk misschien ook wel een bak met code EWB maar weet ik niet zeker.
De bakcode van een 150 pk is DQR.
maar je moet ook de kracht hebben om het rond te kunnen draaien he.
en voor de liefhebbers:
onze bus in actie...
http://camelot.dyndns.org/diape/html/do ... rience.wmv
oja het was ooit een 88 pk als basis nu wat meer
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Eigenlijk is 225/45/17 net 1 maatje te klein , met 235/45/17 heb je bijna geen afwijking t.o.v. de standaard 205/65/15 banden , waarschijnlijk vandaar dat het verschil tussen teller en TomTom net iets meer is.Roger B. schreef:dat is apart..... dat impliceert andere overbrengingen....
merk wel dat 170 op de teller pakweg 159 echt is...(volgens Tommytom)
bandenmaat 225/45zr17
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
tja, ik heb weinig keuze.....
Op mijn kentekenbewijs staat 225/45/zr17 vermeld dus die mag ik monteren van de TUV.... bij montage van afwijkende maten kun je (zekeri n geval van ongeval) flink in de problemen komen met verzekering politie en dergelijke....
jaja, in duitsland wonen heeft zo zijn nadelen
Op mijn kentekenbewijs staat 225/45/zr17 vermeld dus die mag ik monteren van de TUV.... bij montage van afwijkende maten kun je (zekeri n geval van ongeval) flink in de problemen komen met verzekering politie en dergelijke....
jaja, in duitsland wonen heeft zo zijn nadelen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Eigenlijk is 225/45/17 net 1 maatje te klein , met 235/45/17 heb je bijna geen afwijking t.o.v. de standaard 205/65/15 banden , waarschijnlijk vandaar dat het verschil tussen teller en TomTom net iets meer is.[/quote]
Pascal , volgens mij heeft 225/45/17 dezelfde omtrek als 235/45/17 alleen is deze iets smaller ?????
Pascal , volgens mij heeft 225/45/17 dezelfde omtrek als 235/45/17 alleen is deze iets smaller ?????
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
nee, dat is niet waar koos,
Bandenmaat: 235/45 r 17
235 = breedte in mm
45 = % van de breedte tussen velg en weg (bandhoogte)
r17 = diameter van de velg in inch
omdat het niet 45mm oid maar 45% van de breedte is wordt de diameter (en dus de omtrek) van de band groter als je met het zelfde hoogte percentage ne velgdiameter breder gaat.
2pi*r=omtrek = pi*diameter
225/45r17 heeft diameter van (17x2.54)+(2 x 0,45 x 22,5)=63,43 cm
235/45r17 heeft diameter van (17x2,54)+(2 x 0,45 x 23,5)=64,33 cm
Respectievelijke omtrek:
225-er :199,27cm
235-er : 202,10cm
Een verschil van ((202,1/199,27)-1)x100% = 1,42%
Bandenmaat: 235/45 r 17
235 = breedte in mm
45 = % van de breedte tussen velg en weg (bandhoogte)
r17 = diameter van de velg in inch
omdat het niet 45mm oid maar 45% van de breedte is wordt de diameter (en dus de omtrek) van de band groter als je met het zelfde hoogte percentage ne velgdiameter breder gaat.
2pi*r=omtrek = pi*diameter
225/45r17 heeft diameter van (17x2.54)+(2 x 0,45 x 22,5)=63,43 cm
235/45r17 heeft diameter van (17x2,54)+(2 x 0,45 x 23,5)=64,33 cm
Respectievelijke omtrek:
225-er :199,27cm
235-er : 202,10cm
Een verschil van ((202,1/199,27)-1)x100% = 1,42%
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
-
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 18 sep 2007, 19:04
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Info vragen bij de gerenomeerde versnellingsbak specialisten en vragen wat het kost om een langere eindoverbrenging te monteren in jouw T4 .Vwt4monster schreef:Maar heren wat kan ik het beste doen voor meer snelheid enzow?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
-
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 18 sep 2007, 19:04
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
nee, want je zit tegen je toerenbegrenzing aan en een intercooler verandert dit niet.
maar 200km per uur met een T4 is hard....zeker als je moet remmen met de standaard remmen van een 88pk.....is 180 niet hard genoeg? (te hard)
maar 200km per uur met een T4 is hard....zeker als je moet remmen met de standaard remmen van een 88pk.....is 180 niet hard genoeg? (te hard)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
sorry Roger als je het zo uitlegd heb je gelijk. Ik keek enkeld naar de cijfertjes zonder te rekenen..
