Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

motor en olieverbruik

vragen over de T4
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

motor en olieverbruik

Bericht door busbart »

Hallo, na jaren een T3 gereden te hebben heb ik nu een T4 voor mezelf :yes

met de 1,9TD en 334000Km.motor is vervangen voor een nieuwe 150.000Km terug.
Nu heb ik de indruk dat mijn motor op 1000Km één liter olie laat verdwijnen.
Ook hoor ik de turbo redelijk fluiten als ik met het open raam rijd.
waar moet ik zoeken, naar dit olieverbruik? zuigerveren? turbo?

Ik wil even erbij zeggen, dat turbomotoren nieuw zijn voor me.

groet, Bart
Groet, Bart
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: motor en olieverbruik

Bericht door busbart »

Niemand?
Groet, Bart
Blue Star
Berichten: 1087
Lid geworden op: 29 dec 2013, 15:36
Locatie: Den Helder

Re: motor en olieverbruik

Bericht door Blue Star »

Hoi Bart,

Het mooiste van een Turbo is hem horen fluiten :yes
Bij olieverbruik kan je de luchtslang van turbo naar inlaat losnemen,
als de turbo versleten is, zie je olie in de luchtslang.
Dit wordt aangezogen en dus ook verbrandt, dus olieverbruik.
Ook kan je het asje van de turbo controleren of deze (te) veel speling heeft.
Is dit goed, dan kan je een compressietest uit (laten) voeren.

Suc6

Grüsse Fred
Blue Star Bulli XXL :zwaai :zwaai
No road ? Not a problem ! :ikrij
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: motor en olieverbruik

Bericht door busbart »

Hoi Fred,

Even gekeken vanmorgen, in de slang van de turbo naar de inlaatspruitstuk kom ik niet veel olie tegen.
In de slang van de carter afzuiging daarentegen, die is goed nat van de olie.
zouden het dan toch de zuigerveren zijn?

en het schoepenrad van de turbo zelf, dat hoort in de ingebouwde toestand toch ook vanzelf (bijna) rond te draaien?
de mijne heeft een redelijke weerstand (als je het een zetje geeft staat ie meteen weer stil i.p.v. dat ie nog even uit zichzelf ronddraait.)
Ik kan ook geen speling voelen. zou dat dan de goede kant aan het verhaal zijn? :ikrij
Groet, Bart
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: motor en olieverbruik

Bericht door raf_construct »

Je kan bij een warme, draaiende motor eens de olievuldop eraf draaien.
Daar voel je sowieso de carterdruk, maar als die veel te hoog is, dan gooit hij de olie in je gezicht.
Hoeveel heb je er al mee gereden, m.a.w. hoe zeker ben je ervan dat hij werkelijk zoveel olie verbruikt ? Zijn er nergens lekkages te zien ? Parkeer hem eens op een stuk karton, dan zie je het ook direct als hij lekt.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Blue Star
Berichten: 1087
Lid geworden op: 29 dec 2013, 15:36
Locatie: Den Helder

Re: motor en olieverbruik

Bericht door Blue Star »

Hoi Bart,

Turbo lijkt goed te zijn :yes
En inderdaad zoals raf-construct zeg, hij moet geen olie lekken.
Haal anders de motorbeschermplaat er onder uit en dan op een stuk karton zetten.
Bij mijn 2.5 TDI 102 ps had ik ook last van olielekkage bij de aansluiting van oliefilterhuis / motorblok.
Duurde ook enige tijd voor ik het gevonden had :lach
Maar nu is ie weer lekvrij :adhd
Andere vraag, vul je de motor wel met dezelfde olie bij, niet bijvoorbeeld Multi Grade en Synthetisch door elkaar.
Dan gaat ie ook olie verbruiken.
En hoe is de druk bij de olievuldop ?
Suc6, we horen het graag van je.

