Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Versterkte koppeling monteren ...

vragen over de T4
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Versterkte koppeling monteren ...

Bericht door Peter73 »

Hoi,

Ik wil mijn koppeling gaan vervangen voor een versterkte uitvoering.
http://www.performance-kupplung.de/shop ... 4-172.html

Is het noodzakelijk om ook een versterkt druklager te monteren, of kan ik gewoon een origineel standaard druklager gebruiken?
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Gebruikersavatar
ptr1968
Berichten: 177
Lid geworden op: 03 jun 2008, 17:00

Re: Versterkte koppeling monteren ...

Bericht door ptr1968 »

Zou je dan niet liever een 1 massa vliegwiel erop doen, zoals hier:

http://www.ebay.de/itm/231322074493?_tr ... EBIDX%3AIT

Kan denk ik meer hebben als een 2massa wiel.

Druklager kan denk ik gewoon origineel

Peter
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10829
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Versterkte koppeling monteren ...

Bericht door Pascal-141 »

ptr1968 schreef:Zou je dan niet liever een 1 massa vliegwiel erop doen, zoals hier:

http://www.ebay.de/itm/231322074493?_tr ... EBIDX%3AIT

Kan denk ik meer hebben als een 2massa wiel.

Druklager kan denk ik gewoon origineel

Peter
Vast vliegwiel geeft een verhoogde kans op motorschade (krukas) , door de trillingen . Dat word nu opgevangen door het 2 massavliegwiel , als je dat vervangt door een vast vliegwiel is alle demping weg , en worden alle klappen rechtstreeks opgevangen door de krukas .
Je zou de eerste niet zijn met een gebroken krukas ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: Versterkte koppeling monteren ...

Bericht door Peter73 »

Pascal-141 schreef:
ptr1968 schreef:Zou je dan niet liever een 1 massa vliegwiel erop doen, zoals hier:

http://www.ebay.de/itm/231322074493?_tr ... EBIDX%3AIT

Kan denk ik meer hebben als een 2massa wiel.

Druklager kan denk ik gewoon origineel

Peter
Vast vliegwiel geeft een verhoogde kans op motorschade (krukas) , door de trillingen . Dat word nu opgevangen door het 2 massavliegwiel , als je dat vervangt door een vast vliegwiel is alle demping weg , en worden alle klappen rechtstreeks opgevangen door de krukas .
Je zou de eerste niet zijn met een gebroken krukas ...
dat leek mij ook, maar even back on topic mbt druklager ?
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Gebruikersavatar
ptr1968
Berichten: 177
Lid geworden op: 03 jun 2008, 17:00

Re: Versterkte koppeling monteren ...

Bericht door ptr1968 »

Maakt niet uit want de veren die in het vliegwil zaten, zitten bij de mod. in de kopp. plaat, net als bij miljoenen andere diesels, waarbij de krukas niet zomaar breekt.

peter
Jan H
Berichten: 162
Lid geworden op: 05 jan 2011, 20:55
Locatie: Twente oost

Re: Versterkte koppeling monteren ...

Bericht door Jan H »

Ik zou bij een t4 niet voor een vast vliegwiel kiezen ,heb ik ook gedaan ,maar rijdt
voor geen meter.
Veel trillingen end.
Jan.H
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Versterkte koppeling monteren ...

Bericht door koensch »

Jan H schreef:Ik zou bij een t4 niet voor een vast vliegwiel kiezen ,heb ik ook gedaan ,maar rijdt
voor geen meter.
Veel trillingen end.
Jan.H
exact..... VW heeft niet voor niks de T4 uitgevoerd met een 2MV. daar zullen echt wel doorslaggevende motieven voor zijn geweest.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Versterkte koppeling monteren ...

Bericht door Multivan Generation »

die motieven waarom wel en waarom niet kan ik per PDF toesturen..
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: Versterkte koppeling monteren ...

Bericht door Peter73 »

Allemaal heel leuk, maar ik ben niet van plan een vast vliegwiel te gaan gebruiken. Ik blijf wel zitten met de vraag waar ik dit topic mee begon.

Ofwel, Is het noodzakelijk om ook een versterkt druklager te monteren, is dit er überhaupt, of kan ik gewoon een origineel standaard druklager gebruiken? Als iemand daar een antwoord op heeft graag :jump

En daarna....misbruik dit topic voor hetgeen je wilt , be my guest. :toppie
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Gebruikersavatar
ptr1968
Berichten: 177
Lid geworden op: 03 jun 2008, 17:00

Re: Versterkte koppeling monteren ...

Bericht door ptr1968 »

ok genoeg gemisbruikt :)

Druklager kan mijn inziens gewoon origineel.

De kracht op je kopp. pedaal is meestal lichter bij nieuwe drukgroepen, door de jaren heen kan het zwaarder worden.

succes ermee,
Jan H
Berichten: 162
Lid geworden op: 05 jan 2011, 20:55
Locatie: Twente oost

Re: Versterkte koppeling monteren ...

Bericht door Jan H »

Maar zit ik nog met de volgende vraag ,welke set ga jij nu gebruiken voor
jou bus ? Want als ik het goed begrijp heb jij ook een 88 pk .
Jan H.
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: Versterkte koppeling monteren ...

Bericht door Peter73 »

Hoi Jan,

Ik heb een 102pk en ga de onderstaande gebruiken. De adverteerder geeft aan dat deze set ook voor een 88pk geschikt is.

http://www.performance-kupplung.de/shop ... 4-170.html
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Jan H
Berichten: 162
Lid geworden op: 05 jan 2011, 20:55
Locatie: Twente oost

Re: Versterkte koppeling monteren ...

Bericht door Jan H »

Oke , ik ga de boel t.z.t. vervangen.
Bedankt.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10829
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Versterkte koppeling monteren ...

Bericht door Pascal-141 »

Peter73 schreef:Allemaal heel leuk, maar ik ben niet van plan een vast vliegwiel te gaan gebruiken. Ik blijf wel zitten met de vraag waar ik dit topic mee begon.

Ofwel, Is het noodzakelijk om ook een versterkt druklager te monteren, is dit er überhaupt, of kan ik gewoon een origineel standaard druklager gebruiken? Als iemand daar een antwoord op heeft graag :jump

En daarna....misbruik dit topic voor hetgeen je wilt , be my guest. :toppie
Ik vraag me af of er wel een versterkt druklager bestaat voor de ACV koppeling .
Ik heb het nog nooit gezien .

Maar de hydraulische druklagers van de ACV gaan normaalgezien wel lang mee hoor .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: Versterkte koppeling monteren ...

Bericht door Peter73 »

Ik had ze ook nog niet kunnen ontdekken, maar je weet nooit vandaar de vraag. Dank voor de antwoorden. Als het meezit gaat het nwe spul er 26 maart in dus we gaan het zien.
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Plaats reactie