En voor het monster je krijgt een betere verbranding dus iets meer trek-kracht
onderin.te minste dat is bij mij zo en ik heb ook een 88>115 pk met inter-cooler/k-n filter/afgedopte EGR en een zowat standaard uitlaat .
En voor het monster je krijgt een betere verbranding dus iets meer trek-kracht
onderin.te minste dat is bij mij zo en ik heb ook een 88>115 pk met inter-cooler/k-n filter/afgedopte EGR en een zowat standaard uitlaat .
-
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 18 sep 2007, 19:04
- Multivan Generation
- Berichten: 33915
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
@ monster: 200 km/u uit een 88 pk als basis kun je vergeten
Ook niet als je andere versnellingsbak verhoudingen gaat toepassen.
Je mist gewoon de kracht daarvoor in de top van het toerentalbereik.
En mocht je misschien in die, voor jou, magische grens komen, dan gaat het zeker ten kostte van de betrouwbaarheid en houdbaarheid van het geheel.
Mijn tip: zet het uit je hoofd
Ik had een standaard 88 pk, die zoals je in het filmpje kunt zien, veel harder loopt als de standaard 155 km/u die VW opgeeft.
Als je een standaard 150 pk hebt, dan ga je richting de 195 km/u voor topsnelheid. dus dan mis je nog 5 km/u voor de magische grens.
Probeer gewoon te genieten van lekker cruisen.
Een bus is per definitie niet ontworpen om heel hard mee te rijden..
Mocht je er toch verder mee willen gaan, denk dan ook aan andere zaken die aangepast dienen te worden om het veilig te houden.
Zie ook hier: http://people.zeelandnet.nl/diape/indext4centrum.htm
Ga maar eens spitten
doe er je voordeel mee.
Ook niet als je andere versnellingsbak verhoudingen gaat toepassen.
Je mist gewoon de kracht daarvoor in de top van het toerentalbereik.
En mocht je misschien in die, voor jou, magische grens komen, dan gaat het zeker ten kostte van de betrouwbaarheid en houdbaarheid van het geheel.
Mijn tip: zet het uit je hoofd
Ik had een standaard 88 pk, die zoals je in het filmpje kunt zien, veel harder loopt als de standaard 155 km/u die VW opgeeft.
Als je een standaard 150 pk hebt, dan ga je richting de 195 km/u voor topsnelheid. dus dan mis je nog 5 km/u voor de magische grens.
Probeer gewoon te genieten van lekker cruisen.
Een bus is per definitie niet ontworpen om heel hard mee te rijden..
Mocht je er toch verder mee willen gaan, denk dan ook aan andere zaken die aangepast dienen te worden om het veilig te houden.
Zie ook hier: http://people.zeelandnet.nl/diape/indext4centrum.htm
Ga maar eens spitten
doe er je voordeel mee.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Die van mij gaat 200 en harder, echte km's wel te verstaan.Roger B. schreef:nee, want je zit tegen je toerenbegrenzing aan en een intercooler verandert dit niet.
maar 200km per uur met een T4 is hard....zeker als je moet remmen met de standaard remmen van een 88pk.....is 180 niet hard genoeg? (te hard)
Die snelheden zijn niet normaal, je wordt gierend gek van het windgeruis.
En als je een flinke hobbel, kuil, hebt in de weg ( a6 tussen emmeloord en almere dat soort kuilen ) kiept die bus bijna op zijn zijkant na het uitveren.
Maximale veer uitlsag en inveren tot op de draagarmen is niet fijn en levens gevaarlijk.
Ja ik heb versterkte veren, stabilisator en aangepaste 16 inch remmen, dus wegligging is beter als een 88 of 102 pk, maar dan nog.
Daarbij hij zuipt als een ketter bij volgas,
tot 150 rij ik nog 1 op 10 bij Vmax 1 op 3.
Ik rij veel naar Oostenrijk op en neer,
Mijn cruisesnelheden zijn dan in duitsland tussen de 140 en 150 km/h dat schiet beter op als steeds te moeten tanken. Arnhem-Innsbruck haal ik op 1 tank dan.
Berrie
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
precies wat ik zeg....
die van jou is fors aangepast (zeker tov een 88pk) en dan nog is het eigenlijk onverantwoord hard...200km/u.
Je kunt beter meer kracht onderin hebben. Dit top..leuk, maar een snelle auto wegtrekken aan het stoplicht is leuker
die van jou is fors aangepast (zeker tov een 88pk) en dan nog is het eigenlijk onverantwoord hard...200km/u.
Je kunt beter meer kracht onderin hebben. Dit top..leuk, maar een snelle auto wegtrekken aan het stoplicht is leuker
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon