Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Olie en koppakking probleem.

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Olie en koppakking probleem.

Bericht door jos_br »

Hier willen en hebben we in ieder geval oplosingen voor verzinnen. De koppakking weten we inmiddels een oplossing voor, voor het olieprobleem zijn we zoekende. Zo ziet zo'n 180pk motor er na 160dkm dus uit..........

Op de foto niet te zien, cilinders zijn taps naar boven, niet meer rond en met een stootrand waar je u tegen zegt,

.Afbeelding

(olie)aanslag?

Afbeelding

En zuigers die beschadigt zijn en zuigerveren die vast zitten.

Afbeelding

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: Olie en koppakking probleem.

Bericht door t-vierder »

Lijkt behoorlijk versleten voor een motor die 160.000 km heeft gelopen. Waardoor komt dit? Te hoog vermogen?
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Olie en koppakking probleem.

Bericht door jos_br »

Vermogen is het probleem niet. De 140pk, getuned of niet, heeft hier geen last van. We zijn aan het kijken wat er aan de hand is. Voor het koppakking probleem hebben we een goede oplossing.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Olie en koppakking probleem.

Bericht door Pascal-141 »

jos_br schreef:Vermogen is het probleem niet. De 140pk, getuned of niet, heeft hier geen last van. We zijn aan het kijken wat er aan de hand is. Voor het koppakking probleem hebben we een goede oplossing.

Jos.
Jos , ik veronderstel dat de zuigers van de 180 bi-turbo anders zijn , dan die van de 140 ? Dan zullen de zuigerveren van de 140 ook niet passen op de zuigers van de 180 veronderstel ik ?

De 163pk bi-turbo uit de Amarok heeft ook geen last van olieverbruik , en de 170pk (single turbo)uit de Scirocco en Passat heeft er ook geen last van . Misschien zijn deze zuigers wel compatibel ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Olie en koppakking probleem.

Bericht door jos_br »

Probleem zit hem ook niet in de zuigers, de veren zijn in ieder geval dezelfde........

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
jordydereus

Re: Olie en koppakking probleem.

Bericht door jordydereus »

Dit is een 2.0 4 cilinder?

Ziet er goed uit...
Ongelooflijk he..
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Olie en koppakking probleem.

Bericht door heemskerk »

jos_br schreef:Probleem zit hem ook niet in de zuigers, de veren zijn in ieder geval dezelfde........

Jos.
Jos,

Ik meen toch dat hier in het verleden een uitleg langskwam waarin werd geconstateerd dat de zuigerveren het probleem waren en onderling verschillend (tussen 140 en 180PK) en dat de zuigers ook van een andere toeleverancier kwamen, ik meen Mahle zuigers voor de 180pk en voor de 140pk een andere zuigerfabrikant?

Ook zou het overmatig olieverbruik na modeljaar 2013 niet meer voorkomen? Misschien eens onderzoeken wat er veranderd/gemodificeerd is nadien?

Kom binnenkort ff een bakkie bij je doen..
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Olie en koppakking probleem.

Bericht door jos_br »

Mahle levert de zuigers voor de 180pk en Alcan voor de andere 2.0tdi. Zuigerveren zijn echter dezelfde......... (03L 198 151 C)

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Olie en koppakking probleem.

Bericht door heemskerk »

Kan het probleem dan niet toch aan het verschil in zuigers worden toegeschreven? Ik bedoel; wanneer dat het enige verschil is..
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33918
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Olie en koppakking probleem.

Bericht door Multivan Generation »

Wellicht zit er ook verschil in eventuele coating van de cilinderwand/bussen?
frederik_vc
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 nov 2015, 22:53

Re: Olie en koppakking probleem.

Bericht door frederik_vc »

ikzelf heb ook een T5 biturbo 2011 DSG. vanaf 100000km 1l olie per1000 km. Dit is echter gestopt aan 145000 km. momenteel 168000 km en normaal olieverbruik. wel defecte EGR klep aan 160000 (vrij prijzige herstelling)
iemand hier een verklaring voor? wagen rijdt opnieuw fantastisch maar vertrouwen wat verloren en aan het rondkijken voor vervanging.
Plaats reactie