Grüsse Fred
Blue Star Bulli XXL :zwaai :zwaai
No road ? Not a problem ! :ikrij
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: motor en olieverbruik

Bericht door busbart »

Ik heb de bus pas een week, en toen ik hem in Nl kocht en naar Fr reed ging alles perfect. In Nl de olie nagekeken, en stond bovenaan de pijlstok, toen ik 800Km later thuis was, stond ie bijna onderaan. als ik hem start ruik ik ook uitlaatgas in de bus?!? misschien dat dit komt doordat van de uitlaatpot één van de twee eindpijpjes is afgebroken? hoogstwaarschijnlijk zal ik die einddemper toch moeten vervangen voor de apk. vrijdag de motor afgespoten, omdat ie een beetje zweette op de kleppendeksel, maar verder is ie netjes en droog. ik moet idd nog even onder de motorbeschermplaat kijken, maar ik verwacht daar niet teveel van, alles ziet er goed droog uit.
verder heb ik zondag na de motor warm gereden te hebben de olie vuldop eraf gehaald, en daar kwam wel wat lucht uit, maar geen kwalm en geen oliespetters.
Ik heb de indruk dat het toch via de carter ontluchting de turbo ingezogen word.
misschien van de week eens kijken of ik een compressietest kan doen?
weet je zeker dat de turbo goed is? Ikzelf had nl het idee dat ie ook in gemonteerde toestand moest vrijlopen (los ronddraaien)?
Groet, Bart
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: motor en olieverbruik

Bericht door raf_construct »

Een turbo asje moet je in principe met twee vingers kunnen draaien.
Welke snelheid heb je aangehouden op de snelweg? Met een 1.9 moet je niet in de rode toeren gaan rijden, maar aangezien je van een ongeblazen T3 komt denk ik dat je dat wel weet ?
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: motor en olieverbruik

Bericht door busbart »

Ik reed met een 600Kg aanhanger erachter, en meestal 90/100, met een uitschieter naar 110. In z'n 5.
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: motor en olieverbruik

Bericht door Snautzer »

Als er geen olie op de grond ligt en niet in de turbo verdwijnt, kunnen het de zuigerveren zijn die versleten zijn
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: motor en olieverbruik

Bericht door busbart »

zo, twee weken geleden zijn we met een kleine caravan de Puy le Dome ingetrokken, en dan zit je al in de Massive Central, dat staat weer gelijk aan behoorlijke hellingen.
Nu heeft m'n busje daar behoorlijk moeten werken! en het maffe was dat ik ergens onderweg een soort "plop" voelde waarna het net was of ie betere reed???

toch heeft dit muisje een staartje, en wel een positief.
om de een of andere reden (voor mij onverklaarbaar) is mijn olieverbruik nu teruggezakt naar 3/4L per 3 tankvullingen.

ben ik daar blij mee?
wat denk je? :ikrij
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Charles 1065
Berichten: 1061
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
Locatie: Silvolde

Re: motor en olieverbruik

Bericht door Charles 1065 »

Ik heb ook een 1.9TD de mijne verbruikt een liter op de 8000 kilometer. Maar in het boekje staat dat tot 1l/1000 redelijk normaal is afhankelijk van de rijstijl. Ik ben een rustige rijder, bij warme motor trek ik vlot op. mijn kilometerstand is 229000.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: motor en olieverbruik

Bericht door Pascal-141 »

Charles 1065 schreef:Ik heb ook een 1.9TD de mijne verbruikt een liter op de 8000 kilometer. Maar in het boekje staat dat tot 1l/1000 redelijk normaal is afhankelijk van de rijstijl. Ik ben een rustige rijder, bij warme motor trek ik vlot op. mijn kilometerstand is 229000.
1L/1000km olieverbruik is niet "normaal" , maar is de uiterste grens voor het olieverbruik ... zit je aan 1L/1000km, dan is je blok toe aan vervanging/revisie
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Charles 1065
Berichten: 1061
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
Locatie: Silvolde

Re: motor en olieverbruik

Bericht door Charles 1065 »

Oke helder heb ik er een verkeerde interpretatie aan gegeven. Dacht dat het nog toelaat baar was :bonk
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: motor en olieverbruik

Bericht door busbart »

Inmiddels is het olieverbruik teruggelopen van 1 liter op een volle tank, naar 1 liter op3,5 tot 4 tanken. raar maar waar...
ik heb me laten vertellen dat de vorige eigenaar misschien wel aan het "nieuwe rijden" deed waardoor dat allemaal vast kwam zitten, en nu bij mij moet ie wat harder werken, omdat we hier licht heuvelachtig wonen. en ik nogal eens met een aanhanger rijd.

iig ben ik blij met minder olieverbruik!
Groet, Bart
Plaats reactie